شهرکرد-استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: رویکرد دولت ایجاد اشتغال است و در این زمینه بهره‌مندی از ظرفیت بخش صنایع‌دستی به‌ویژه در روستاها و مناطق عشاری استان بهترین ابزار محسوب می‌شود.

صنایع‌دستی بهترین ابزار در ایجاد اشتغال زودبازده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،قاسم سلیمانی در نشست با مدیران اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گفت: رویکرد دولت ایجاد اشتغال است و در این زمینه بهره‌مندی از ظرفیت بخش  صنایع‌دستی به‌ویژه در روستاها و مناطق عشاری استان بهترین ابزار محسوب می‌شود.

وی افزود: امکانات باید برای ایجاد اشتغال در اختیار افراد مختلف در مناطق روستایی، شهری و عشایری قرار گیرد که در این زمینه آموزش و بازاریابی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

استاندار تصریح کرد: ایجاد واحدهای متمرکز فروش محصولات صنایع‌‍‌دستی از جمله بازارچه‌های دائمی از اقدامات مهم در راستای بازاریابی این محصولات است.

سلیمانی با اشاره به نرخ بالای بیکاری در استان خاطرنشان کرد: تقاضای اشتغال از سوی جوانان جویای کار در سامانه رصد اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان از پویایی جامعه و افزایش امید به کار و زندگی دارد که در این زمینه بخش خصوصی باید آماده ایجاد فرصت‌های شغلی باشد.

وی از ایجاد ۲۰ هزار فرصت شغلی طی سال گذشته در استان خبر داد و گفت: امسال باید سازمان‌دهی اقتصادی، دعوت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و همکاری شرکت‌های نیمه‌دولتی انجام شود.

استاندار  با اشاره به اینکه تاکنون اقدامات فراوانی در حوزه اشتغال‌زایی انجام شده و پتروشیمی لردگان، فولاد سفیددشت، طرح اکوانرژی برای تبدیل ضایعات به انرژی در حال راه‌اندازی است تصریح کرد: آمادگی برای انجام کمک‌های بلاعوض در خصوص ایجاد بازارچه‌های دئمی صنایع‌دستی را داریم و باید در نقاط مختلف شهرکرد و استان این بازارچه‌ها احداث و راه‌اندازی شود.

وی از تصویب قانون حمایت و پوشش بیمه‌ای صنعتگران در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: سند توسعه صنایع‌دستی نیز تنظیم شده که باید از آن حمایت شود زیرا صنایع‌دستی به‌ویژه در مناطق روستایی و عشایری باید احیا شود تا از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری شود و حتی مهاجرت معکوس رخ دهد.

سلیمانی از اختصاص بیش‌از ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار به بخش صنایع‌دستی استان خبر داد و یادآور شد: یارانه تسهیلات به این بخش اختصاص می‌یابد همچنین لازم است اطلاع‌رسانی در حوزه صنایع‌دستی انجام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال‌وبختیاری نیز در این نشست از اجرای طرح توسعه خاتم روستای شیخ‌شبان خبر داد و تصریح کرد: آموزش رایگان هنرهای سنتی با تعامل دستگاه‌های اجرایی استان، ایجاد کارگاه‌های مختلف از جمله کارگاه تولید نمد روستای بهرام‌آباد، اجرای طرح گلیم‌بافی با ظرفیت ۵۰ نفر بافنده در روستای سرآقاسید به‌صورت پایلوت، توسعه تعاونی‌های تولید ازجمله توسعه خاتم روستای شیخ‌شبان، و راه اندازی صنعت نمدمالی در مجتمع‌های تولیدی از اقدامات مهم در راستای اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال براساس منویات مقام معظم رهبری است.

بهمن عسگری سوادجانی افزود: راه‌اندازی کارگاه نمد اسعد هم‌زمان با هفته صنایع‌دستی در شهرکرد، فعالیت بازراچه صنایع‌دستی دئمی در مرکز استان با ۲۹ غرفه و همچنین بازارچه دائمی صنایع‌دستی در قلعه چالشتر با ۳۰ غرفه در راستای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال در سال جاری بوده‌است.

وی تصریح کرد: راه‌اندازی و تکمیل نمایشگاه و فروشگاه‌ مرکزی صنایع‌دستی با هدف تکمیل زنجیره تولید تا مصرف این صنایع‌ در خیابان شریعتی شهرکرد، اختصاص مواد اولیه صنایع‌دستی همراه با آموزش به‌منظور راه‌اندازی اشتغال خانگی در روستاها از فعالیت‌های شاخص در راستای اقتصاد مقاومتی در استان بوده ‌است.

در ادامه معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گفت: با توجه به اهداف توسعه صنایع‌دستی و براساس فرمایشات رهبر عظیم‌الشان اسلام، طرح آموزش رایگان عشایر و روستاییان و همچنین سند توسعه صنایع‌دستی در شورای برنامه‌ریزی تدوین و افق ۱۴۰۴ مشخص شد که  امید است اعتبارات موردنیاز در راستای تحقق این طرح تامین شود.

مهرداد رئیسی افزود: آموزش، احیا، توسعه و ترویج صنایع‌دستی از اهداف اصلی این معاونت است اما با توجه به محدودیت اعتبارت نمی‌توانیم در همه نقط استان فعالیت داشته باشیم.

وی تصریح کرد: لازم است کمیته‌ای در زمینه توسعه صنایع‌دستی استان به‌منظور رصد برنامه‌ها و مشکلات، بیان طرح‌ها و برنامه‌های مورد نیاز جهت کمک به پیشبرد اهداف بخش صنایع‌دستی تشکیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.