خرم آباد- مدیر عامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان گفت:عمده‎ترین مشکل سد کمندان تملک روستا و جابجایی آن است.

عمده‎ترین مشکل سد کمندان، تملک روستا و جابجایی آن است

به گزارش قدس آنلاین، دکتر رضا میرزایی با بیان اینکه سد کمندان ازنا سدی خاکی با هسته رسی به ارتفاع ۶۴ متر، طول تاج ۶۵۰ متر و حجم مخزن ۲۸ میلیون مترمکعب است که با هدف تنظیم ۷۹ میلیون متر مکعب آب شرب، صنعت و کشاورزی در دست ساخت است، اظهار کرد: این سد در مجموع ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هزینه اجرایی آن تاکنون معادل ۱۱۴ میلیارد تومان بوده و برای تکمیل باقیمانده سد به ۱۲۵میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان با بیان اینکه عملیات اجرایی سد کمندان تعطیل نشده و خبرنگاران می‎توانند از روند فعالیت سد بازدید کرده و گزارش تهیه کند، تصریح کرد: قرارداد اولیه سد کمندان در بهمن ماه گذشته به اتمام رسید، لذا برای جلوگیری از توقیف عملیات اجرایی، قراردادی به مبلغ  ۵۰ میلیارد ریال با احتساب ۲۵ درصد مازاد، در تاریخ بیست و سوم بهمن ۹۵ با پیمانکار طرح مبادله شد و عملیات اجرایی هم‎اکنون در قالب قرار مذکور ادامه دارد.

میرزایی با ذکر این مطلب که مناقصه محدود به صورت دو مرحله‎ای با دعوت از شرکت‎های ارزیابی شده برگزار می‎شود، تصریح کرد: همزمان اسناد مناقصه عملیات باقیمانده سد کمندان توسط مشاور طرح تهیه شده و در حال فروش به پیمانکاران تایید صلاحیت شده  و پروسه انتخاب پیمانکار ظرف حداکثر یکماه امکان‌پذیر است.

وی اضافه کرد: به لحاظ اقلیم سرد منطقه و محدودیت فصل کاری، پروژه را تعطیل نکرده‌ایم و بعد از انجام تشریفات قانونی و انتخاب پیمانکار، برای جبران عقب‎ماندگی‎های سال‎های گذشته طرح، با افزایش ماشین‎آلات و امکانات و نفرات پیمانکار، بصورت چند شیفته عملیات اجرایی سد را ادامه خواهیم داد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان درباره پیشرفت شبکه تحت پوشش عنوان کرد: شبکه ۱ و ۲ به مساحت ۴۰۰۰ هکتار، با صرف هزینه‎ای بالغ بر ۱۹ میلیارد تومان در اراضی پایاب سد اجرا شده و ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

میرزایی درباره جابجایی روستای کمندان یادآور شد: هشتم خرداد امسال جلسه‎ای با اهالی روستای کمندان داشتیم که پس از پیشنهاد آنان مقرر شد منطقه سرمران که خارج از محدوده سد است توسط شرکت آب منطقه‌ای لرستان مورد بازدید قرار گیرد و پس از بررسی‌های لازم در صورت بلا مانع بودن، اقدامات قانونی برای جابجایی روستا به آن مکان صورت گیرد.

وی گفت: ۹۰ درصد از اراضی دریاچه سد و حریم آن تملک شده و برای سهولت امور تملکی و تسریع در حل مشکل اهالی مقرر شده است که شرکت آب منطقه‌‏ای لرستان، با استقرار تیم کارشناسی و حقوقی در محل کارگاه سد، نسبت به تشکیل پرونده و تعیین خسارات ده درصد باقیمانده اهالی اقدام کند و در حال حاضر این تیم در منطقه مستقر شده است.

وی با اشاره به مشکلات پروژه سد کمندان افزود: عمده‎ترین مشکلات این پروژه تملک روستا و جابجایی آن، پیش‌بینی اعتبارات سال‌های آبی طرح و تخصیص آب کشاورزی  است که در حال پیگیری و رایزنی با مدیریت منابع آب برای حل آنها هستیم.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.