۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲
کد خبر: 551125

بهشت تهران

جواد دهقانی آرانی

خسته از هیاهوی کلانشهر تهران، آنانی که دل در گرو یار دارند، به هر بهانه‌ای قصد زیارتش می‌کنند و چه بهره‌ها که نمی‌برند، دل وجان خود را صیقل می‌دهند و سبکبال بازمی گردند.

خسته از هیاهوی کلانشهر تهران، آنانی که دل در گرو یار دارند، به هر بهانه‌ای قصد زیارتش می‌کنند و چه بهره‌ها که نمی‌برند، دل وجان خود را صیقل می‌دهند و سبکبال بازمی گردند. حریم ملایک پاسبان فرزند گرامی هفتمین پیشوای شیعیان حضرت صالح بن موسی بن جعفر(علیه‌السلام) برادر نازنین کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) و ولی نعمت ایرانیان حضرت شمس الشموس علی بن موسی الرضا المرتضی(علیه‌السلام).

امامزاده صالح نام زیارتگاهی در محله تجریش تهران است. آن‌گونه که از کتیبه بالای سردر صحن برمی‌آید و براساس کتب بحرالانساب و کنز الانساب، از پسران امام موسی کاظم و برادران امام هشتم شیعیان است.

نیازی به پرسیدن نیست، حاجتمند که باشی، اهل توکل که باشی، حتماً تاکنون دست التماس به سویش دراز کرده‌ای. اگر هم تاکنون به زیارتش نرفته باشی، می‌دانی کجاست، چون بارها و بارها از این و آن شنیده ای، یا اصلاً از جوارش گذشته‌ای.

امامزاده صالح میان ۳۳۰ زیازتگاه تهران، جزو چند امامزاده‌ای است که همواره بیشترین زائر را به درگاه خود می‌خواند. امامزاده صالح فرزند امام موسی کاظم(علیه‌السلام) و برادر امام رضا(علیه‌السلام) است. از هر گوشه عالم که قصد زیارت کنی، باید به میدان تجریش برسی، از افغانستان، پاکستان، ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان، کویت و یا اصفهان، اهواز، تبریز، اراک، کاشان و... و. از هر کجا که باشی، ایستگاه آخر توقف، میدان تجریش است  و بعد می‌روی به طرف امامزاده که زمزمه حاجتمندان، دل و جان تو را می‌برد و در بی قراری دل، به سویی می‌شتابی.

امامزاده در قلب تجریش واقع است. در شمالی و در شرقی آن به بازار تجریش باز می‌شود و در غربی رو به پایانه یا ترمینال اتوبوس‌های داخل شهری. دو در شمالی همیشه به روی زائران باز است؛ یکی مخصوص آمد و رفت زائران مرد و دیگری ویژه بانوان زائر.

فضای داخلی امامزاده شامل چهار رواق است؛ دو رواق مخصوص مردان و دو رواق دیگر زنانه است که با حفاظ از هم جدا شده‌اند. داخل امامزاده آینه کاری است که حدود ۱۲ سال پیش انجام شده است. درهایی که رواق‌ها را به حرم وصل می‌کند، منبت کاری شده است و به طور کلی هر چه در صحن و بیرون آن می‌بینیم، کاملاً جدید است. از ۱۲ سال پیش با شروع مرحله اول اجرای طرح جامع امامزاده،   اقدام‌های اساسی در آن صورت گرفت.

آستان امامزاده صالح در دورهٔ قاجار یک آرامستان بوده است و برخی از چهره‌های برجسته ایران بنا به وصیت در محوطه آن دفن شده‌اند، بنا به کتاب جغرافیای تاریخی شمیران تا سال ۱۳۷۱ حدود۵۰ تن از مشاهیر در این صحن مدفون بوده‌اند که مدفونین در حیاط و صحن اصلی در دورهٔ بازسازی امامزاده از بین رفته‌اند و اکنون امامزاده تنها یک آرامستان در زیرزمین آستان با نام رواق معصومیه دارد. همچنین پیکر پنج سرباز گمنام و مجید شهریاری از دانشمندان هسته‌ای ترور شده ایران نیز در صحن مدفونند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.