مشهد- به دنبال چاپ گزارشی در خصوص وعده‌های توخالی برخی تورها و آژانس به زائران حضرت رضا(ع) و فریب آن‌ها، گفت و گویی با «معصومه توانگر» معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی صورت گرفت که از نظر می‌گذرد.

زائران به دفاتر مجاز مراجعه کنند تا فریب نخورند

قدس آنلاین-گروه استان ها-علیرضا لعل اکبری: فریب برخی از آژانس های مسافرتی و اخذ وجوه متفاوت و ارایه نتمناسب خدمات موجب شد تا با معاون گردشگری میراث فرهنگی خراسان رضوی به گفت و گو بنشینیم.

برخی از زائران به دنبال وعده هایی که آژانس‌ها و تورها درباره خدماتی که ارائه خواهند داد، تصمیم به سفر به مشهد می‌گیرند اما تعدادی از آن‌ها به وعده‌های خود عمل نمی‌کنند و موجب نارضایتی زائران می‌شود؟

براساس قانون توسعه صنعت گردشگری و جهانگردی صرفاً دفترهای خدمات مسافرتی و جهانگردی دارای مجوز از سازمان میراث فرهنگی مجاز به برگزاری هرگونه تور گردشگری هستند و ارائه کنندگان غیرمجاز خدمات گردشگری علاوه بر معرفی به دستگاه‌های انتظامی و قضایی مشمول مجازات‌های برابر آیین نامه انضباطی خواهند شد.

در همین حال متأسفانه برخی از افراد در قالب اشخاص، گروه، تشکل، انجمن، مؤسسه و... با سوء استفاده از تقاضای سفر و گردشگری بخصوص در ایام تعطیلات نوروز و تابستان، با ترفندهای مختلف از قبیل پیامک، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی یا تبلیغات محیطی و رسانه‌ای بدون کسب مجوزهای رسمی اقدام به فروش خدمات گردشگری می‌کند که اغلب بدون رعایت اصول حرفه‌ای تورگردانی فقط به درآمد آن توجه می‌کنند و حقوق مسافر نادیده گرفته می‌شود.

این در حالی است که ارائه کنندگان غیرمجاز همچنین با ایجاد جذابیت‌های غیرواقعی نظیر نرخ کمتر، مشتریان را اغوا می‌کنند و با حذف خدمات بیمه‌ای و راهنمای صلاحیتدار گردشگری و در اختیار قرار دادن مراکز اقامتی و پذیرایی غیرمجاز حقوق مسافران را تضییع می‌کنند.

نظارت‌های سازمان میراث فرهنگی در خصوص فعالیت این گونه مراکز غیرمجاز به چه شکلی صورت می‌گیرد؟

گردشگری علاوه بر داشتن آثار اقتصادی یک حرکت فرهنگی است و برای در مسیر قرار گرفتن صحیح این امر، ضروری است مدیریت شود و در این راستا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بازرسی و نظارت از فعالیت مراکز ارائه خدمات گردشگری جلوگیری و آن‌ها را به مراجع انتظامی و قضایی معرفی می‌کند.

با وجود بازرسی و نظارت‌ها اما زائران همچنان گلایه مند هستند، به نظر می‌رسد این اقدام‌ها کافی نیست و نارضایتی‌ها وجود دارد.

بله نارضایتی وجود دارد اما دستگاه‌های مربوط تلاش می‌کنند میزان رضایتمندی زائران افزایش یابد بااین حال زائران نیز ضروری است در این امر به کمک دستگاه‌ها بیایند و قبل از عزیمت به مشهد، از مجاز بودن فعالیت آژانس و تور مورد نظر اطمینان کامل پیدا کنند.

در این میان دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری نیز علاوه بر عقد قرارداد با زائران و تعیین تمامی خدمات سفر باید از راهنمایان آموزش دیده و دارای کارت معتبر که به مقصد آشنا هستند، استفاده کنند.

در خصوص نرخ هایی که دفاتر برای ارائه خدمات به زائران تعیین می‌کنند آیا قیمت‌ها واقعی است و نظارتی در این مورد صورت می‌گیرد؟

نرخ گذاری خدمات تورهای مجاز با نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و چنانچه شکایتی در این خصوص وجود داشته باشد ساز و کار مناسبی با عنوان کمیسیون نظارت بر دفاتر در سطح استان و کشور در نظر گرفته شده که مسافران می‌توانند به سایت سازمان در استان خراسان رضوی به نشانی www.razavichto.ir و برای اطمینان از مجاز بودن برگزار کنندگان تور با شماره 05137045 تماس بگیرند.

چه مواردی را باید دفاتر خدمات مسافری رعایت کنند؟

آژانس‌ها در مشهد موظف هستند برای برگزاری تور، از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی استان مجوز داشته باشند.

همچنین مجوز برگزاری تورهای زیارتی از اداره کل حج و زیارت استان دریافت شود و آنان نیز می‌بایست مسافران را در طول سفر بیمه کنند و پروانه فعالیت آن‌ها در معرض دید مسافران قرار گیرد تا آنان با خیالی آسوده از خدمات دفاتر بهره ببرند.

دفاتری که به صورت مجاز و غیر مجاز فعالیت می‌کنند در خراسان رضوی چه تعدادی است؟

طبق آمارهای موجود تا پایان سال گذشته 323 دفتر و شرکت خدمات مسافرتی رسمی مجوز دار بند (ب) در سطح استان فعالیت می‌کردند و در حال حاضر 261 دفتر در شهر مشهد و 62 دفتر در شهرستان‌های خراسان رضوی به صورت مجاز فعالیت می‌کنند.

در خصوص دفاتر غیرمجاز بایستی گفت علاوه بر آن‌ها سایت‌های غیرمجاز نیز در فضای مجازی با روش‌های ارسال ایمیل، پیامک، در قالب تورهای گردشگری، طبیعت گردی، کوهنوردی، عکاسی وغیره... اقدام به جلب مسافر می‌کنند و آمار دقیقی از آن‌ها در دست نیست و از طرفی تعداد آن‌ها مدام در حال تغییر است.

در همین حال از مسافران انتظار می‌رود با مراجعه به دفاتر مسافرتی و گردشگری مجاز از خدمات آن‌ها استفاده کنند تا سفری ایمن و با اطمینانی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.