اری- مدیر امور منابع آب ساری و میاندورود از نوبت بندی آب در دشت تجن ساری خبر داد و گفت: حدود ۵۰ درصد از آب ذخیره شده در سد شهید رجایی ساری مصرف شد.

۵۰ درصد آب ذخیره شده سد شهید رجایی ساری مصرف شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آب منطقه ای مازندران، جواد طوسی اظهار کرد: تا کنون ۶۰ میلیون مترمکعب آب از سد شهید رجایی برای ۲۱ هزار هکتار از اراضی شالیزاری تجن، رهاسازی شد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای فصل زراعی تاکنون ۶۰ میلیون مترمکعب از آب سد شهید رجایی در اختیار اراضی شالیزاری دشت تجن قرار گرفت، اضافه کرد: امسال از لحاظ بارش در حوزه تجن در مقایسه با سال گذشته حدود ۲۰ درصد و از لحاظ رواناب حدود ۳۰ درصد کاهش را شاهد بودیم.

مدیر امور منابع آب ساری و میاندورود با بیان اینکه میزان آبی که در سد شهید رجایی ذخیره شد حدود ۱۳۰ میلیون مترمکعب می باشد، یادآور شد: اگرچه زمان زیادی تا پایان فصل زراعی  باقی مانده است ولی باید با تلاش مضاعف و صرفه جویی، با آب موجود دشت را مدیریت کنیم و برای این کار مجبوریم هر ۲۴ ساعت یکبار دریچه‌های کشاورزی و سردهنه ها را مسدود و دوباره بازگشایی کنیم.

طوسی با اشاره به دشواری های طرح نوبت بندی در دشت تجن گفت: در فاصله سد شهید رجایی تا سد انحرافی که حدود ۴۰ کیلومتر می باشد ما دارای ۴۸ سردهنه هستیم که از این تعداد ۵ سردهنه بتنی و مدرن و مابقی سنتی می باشند.

وی ادامه داد: برای انسداد هر سردهنه جهت نوبت ‌بندی، همکاران شرکت باید با استفاده از سنگ، چوب، برگ درختان، کیسه و نایلون، آب را در هر شب قطع و در شب بعد باید آن را بازگشایی کنند تا امکان تامین آب برای دیگر اراضی فراهم شود.

مدیر امور منابع آب ساری و میاندورود با قدردانی از تلاش نیروهای امور منابع آب و امور بهره ‌برداری و توزیع آب تجن، همراهی مردم را لازمه توفیق در امر نوبت ‌بندی دانست و افزود: حضور مستمر و شبانه ‌روزی این نیروها در امر تقسیم و توزیع آب موجب استفاده بهینه از آب موجود و رضایتمندی ذینفعان و کاهش تنش‌های اجتماعی شده و درنهایت سبب افزایش تولید و کاهش خسارات کشاورزان می گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.