دهمین دوره جشن‌های مردمی و بین‌المللی زیر سایه خورشید به منظور ترویج سنت و سیره، فرهنگ و معارف رضوی از تاریخ سوم تا سیزدهم مرداد سال جاری و همزمان با دهه کرامت در سراسر کشور و ۳۴ کشور جهان برگزار می‌شود.

زیرسایه خورشید، بزرگ ترین عملیات فرهنگی مردمی در کشور

به گزارش قدس آنلاین،  دهمین دوره جشن‌های مردمی و بین‌المللی زیر سایه خورشید به منظور ترویج سنت و سیره، فرهنگ و معارف رضوی از تاریخ سوم تا سیزدهم مرداد سال جاری و همزمان با دهه کرامت در سراسر کشور و ۳۴ کشور جهان برگزار می‌شود.
مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی به عنوان هماهنگ کننده اصلی این جریان و حرکت فرهنگی- تبلیغی گسترده، از ماه‌ها قبل از فرا رسیدن دهه کرامت با تلاش و کوشش و برگزاری جلسات هم اندیشی و انجام هماهنگی‌های گوناگون با دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای متنوع، سعی نموده این جشن‌ها در سراسر میهن اسلامی ایران و در برخی کشورهای جهان که در آن‌ها جشن‌های مزبور برگزار می‌شود به بهترین و شایسته‌ترین روش اجرا شود و به انجام رسد.
در آستانه برگزاری دهمین دوره برپایی حرکت زیر سایه خورشید، فرصتی دست داد تا با «مجتبی مختاری» مدیرعامل این مؤسسه به گفت‌وگو بنشینیم:

جشن‌های زیر سایه خورشید از کی آغاز شد؟

این جشن‌ها از سال ۱۳۸۶با حضور کاروان خادمان حرم مطهررضوی در پنج استان کشور شروع شد و هم اکنون دهمین دوره آن در تمام کشور (۳۱ استان) و ۳۴ کشور جهان برگزار می‌شود.

در سال جاری، کاروان‌های فرهنگی- تبلیغی زیر سایه خورشید در حدود ۷۰۰ نقطه شهری و روستایی در۳۱ استان کشور و در۱۵۰ شهر از ۳۴  حضور دارد. نزدیک به ۷۰۰۰ برنامه و عملیات فرهنگی در دهه کرامت امسال در داخل و خارج توسط این کاروان‌ها به اجرا درآمده و حدود ۳میلیون مخاطب به طور حضوری در ایران و سایر نقاط جهان از این برنامه‌ها استفاده می‌کنند، ضمن اینکه توزیع بیش از۲میلیون بسته متبرک فرهنگی و تبلیغی در این دوره از جشن‌های زیرسایه خورشید پیش‌بینی شده است.

اعضای کاروان‌های زیرسایه خورشید چگونه انتخاب می‌شوند؟

در این کاروان‌ها یک مبلغ که از استادان برجسته حوزه و دانشگاه و یا یکی از مبلغان فعال در حوزه جوانان است به همراه خدمه حرم مطهرامام رضا(ع) (شامل خادم، کفشدار، فراش، دربان و حفاظ و با لباس رسمی خدمت در حرم مطهر) و یک نفر به عنوان مسئول کاروان که از فعالان جوان فرهنگی برجسته و دارای سابقه برگزاری برنامه‌های فرهنگی مؤثر می‌باشد، حضور دارند که به میزبانی یک تشکل محوری و مجری برنامه‌های این جشن‌ها در هر استان که عضو شبکه جوانان رضوی است، فعالیت‌های فرهنگی خود را پیگیری می‌کنند. علاوه بر تشکل محوری هر استان، به تناسب تعداد برنامه‌ها و شهرستان‌هایی که برای حضور در حرکت زیر سایه خورشید اعلام آمادگی کرده‌اند، تشکل‌های مجری در شهرستان‌ها و روستاها شناسایی و زیر نظر تشکل اصلی و محوری در هر استان انجام وظیفه می‌کنند.

امسال بیش از هزار تشکل فعال فرهنگی با همکاری ۱۰ هزار جوان و نوجوان فعال در این زمینه، به عنوان کادر اجرایی در برگزاری این جشن‌ها همکاری می‌کنند.

در خارج از کشور، ترکیب اعضای کاروان‌های اعزامی شامل یک مبلغ از استادان برجسته حوزه و دانشگاه دارای تجربه سفرهای تبلیغی بین‌المللی و صاحب نظران موضوع تبلیغ در حوزه مبانی دینی و اسلامی بوده، ضمن اینکه خدمه حرم مطهر که قاری بین‌المللی و طراز اول قرآن می‌باشند (به عنوان اینکه قرآن کریم محوروحدت و اتحاد در جوامع مختلف اسلامی و در بین مذاهب اسلامی گوناگون است) نیز حضور دارند، همچنین مسئول کاروان‌ها از بین فعالان فرهنگی آشنا به موضوعات بین‌المللی و آشنا به شرایط کشور مقصد هم در این کاروان‌ها حضور خواهند داشت.

در سال جاری چه برنامه‌های فرهنگی-تبلیغی، توسط این کاروان‌ها پیش بینی شده است؟

به طورکلی می‌توان به برنامه‌هایی همچون: مراسم جشن اصلی ویژه عموم مردم باعنوان «بزم نور»، حضور کاروان‌های رضوی در مناطق محروم با عنوان «آغوش پدرانه»، دیدار با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران با عنوان «به رسم ادب»، استقبال از کاروان رضوی با عنوان «کاروان عشق»، دیدار با ائمه محترم جمعه و مسئولان استانی و شهری با عنوان «تکریم خدمتگزاران»، حضور در جشن ازدواج زوج‌های جوان با عنون «جاری زندگی»، حضور در بیمارستان‌ها و عیادت از بیماران با عنوان «آرام جان»، عطرافشانی مزار مطهر شهدا با عنوان «دلدادگان رضا(ع)»، دیدار با مجموعه‌ها و تشکل‌های مختلف از قبیل دانشجویی، دانش آموزی، پرستاران و پزشکان، نیروهای مسلح، اصناف و بازاریان، کشاورزان، ورزشکاران، و... نیز برنامه‌های متنوع دیگری در این زمینه اشاره کرد.

 همان طوری که گفتم، حدود ۲۶ برنامه کلی و ۷۰۰۰ عملیات فرهنگی متنوع در دهه کرامت (متناسب با مقتضیات استان‌ها، شهرها و روستاها در داخل کشور و نقاط شهری در خارج از کشور) توسط این کاروان‌ها اجرا خواهد شد.

چه سیاست‌ها و نکته‌هایی در انتخاب و اجرای این برنامه‌های مورد توجه قرار گرفته است؟

در انتخاب و اجرای این برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی به سیاست‌های جشن‌های دهه میلاد امام رضا(ع) در آستان قدس رضوی، موارد مندرج در منشور هفت گانه مقام معظم رهبری، رهنمودها و تأکیدات تولیت معزز آستان قدس رضوی بخصوص در زمینه توجه به مناطق محروم و مستضعف، و... توجه جدی شده است؛ همچنین استفاده از ظرفیت‌های مجموعه‌های جوان، توجه به موضوع بیداری اسلامی، استفاده از ظرفیت نخبگان جوان در سطح کشور و جهان، استفاده از ظرفیت‌ رسانه‌ها برای تبلیغ و پوشش خبری، استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی استان‌ها به منظور هم‌افزایی بیشتر و استفاده از ظرفیت جوانان مؤمن و انقلابی و... از جمله مواردی است که در تدوین برنامه‌ها و اجرای آن در جشن‌های زیر سایه خورشید در سال جاری مورد توجه قرار گرفته است.

مهم‌ترین هدف از برگزاری این جشن‌ها چیست؟

اگر بخواهم در یک جمله مهم‌ترین هدف حرکت زیر سایه خورشید را بیان کنم، باید بگویم، ترویج معارف رضوی و معطر و مزین کردن فضای عمومی جامعه در داخل کشور و کشورهای گوناگون جهان با نام و یاد حضرت رضا(ع) و فرهنگ، سنت و سیره آن امام رئوف و مهربان.

اگر بخواهم در یک جمله مهم‌ترین هدف حرکت زیر سایه خورشید را بیان کنم، باید بگویم، ترویج معارف رضوی و معطر و مزین کردن فضای عمومی جامعه در داخل کشور و کشورهای گوناگون جهان با نام و یاد حضرت رضا(ع) و فرهنگ، سنت و سیره آن امام رئوف و مهربان.

اما به شکل جزئی‌تر، ترویج و تبلیغ سبک زندگی اسلامی بر اساس معارف و فرهنگ ناب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و بویژه معارف، فرهنگ و سنت و سیره امام رضا(ع)، ترویج و بهره‌مندی از سنت حسنه زیارت از راه دور، تقویت و استمرار ارتباط معنوی با امام معصوم(ع)، تقویت جریان‌های جوان مردمی، مؤثر، معتقد، حامی و فعال در جریان و گفتمان انقلاب اسلامی، ترویج نشاط دینی و ایجاد شادمانی با برگزاری مراسم فرهنگی- تبلیغی(در چارچوب شئون اسلامی)، تقویت اتحاد و وحدت اقوام، سلائق و گروه‌ها و تشکل‌های مختلف در پرتوی شعاع معنویت و نورانیت شخصیت مقدس حضرت رضا(ع) و ... از اهداف برگزاری این جشن‌هاست.

از نظر ارتقای کمی و کیفی، این دوره چه تفاوتی با دوره‌های گذشته داشته است؟

در سال جاری شاهد افزایش ۲۵ درصدی مخاطبان برنامه‌ها (حضور عموم مردم استان‌ها، شهرستان‌ها و روستاها)، افزایش ۱۵ درصدی محصولات تولیدی و ارسالی به استان‌ها و شهرستان‌های داخل کشور و کشورهای مختلف، افزایش ۲۰ درصدی اجرای برنامه‌های فرهنگی در ایام دهه کرامت و افزایش ۵۰ درصدی اعزام کاروان‌های رضوی به خارج از کشور می‌باشیم، ضمن اینکه توجه به مناطق محروم و مستضعف و دیدار و ملاقات با اقشار آسیب پذیر و محروم نسبت به سال‌های گذشته در این دوره، مورد تأکید ویژه قرار گرفته است.

پس از گذشت ۱۰ سال، تأثیر اجرای این جشن‌ها را در داخل و خارج از کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جشن‌های زیرسایه خورشید، جشن‌های مردمی و بین المللی است. تجربه و شواهد و قراین نشان دهنده این موضوع است که هر اقدام و حرکت و سیاستگذاری که به نام مقدس اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و از جمله با نام و یاد حضرت رضا(ع) صورت گیرد، علاوه بر تبرک و تیمن، دارای برکات و آثار فراوانی از نظر دینی، اجتماعی، فرهنگی، تربیتی، مذهبی و... خواهد بود که زبان و قلم از بیان آن عاجز است. از آغاز برگزاری این جریان و حرکت مردمی و خودجوش، تاکنون شاهد استقبال بی‌نظیر عاشقان و ارادتمندان اهل بیت(ع) در سراسر کشور و خارج از کشور بوده‌ایم. جشن‌های زیرسایه خورشید بعد از عاشورا و اربعین حسینی(ع) به عنوان یکی از بزرگ‌ترین عملیات فرهنگی مبتنی بر توان و مشارکت عموم مردم در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر مطرح شده است. یکی از مهم‌ترین جلوه‌های زیبا و معنوی این جشن‌ها استقبال و انتظار کشیدن عموم مردم حتی از ماه‌ها، هفته‌ها و روزهای قبل از فرا رسیدن دهه بابرکت کرامت و ایام میلاد حضرت امام رضا(ع) است که به معنای واقعی چشم انتظار اجرای این گونه جشن‌ها در استان‌ها، شهرها و روستاهای محل سکونت خود هستند و آنچه مشخص است، عشق و علاقه و محبت عموم مردم(شیعیان، مسلمانان و حتی بسیاری از فرقه‌ها و مذاهب مختلف اسلامی و ادیان غیراسلامی) به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و خاندان پاک و معصوم پیامبر گرامی اسلام(ص) و به طور ویژه به شخصیت، رأفت و مهربانی حضرت رضا(ع) می‌باشد. این جشن‌ها در طول این سال‌ها واقعاً مردمی بوده و حضور مردم در این جشن‌ها وصف ناپذیر است.

این را هم بگویم که از حدود هشت ماه قبل از فرا رسیدن دهه کرامت، علمیات اجرایی جشن‌های زیرسایه خورشید به منظور انجام هماهنگی‌های مربوط و هم اندیشی‌های لازم جهت بهتر و شایسته‌تر برگزارشدن این جشن‌ها آغاز شده است و مراحلی همچون برنامه‌ریزی، انتخاب شعارمحوری جشن‌ها، تشکیل شورای علمی، انتخاب هیئت‌ها و تشکل‌های مجری، آسیب شناسی برنامه‌ها، استفاده از تجارب سال‌های قبل، آماده سازی آیین نامه‌ها، تشکیل جلساتی مشورتی و هم اندیشی و... را پشت سر گذاشته است.

لازم است از همه سازمان‌ها، نهادها، دستگاه‌ها و مجموعه‌های دولتی و غیردولتی که در برگزاری این جشن‌ها در سطح گسترده و در محدوده جغرافیایی ملی و بین‌المللی و جهانی مشارکت و همکاری می‌نمایند از قبیل صدا وسیما، سازمان اوقاف و امور خیریه، معاونت فرهنگی سپاه پاسداران، ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت کشور، وزارت بهداشت و درمان، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف جهان، سازمان بهزیستی کشور، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد شهید و امور ایثارگران، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و بویژه همه مدیران و دست اندرکاران تشکل‌های شبکه جوانان رضوی در سراسر کشور و همه ارادتمندان و دلباختگان اهل بیت عصمت وطهارت(ع) که صمیمانه و خالصانه به عشق وعلاقه و ارادات به ساحت مقدس آن بزرگواران، با این مؤسسه همکاری و مشارکت می‌کنند، تشکر و سپاسگزاری کنم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.