شهرکرد-مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری از آغاز طرح های واکسیناسیون بیماری های شاربن و آبله، هاری و بروسلوز در استان خبر داد.

طرح واکسیناسیون دام در چهار محال و بختیاری اجرا شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان، عبدالمحمد نجاتی گفت: بیماری آبله گوسفند و بز دو بیماری جدا هستند،آبله از جمله بیماری های ویروسی فوق العاده مسری در بین جمعیت گوسفند و بز است که در جمعیت دامی واکسینه نشده تا ۷۵ درصد واگیری دارد و بیماری شاربن ( سیاه زخم ) نیز بیماری مشترک بین انسان و دام است که عامل بیماری در خاک و محیط زیست وجود داشته و از آن طریق به بدن دام ها یا انسان منتقل می شود.

وی افزود:بیماری، هاری یک بیماری مشترک بین انسان و دام می باشد که غیر قابل درمان ولی در عین حال به راحتی قابل پیشگیری است، همچنین بیماری بروسلوز نیز بیماری مشترک بین انسان و دام است که در حیسوانات بیشتر با سقط جنین همراه است.

مدیرکل دامپزشکی استان تصریح کرد: طرح های مایه کوبی آبله و شاربن گوسفند و بز، هاری و تب مالت بره و بزغاله در سراسر استان با استفاده از توان بخش دولتی و غیر دولتی از اوایل تیرماه آغاز شد و تا پایان مهرماه ادامه خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: در این طرح پیش بینی می شود حدود ۲ میلیون ۴۶۰ هزار راس گوسفند و بز علیه آبله و شارین، ۴۳۱ هزار و ۵۰۰ راس علیه بروسلوز ( تب مالت ) و تعداد ۱۲ هزار قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه شود.

نجاتی در پایان از دامداران خواست در طرح های واکسیناسیونی که انجام می شود با اکیپ های واکسیناتور همکاری لازم را داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.