کرج- فرودگاه بین‌المللی باربری پیام در استان البرز که بزرگ‌ترین فرودگاه باری کشور محسوب می‌شود پیش از اینکه در راستای اهداف تجاری و صادراتی گام بردارد به باند پرواز وعده‌های مسوولان تبدیل‌شده است.

«فرودگاه پیام» باند پرواز وعده‌های مسئولان

قدس آنلاین-گروه استان ها: فرودگاه پیام کرج با عنوان فرودگاه بین‌المللی «کارگو» با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه و امکانات فراهم‌شده مقرر بود تا به‌طور تخصصی حمل بار به داخل و خارج کشور را عهده‌دار شود اما چند سالی است که به دلیل حذف یارانه سوخت هواپیماهای باری ظرفیت این فرودگاه مغفول مانده است.

منطقه ویژه اقتصادی پیام نیز که در محدوده‌ای به وسعت ۳۶۰۰ هکتار در اراضی ۱۰ هزار هکتاری فرودگاه بین‌المللی پیام راه‌اندازی شده است مقرر بود در زمینه حمل‌ونقل بار هوایی و پستی، فرآوری کالا، انبارداری، خدمات سردخانه‌ای، صنایع بسته‌بندی و صادرات و همچنین همکاری‌های هوانوردی فعالیت کند اما به نظر می‌رسد این اهداف برای تحقق مسیر طولانی و کندی را طی می‌کند و به گفته استاندار البرز تاکنون استفاده صحیحی از ظرفیت‌های این فرودگاه صورت نپذیرفته است.

ایجاد جاده ابریشم هوایی

ایجاد جاده ابریشم هوایی در منطقه ویژه اقتصادی پیام ازجمله وعده‌هایی است که عبادالله کامکار معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار البرز در نشست بررسی ایجاد شهر فرودگاهی غرب آسیا از آن خبر داد.

به دلیل حذف یارانه سوخت هواپیماهای باری ظرفیت فرودگاه بین المللی پیام مغفول مانده استدر این نشست که بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، استانداری البرز و سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی برگزار شد ایجاد شهر فرودگاهی غرب آسیا در دستور کار قرار گرفت.

همچنین در این راستا مقرر شد تا وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین صنعت، معدن و تجارت موضوع ایجاد این شهر فرودگاهی را بررسی و در صورت نهایی شدن کارهای پشتیبانی آن را آغاز کنند.

پایانه صادرات کشاورزی

ایجاد پایانه صادرات محصولات کشاورزی نیز یکی دیگر از آرزوهایی است که مسئولان البرز به آن وعده عمل داده بودند.

مدیر تعاون روستایی استان البرز ازجمله مدیرانی است که پیش از اعلام کرده بود: در نظر داریم تا در سال جاری با همکاری اتاق بازرگانی، تشکل‌های روستایی در بحث صادرات تولیداتشان به کشور روسیه ورود کنند.
فردین شمس در این رابطه بیان کرده بود: بنا داریم تا این تولیدات را از طریق پایانه فرودگاه پیام در صورت تأمین یارانه سوخت هواپیماهای باربری انجام دهیم.

مرکز آموزشی خودرو

سیامک حجت رئیس مرکز پژوهش‌های صنعتی و معدنی صنایع خودرو کشور نیز از زمره مدیرانی است که پیش‌ازاین با حضور در البرز بابیان اینکه فرودگاه پیام به‌عنوان مرکز آموزش تخصصی صنایع خودرو انتخاب‌شده است بیان کرد: طبق مذاکرات صورت گرفته، مقررشده تا یک پیست تست خودرو در فرودگاه پیام استان البرز راه‌اندازی شود.

وی در نشستی که سال گذشته و در همین رابطه در کرج برگزار شد تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان البرز و مرکز پژوهش‌های صنعتی و معدنی صنایع خودرو کشور در زمینه‌های پژوهشی و آموزشی به امضا رسید و در حال حاضر ساکنان این استان در انتظار تحقق این قول مسوولان هستند.

وعده‌های هوایی 

درحالی‌که مقرر بود از ظرفیت فرودگاه پیام البرز برای صادرات محصولات کشاورزی استفاده شود اما مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی استان می‌گوید: استقرار فرودگاه و منطقه اقتصادی پیام در استان البرز به‌طور بالقوه ظرفیتی برای اقتصاد کشاورزی استان از طریق گسترش صادرات محصولات کشاورزی است که با دشواری‌های بسیاری مواجه بوده و از آن برای ظرفیت‌سازی در صادرات البرز استفاده نمی‌شود.

احمد میر جلیلی بیان می‌کند: یکی از مشکلات عمده در صادرات محصولات کشاورزی استان نبود هواپیمای باری و هزینه کرایه بالای ماشین‌های کانتینر یخچال دار است.

فرصتی که سوخت

مدیرعامل سابق شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام استان البرز یکی از مشکلات اساسی در صادرات را تأمین سوخت هواپیمای کارگاهی یا باربری عنوان می‌کند و می‌افزاید: از زمان هدفمندسازی یارانه‌ها، یارانه سوخت هواپیمای کارگاهی را قطع کرده‌اند ولی برای هواپیمای مسافربری یارانه سوخت می‌دهند.

علی‌اکبر مختاری اظهار می‌کند: این در صورتی است که بایستی از پروازهای کارگاهی حمایت بیشتری شود زیرا این پروازها ضمن اینکه محصولات را صادر می‌کند، ارز وارد کشور می‌کند ولی متأسفانه هزینه سوخت هواپیمای باری آزاد حساب می‌شود و این موضوع خود مانعی برای استفاده از ظرفیت این فرودگاه شده است.

وی با اشاره به بزرگ‌ترین معضل فرودگاه پیام کرج در زمینه افزایش هزینه سوخت کارگو نسبت به سوخت مسافری افزود: در سفر معاون اول رئیس‌جمهور در این زمینه دستوراتی صادر شد اما برخلاف مصوبات تاکنون همسان‌سازی نرخ مسافری و کارگو اتفاق نیفتاده و هزینه حمل کالا به‌وسیله کارگو اکنون منطقی به نظر نمی‌رسد لذا این موضوع به مانعی برای فعال‌سازی  منطقه اقتصادی و فرودگاهی پیام تبدیل‌شده است.

وعده شکوفایی

مأموریت جدید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای به فعل رساندن ظرفیت‌های این فرودگاه درزمره آخرین امیدها و وعده‌های مسوولان است که با سفر محمود واعظی به این استان روزنه‌ای جدید را پدیدار کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت خدمات هوایی این فرودگاه اذعان کرد: نگاه وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات به فرودگاه بین‌المللی پیام ویژه و جدی است و درآمد این مجموعه در استان البرز خرج خواهد شد.

محمود واعظی در این مراسم  به این موضوع که سه سال گذشته اوضاع فرودگاه پیام خوب نبوده است اعتراف کرد و مدعی شد چندین بار پیرو تأمین یارانه سوخت فرودگاه پیام با وزیر نفت صحبت کردم و این موضوع در حال پیگیری است.

استفاده از ظرفیت‌های فرودگاه پیام به‌عنوان یکی از منابع پایدار درآمدزایی در این استان ازجمله درخواست‌های مسوولان است چنانچه استاندار البرز نیز بر این موضوع  تأکید دارد و یادآور می‌شود: استفاده صحیحی از این فرودگاه انجام نمی‌پذیرد.  

معاون اول رئیس‌جمهوری  و حالا وزیر ارتباطات و فناوری  دومین دولتمردانی هستند که قول حل مشکلات فرودگاه پیام را دادند حال باید دید پایانه صادراتی این فرودگاه فعال می‌شود یا طبق روال گذشته باند این فرودگاه تنها محل پرواز وعده‌های مسوولان خواهد بود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.