فرق اساسی تابستان با بقیه فصل‌ها این است که برنامه‌ریزی برای تابستان دست خودتان است. یعنی صفر تا صد کار دست خودت است ولی خب، لازم است که در این مورد هم از خودت جنبه نشان بدهی. یعنی یک‌جورهایی ظرفیتش را داشته باشی و بتوانی با یک برنامه‌ریزی درست و اجرای صحیح، خودت را به بقیه ثابت کنی.

۹۳ روز

تکتم دره‌کی / فرق اساسی تابستان با بقیه فصل‌ها این است که برنامه‌ریزی برای تابستان دست خودتان است. یعنی صفر تا صد کار دست خودت است ولی خب، لازم است که در این مورد هم از خودت جنبه نشان بدهی. یعنی یک‌جورهایی ظرفیتش را داشته باشی و بتوانی با یک برنامه‌ریزی درست و اجرای صحیح، خودت را به بقیه ثابت کنی. ثابت کنی که می‌توانی خوب تصمیم بگیری و اجرا کنی و لازم نیست همیشه یکی بالای سرت باشد. با این کار به بقیه این پیام را به‌خوبی می‌رسانی که من بزرگ شده‌ام و لطفاً مرا باور کنید. ولی اگر طوری رفتار کنی که اوقات تابستانت را به هدر بدهی، بقیه هم روی تو حساب خاصی باز نمی‌کنند و همان بچه‌کوچولوی همیشگی برای آن‌ها باقی خواهی ماند. پس فرصت را از دست نده، دست به کار شو و تابستانت را با دست‌های خودت بساز. تمام تابستان را مثل یک روز مدرسه در نظر بگیرید و برای هر یک از ساعت‌های آن برنامه‌ریزی کنید.

 

زنگ کار

اول باید تصورمان در مورد کار را درست کنیم. کارکردن همیشه استخدام یک اداره بودن نیست، همین‌که شما دست به زانو بگیرید و بتوانید گره از کار یک عده باز کنید، خودش کارکردن است. خوبی کارکردن این است که آدم احساس مفیدبودن می‌کند. همین‌که توانسته‌اید برای بقیه کاری انجام بدهید، جای امیدواری است. با این روش هم برای خودتان پس‌اندازی دست و پا می‌کنید و هم یک حرفه را یاد گرفته‌اید. بهتر است کاری را شروع کنید که بتوانید در تابستان‌های بعدی هم آن را ادامه بدهید و کم‌کم حرفه‌ای شوید. خیلی از کارهای هنری برای دختران مناسب است و در خانه هم می‌شود با اختصاص یک فضای کوچک آن را انجام داد.

 

زنگ سفر

این قسمت را برای آن پیشنهاد می‌دهم که مختان قدری هوا بخورد. بروید به هر جایی که دلتان می‌خواهد. البته لازم است یادآوری کنیم که با خانواده هماهنگ باشید و ساز مخالف نزنید. سعی کنید پیشنهادات جذابی برای مسافرت در آستین داشته باشید تا دیگران هم استقبال کنند. مثلاً مناطقی که تا به حال نرفته‌اید را پیشنهاد بدهید و از قبل در مورد آن مناطق اطلاعات کافی به دست بیاورید. شهرهای ایران حرف ندارند؛ بس که در هر نقطه‌اش جذابیت‌های فراوان موج می‌زند. سوغاتی ما هم فراموش نشود لطفاً!


زنگ خانواده

تمام سال برای آنکه از زیر کارهای خانه شانه خالی کنیم، یک دلیل بزرگ داریم به نام درس‌خواندن. ولی انصافاً در تابستان کمی جبران کنیم. بگذاریم خانواده از اینکه ما کنارشان هستیم، احساس بهتری داشته باشند. بعضی از کارها را از اول تابستان بر عهده بگیرید و سعی کنید خیال مادرتان از این جهت راحت شود. این هم یکی از آن جاهایی است که حسابی احساس مفیدبودن خواهید کرد. ضمناً دعای پدر و مادر هم پشت سرتان است که خودش غوغا می‌کند.


زنگ هنر

قول می‌دهم که خیلی حالتان را خوب کند. ظرافت و دقت در کارهای هنری تأثیر خوبی بر روح و روان آدم دارد. شما هم خودتان را از داشتن این آرامش محروم نکنید. بهترین زمان نیز همین تابستان است. هنرمندبودن خیلی خوب است. علاوه بر آرامش، احساس اعتماد به نفس و توانمندی به شما می‌دهد و یک‌جورهایی باورتان می‌شود که شما هم می‌توانید. شروع کنید و وارد دنیای هنر بشوید. شاید بعدها یکی از استادان بزرگ یکی از رشته‌های هنری شوید و یاد این مطلب بیفتید که چنین توصیه توپ و ارزشمندی به شما کردم.

 

زنگ ورزش

هرقدر هم آدم باحالی باشید، یک‌جایی رخوت و تنبلی به جانتان می‌افتد و بعد از مدتی می‌شوید یک آدم بی‌حال. برای آنکه به چنین موقعیتی دچار نشوید، چاره این است که زمانی را به سلامت و طراوت تن و بدنتان اختصاص بدهید. قرار نیست وزنه‌برداری کنید و تا آخر تابستان سهمیه المپیک بگیرید. در حد یک ورزش سبک ولی ثابت، خوب است. البته اگر واقعاً به یک رشته ورزشی خاص هم علاقه دارید، تابستان و وقت‌های خالی آن جان می‌دهد برای شروع یک مسیر جدید. کلاس‌های شنا هم یکی از بهترین گزینه‌ها برای تابستان است.

 

زنگ کتاب

کتاب‌خواندن فقط برای استادان دانشگاه نیست. شما هم به عنوان نوجوانان فرهیخته این مملکت در فرصت تابستان دست به کتاب شوید. کتاب‌هایی که دوست دارید را یا بخرید و یا قرض بگیرید و بخوانید. روزانه زمانی را به این کار اختصاص دهید. شاید یک زمان خوب و مناسب، آخر شب و قبل از خواب باشد. مخصوصاً اگر رمان و داستان‌هایی جذاب در اختیار داشته باشید. البته وقتی کتاب خیلی جذاب باشد معمولاً اجازه نمی‌دهید دوباره آخر شب بشود و سریع‌تر آن را می‌خوانید که ببینید آخر ماجرا چه خواهد شد. می‌توانید از کتاب‌های کوچک‌تر و کم‌حجم‌تر شروع کنید تا زودتر به خودتان امیدوار شوید که کتاب را تمام کردید. خواندن کتاب خوبی‌های زیادی دارد که خودتان هم می‌دانید مانند افزایش اطلاعات، آشنایی با لغات و کلمات جدید و تأثیر مفید بر شیوه صحبت‌کردن. همچنین دیگران به شما به عنوان آدم اهل مطالعه نگاه می‌کنند. دیگر اینکه، اگر مطالعه قبل از خواب باشد، زودتر خوابتان می‌برد.

 

زنگ بازی

تفریح‌های خانوادگی و دوستانه را در برنامه تابستانی‌تان بگذارید. می‌توانید یک عصر تابستان با خانواده قرار پارک بگذارید یا برنامه‌های شنا و ورزش با دوستان ترتیب دهید. دیدن فیلم‌های خوبی که روی پرده سینماست هم می‌تواند گزینه بعدی باشد.

اگر خواهر یا برادر کوچک‌تر دارید، زمانی را هم به او اختصاص بدهید؛ بازی‌های فکری در خانه یا بازی‌های پرتحرک بیرون از خانه (یا پارک یا حیاط) را با او انجام دهید. طفلی گناه نکرده که خواهر یا برادر شما شده است. وقتی با شما باشد، به او خیلی خوش می‌گذرد. مطمئن باشید.

 

فضایی نباشید

وقتی قرار است برای تابستان برنامه بریزید، یکی از مهم‌ترین کارها آن است که نگاهی به اطرافتان بیندازید و بعد دست به قلم شوید. مثلاً اینکه، تصمیم نگیرید کلاس اسکی روی موج بروید. وقتی شهر شما با دریا حداقل هشت ساعت فاصله دارد، شما روی کدام موج‌ها می‌خواهید اسکی کنید؟! یا وقتی بودجه خانواده برای کلاس‌های شما محدود است، برای ۱۵ کلاس به‌طور همزمان برنامه‌ریزی نکنید. حتی برای تفریحات خودتان به امکانات و شرایط دقت کنید. مثلاً شما برنامه می‌ریزید که اقامت یک‌ماهه در جزایر قناری داشته باشید ولی برنامه خانواده مسافرت نیم‌روزه تا یک منطقه ییلاقی همین بغل گوشتان است. خب معلوم است که افسرده می‌شوید.

برنامه‌ریزی باید عاقلانه باشد تا به مرحله عمل برسد و وقتی عاقلانه است که امکانات، شرایط و محدودیت‌ها را در نظر بگیرید.

 

جوگیر نشوید

برای ثبت‌نام کلاس‌های اوقات فراغت جوگیر نشوید. واقعاً دنبال همان کلاسی بروید که به آن علاقه‌مند هستید. اینکه دختردایی یا پسرعمه‌تان کلاس موسیقی می‌رود، دلیل نمی‌شود که شما نیز کلاس موسیقی بروید. اینکه دوستتان قرار است کلاس نقاشی برود، دلیل نمی‌شود که اگر شما هم کلاس نقاشی رفتید، موفق باشید. به استعدادهای خودتان نگاه کنید و حتی این را بسنجید که رفتن به این کلاس در آینده شما چه نقشی را بازی می‌کند.

 

مواظب دزدها باشید

باید جلوی این موجود موذی و مزاحم را بگیریم و از وسط زندگی‌ها پرتش کنیم بیرون. بله، موبایل و تبلت‌هایی را می‌گویم که اگر یک لحظه غافل شویم، ساعت‌ها از وقتمان را دزدیده‌اند و ما ماندیم با یک دنیا کار نکرده. حالا که وقت دست خودتان است، مدیریتش کنید. حساب و کتاب وقت‌ها دست‌ خودتان باشد و اجازه ندهید موبایل با رفقایش دزدانه همة وقتتان را ببرند. البته مقداری زمان به آن اختصاص بدهید ولی همان اندازه که لازم است، نه بیشتر. یک راهکار این است که از قبل تصمیم بگیرید که مثلاً روزانه یک ربع صبح و یک ربع عصر به سراغ موبایل بروید و برایش وقت بگذارید. البته اگر وسط روز یک کار ضروری هم پیش آمد، آن را انجام می‌دهیم ولی درگیری بیشتر از این حد با موبایل، مضر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.