رحمانی‌فضلی انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری را یکی از مهمترین حماسه‌های سیاسی کشور دانست.

انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم یکی از مهمترین حماسه‌های سیاسی بود

به گزارش قدس آنلاین، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در مراسم تنفیذ حکم حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور که در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت.

متن کامل گزارش وزیر کشور از انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم به شرح ذیل است:
 
بسم اله الرحمن الرحیم

إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ
 
- سلام بر نبی مکرم اسلام و خاندان پاک و معصومش

- با درود بی‌پایان به روح پرفتوح و ملکوتی بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران و شهیدان سرافراز میهن، افتخارآفرینان عرصه جهاد، ایثار ومقاومت، شهدای دفاع مقدس و مدافعان از حرم

- با درود و سلام به محضرمقام معظم رهبری(مدظله العالی)

- خالصانه‌ترین درودها تقدیم به ملت شریف وعزیز، شجاع و هوشیار، مقاوم، صبور و بصیرِ ایران اسلامی

- و با سلام و عرض احترام خدمت حضارمحترم

- میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت، ولی نعمتِ‌مان، حضرت علی بن موسی الرضا(علیه‌ سلام) را خدمت ملت شریف ایران و حضارمحترم تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم.

- بسیار خرسندم که این توفیق الهی نصیب اینجانب گردید که در ایام دهه کرامت و مراسمِ تنفیذِ حکم رئیس‌جمهور منتخب، گزارشی از فرآیند برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی را به استحضار برسانم.

- در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، اداره حکومت و قانونگذاری در چارچوب اصول قانون اساسی، با اراده و نظر ملت تعیین می‌گردد و برگزاری انتخابات، تبلور این اراده و خواست مردم می‌باشد.

- یکی از بزرگ‌ترین دستاوردها و افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که در ادبیات سیاسی، دریچه تازه‌ای بر روی جهانیان گشود و در عمقِ باورِ ملت‌هایِ آزاده، به زیبایی نقش بست، حاکمیت مردم‌سالاری دینی در کشور عزیزمان است که با آموزه‌های اسلام ناب و آرمان های امام راحل و هدایت‌های مقام معظم رهبری، مستمراً به شکوفایی و بالندگی آن با تکیه بر آرای عمومی از طریق برگزاری انتخابات افزوده می‌شود.

- انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری را، می‌توان به عنوان یکی از مهمترین حماسه‌های سیاسی کشور قلمداد نمود. این انتخابات در شرایطی برگزار گردید که کشور به لحاظ مؤلفه‌های سیاست خارجی، امنیت ملی و مسائل داخلی، در وضعیتی قرار داشت که حضور مردم ایران را درصحنه مشارکت، بیش از هر زمان دیگری ضروری ساخته بود.

- در این میان؛ بزرگترین و مهمترین پیام حضور پر شور حدوداً (۴۲) میلیون نفر از هموطنان عزیز، در پای صندوق های رأی، اعتقاد مردم به آرمانهای انقلاب واشتیاق آنان برای مشارکت در تعیین سرنوشت میهن اسلامی خود بود.

- بدون شک این مشارکت حداکثری مردم در انتخابات اخیر؛ تاثیر مهمی در تغییر رویکرد وتعامل جامعه بین الملل، با جمهوری اسلامی ایران داشته است.

- وزارت کشور به عنوان متولی برگزاری انتخابات، به تأسی از رهنمودهای داهیانه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ودرچارچوب قوانین ومقررات واصول مهمی چون:" قانونمداری و رعایت مُرقانون"، " برگزاری انتخاباتی سالم، آن هم درفضائی کاملاً امن"، "رعایت کامل بی‌طرفی"، "صیانت از آرای مردم بعنوان حق الناس"، "فراهم نمودن بستر لازم برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات"، "همکاری و هماهنگی کامل و تعامل سازنده با شورای محترم نگهبان"؛ توانست؛ با تلاش صادقانه همکاران عزیزم درستاد انتخابات کشور، استانداری‌ها،             فرمانداری‌ها، بخشداری ها وهمچنین همکاری دستگاههای انتظامی، نظامی، اطلاعاتی وقضائی، همدلی آحاد مردم، همراهی رسانه ها، مشارکت سازنده احزاب وگروه های سیاسی و وحدت وانسجام مثال زدنی کلیه اقوام ومذاهب، برنامه ها واقدامات خود را به انجام رساند.

- در راستای تحقق اصول اعلامی، از مرداد ماه سال ۱۳۹۵، سازمان وتشکیلات اجراییِ منظمی، متناسب با چهارمؤلفه‌ی اساسی؛ "امن بودن"، "سالم بودن"، "قانون مند بودن" و"مشارکت حداکثری مردم"، درقالب ستاد انتخابات کشور وکمیته های زیرمجموعه آن ایجاد گردید. برای امن بودن انتخابات؛ ستاد امنیت انتخابات، با حضور نمایندگان کلیه دستگاههای امنیتی، اطلاعاتی، نظامی و انتظامی وقضائی، برای تضمین سلامت انتخابات؛ هیأتهای بازرسی انتخابات، کمیته‌ی‌حراست واستعلامات، کمیته‌ی پشتیبانی ومالی، سازمان ثبت احوال کشور وکمیته‌ی فن آوری اطلاعات،  برای اطمینان از رعایت مُرقانون درفرآیند برگزاری انتخابات؛ کمیته‌ی حقوقی، هیأت های بازرسی وکمیته‌ی فن آوری اطلاعات و نهایتاً برای مشارکت حداکثری؛ کمیته‌ی اطلاع رسانی وکمیته‌ی پایش و بسترسازی مشارکت حداکثری درانتخابات، در قالب ستاد انتخابات کشور، سازماندهی وبصورت هماهنگ انجام وظیفه نمودند.  

- تامین امنیت کامل انتخابات، آنهم درشرایطی که برخی از کشورهای منطقه با   جنگ های داخلی، نا امنی و بحران مواجه بودند و دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، از هیچ اقدامی برای برهم زدن امنیت داخلی کشور و اخلال در امر برگزاری انتخابات فروگذار نبودند، واقعیتِ مهمِ دیگری است که تلاش‌های شبانه‌روزی و اشراف اطلاعاتی نیروهای ارزشمند نظامی، انتظامی، قضائی و امنیتیِ کشورمان، مانع از تحقق اهداف پلید وشوم آنان شد.

- ملت شریف ایران اسلامی با حضور پرافتخار و با شور و شعور و درکی صحیح و ژرف از شرایطِ حساسِ کشور، دشمنان و بد خواهان نظام را مأیوس و نا امید ساخت و با لبیک به ندای رهبر و ولی امرخود، برگِ زرینِ دیگری را به دفترِ افتخاراتِ این نظام جاودانه اضافه نمود. که درهمین جا لازم می دانم؛ به نمایندگی ازتمامی دست اندرکارانِ برگزاریِ انتخابات، از ملت بزرگ وموقعیت شناس کشورمان، برای خلقِ این حماسه تاریخی، بطور ویژه تشکر و قدردانی نمایم.

- در این دوره، (۳) انتخاباتِ"دوازدهمین دوره ریاست جمهوری"، "پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا"و" میاندوره ای مجلس شورای اسلامی"، به صورت همزمان برگزار شد. با توجه به اینکه هریک از این انتخابات، می بایستی مطابق با قانون خاص خود، آنهم با تفاوت های زیادی در شیوه های اجراء ونظارت برگزار می شد، لذا تدارک، برنامه ریزی دقیق و انجام هماهنگی کامل، از ضروریات این کار بود. که با اتخاذ تمهیدات مناسب و احصاء تفاوت های قانونی، تلاش شد تا تمامی احکام و فرآیندهای مربوطه، در زمان خود، به نحو شایسته ای اجراء و رعایت گردند.  

با این مقدمه کوتاه، برخی ازاهم اقدامات و فعالیت های انجام شده برای برگزاری انتخابات را به استحضار می رسانم :

- در نخستین گام؛ با برنامه ریزی لازم وهماهنگی با شورای محترم نگهبان، زمان برگزاری انتخابات تعیین و برهمان اساس، برنامه زمان بندیِ مناسبی، درجهت تدارک تمهیدات وترتیباتِ لازم برای برگزاری هرچه بهترانتخابات صورت پذیرفت.

- نظر به ضرورت آشنائی مجریان برگزاری انتخابات با فرآیندکار، تعداد (۹) دوره آموزشی عمومی وتخصصی، (۱۰) همایش آموزشی منطقه ای وهمچنین (۳۱)جلسه توجیهی استانی، برای یک میلیون و۱۵۰ هزار نفر از دست اندرکاران برگزاری انتخابات، ازجمله معاونین سیاسی استانداری ها، اعضای ستاد انتخابات استانها، فرمانداران، بخشداران وکلیه کارشناسان مرتبط با حوزه برگزاری انتخابات در استانداریها وفرمانداریها و نیزاعضای شعب اخذ رای درسراسرکشور برگزار گردید.

- برگزاری دوره ی (۵) روزه تربیت مربی انتخابات، با حضور(۴۵۰) نفر از مدیران و کارشناسان خبره و با تجربه از سراسرکشور درتهران، به منظور بهره گیری ازتجربیات آنها درامرآموزشِ عواملِ انتخابات، در سطح شهرستانها و بخشهای سراسرکشور، از دیگر اقدامات وزارت کشور درحوزه آموزش و توجیه دست اندرکارانِ برگزاریِ انتخابات محسوب می گردد.

 - به منظور اطمینان بخشیِ حداکثری به مردم عزیزِکشورمان، در راستای تحقق فرمان مقام عظمای ولایت وتاکیدات ریاست محترم جمهوری، مبنی برضرورت صیانت کامل از آرای مردم، درتمامی تعرفه های اخذ رایِ مربوط به هر(۳) انتخابات که با احتساب تعرفه های پیش بینی شده برای مرحله دوم، به بیش از ۲۰۰ میلیون برگه می رسید، بیش از (۱۰) شاخص امنیتی وحفاظتی طراحی و لحاظ گردید که (۵) شاخص آن، برای اولین بار درطول ۳۵ انتخابات گذشته پیش بینی و در نوع خود بی نظیر بود و بدین ترتیب از انجام هرگونه جعل و سوء استفاده از تعرفه‌ها ممانعت به عمل آمد.

- سپس تعرفه‌های چاپ شده، براساس زمانبندی مشخص و با حضور نمایندگان مرکزحراستِ وزارت کشور، شورای محترم نگهبان وهیات نظارت مجلس شورای اسلامی، به استانها ومتعاقبِ آن، به حوزه های انتخابیه سراسرکشور ارسال شد.

- با توجه به تمهیداتِ اتخاذ شده، ازجمله برآورد جمعیتِ واجدینِ شرایط درکل کشور وهمچنین هر استان و نهایتاً چاپ وتخصیص مناسب تعرفه های مورد نیاز به استانها، در نتیجه: در این دوره از انتخابات، در هیچ استان ویا شهرستان کشور، با کمبود تعرفه مواجه نشدیم.

- در اجرای ماده ۳۱ قانون انتخابات ریاست جمهوری، هیأت اجرایی مرکزی به ریاست وزیرکشور و با عضویت وزیرمحترم اطلاعات، دادستان محترم کل کشور، یکی از اعضاء محترم هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی و(۷) نفر از شخصیت های دینی، سیاسی، فرهنگی واجتماعی، به عنوان معتمدان مردمی تشکیل شد. این هیأت با برگزاری (۷) جلسه، تصمیمات مناسب و مؤثری در راستای تسهیل روند برگزاری انتخابات اتخاذ نمود. درهمین راستا، تعداد (۴۲۹) هیات اجرایی در شهرستان ها و (۶۳۱) هیات اجرایی نیز، در بخش های سراسرکشور، برای اجرای انتخابات  دوازدهمین دوره ریاست جمهوری تشکیل گردید.

- به منظور سهولت در روند اخذ رای، تعداد ۶۲ هزار و ۳۸۱ شعبه اخذ رای در سراسرکشور برای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و۷۱ هزار و ۴۵۰  شعبه نیز، برای انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا پیش بینی و ایجاد گردید که نسبت به دوره گذشته، رشدی حدوداً (۱۰) درصدی داشته است.

- با هماهنگی شورای محترم نگهبان، تعداد (۲۴) مرحله از مجموع ۲۵ فرآیند پیش بینی شده برای برگزاری تمام مکانیزه انتخابات ریاست جمهوری، درسراسر کشور بصورت مکانیزه انجام شد.

- در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز، برای نخستین بار، در۱۴۰ شهر کشور، تمامی فرآیندهای(۲۵) گانه برگزاری انتخابات الکترونیک، ازجمله اخذ رای و شمارش آراء، بصورت تمام الکترونیک اجراء شد.

- به موازات برگزاری انتخابات در سراسر میهن عزیز اسلامی، با همکاری وزارت امورخارجه، بسترلازم برای حضور هم میهنان عزیزِ مقیمِ خارج از کشور در انتخابات ریاست جمهوری، در خارج از کشور نیز مهیا گردید و انتخابات در۱۰۳ کشورجهان، شامل ۱۳۳ نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی و در قالب ۳۱۰ شعبه اخذ رای، برگزار شد.

- به منظور تأمین امنیت و برگزاری هرچه سالم و قانونمند انتخابات، قریب به (۱۷۰) هزار نفر از عوامل انتظامی و بیش از (۷۰) هزار نفر نیز در قالب هیأت های بازرسی انتخابات، ساماندهی شدند.

- به منظور تضمین برخورداری برابر نامزدهای ریاست جمهوری از امکانات دولتی، کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، مطابق قانون انتخابات تشکیل و در این دوره، با برگزاری(۶) جلسه در وزارت کشور و (۸۹) جلسه در سازمان صدا و سیما، نقش خود را درتنظیم برنامه های تبلیغی نامزدها در رسانه ملی و نظارت بر رعایت قوانین، ایفاء نمود.

- به منظور فراهم نمودن فضای آرام و عادلانه برای انجام تبلیغات قانونی نامزدها و هواداران آنها، تعداد هزار و ۷۸۸ همایش وگردهمایی سیاسی وتبلیغاتیِ بزرگ، در زمان قانونی تبلیغات انتخابات، درکمال آرامش و نشاط برگزارگردید و با اتخاذ تدابیرلازم، از بروز هرگونه مشکل امنیتی و بی‌نظمی قابل توجه پیشگیری شد.

- محاسبات انجام شده موید این واقعیت مهم است که در این دوره از انتخابات، بطور متوسط درکل کشور، در هر۸۷ ثانیه، از یک نفر رای گیری به عمل آمده است، این درحالیست که درانتخابات سال ۱۳۹۲، شاهد اخذ یک رای به ازای هر۹۲ ثانیه بوده ایم، که این امرنشان از افزایش سرعت انجام کار، آنهم علیرغم افزایش تعداد مراجعین به شعبات اخذ رای دارد.

- استفاده ازسیستم مکانیزه برای احراز هویت رای دهندگان، کمک شایانی به عدم استفاده از شناسنامه متعلق به افراد غیریا فوت شده و نیز رای دادن بیش از یکبار نمود. این اقدام مناسب، ضمن تضمین سلامت انتخابات، از وقوع بسیاری از تخلفات انتخاباتی نیزپیشگیری نمود.

- براساس قانون انتخابات، عملیات رای گیری رأس ساعت ۸ صبح روز جمعه مورخ ۲۹ اردیبهشت ماه، در سراسرکشورآغاز گردید. پس از آنکه در جریان اخذ رای،  با حضورگسترده، با شکوه و بی سابقه مردم عزیزمان درپای صندوق های رای مواجه شدیم وگزارشهای دریافتی حکایت از شکل گیری صف های طولانی در برخی شعب درتعدادی از استانهای کشور و بویژه کلان شهرها داشت، تمهیدات مهم و موثری درخصوص سرعت بخشیدن به فرآیند رای گیری اتخاذ گردید که از مهمترین آنها می توان به موارد زیراشاره نمود :

تمدید زمان اخذ رأی تا آخرین دقایق روز جمعه؛

هماهنگی با شورای محترم نگهبان به منظور افزایش تعداد متصدیان ثبت اطلاعات رای دهندگان، علیرغم وجود برخی محدودیت های موجود؛

استفاده بیشتر وبهینه ازظرفیت صندوق های سیار و استقرار آنها درشعبی که با ازدحام جمعیت رای دهندگان مواجه بودیم؛

هماهنگی با استانداران و فرمانداران برخی ازشهرستانها، به منظور هدایت و راهنمائی رای دهندگان ازشعب شلوغ، به دیگر شعب؛

رایزنی با شورای محترم نگهبان به منظور کفایت ثبت شماره ملی برای اخذ رای، با هدف تسهیل در روند رای گیری که پس از موافقت آن شورا با این درخواست، این مهم ازحدوداً چند ساعت مانده به پایان زمانِ قانونیِ رای گیری، به مورد اجراء گذاشته شد.

- با عنایت به تعاملات وهماهنگیهای انجام شده با هیات مرکزی نظارت برانتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، تمامی گزارشات ارسالی ازسوی آن هیات و نیز ۳۵۰ هزار ناظر مستقر درشعبات اخذ رای در سراسرکشور، مورد پیگیری قرارگرفت.

- در این دوره از انتخابات شاهد مشارکت۷۳  و ۳۳ صدم درصدی مردم بودیم، به نحوی که کل آرای ماخوذه در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، نسبت به دوره یازدهم، از رشد ۱۲ و۳۴ صدم درصدی برخوردار است.

- همچنین در شهر تهران نیز، برای نخستین بار، تعداد آرای مأخوذه بالغ بر ۳ میلیون و ۶۸۸  هزار و ۵۶۹ رأی بود که نسبت به دوره قبل ۲۸ و ۸ دهم درصد افزایش داشته است.

- پس از پایان برگزاری انتخابات، نسبت به شمارش آرای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اقدام گردید که ازمجموع ۴۱ میلیون و ۳۶۵ هزار و۶۷۶ رای ماخوذه، حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکترحسن روحانی، با کسب تعداد ۲۳ میلیون و۶۳۴ هزار و ۸۸۹ رای، به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شدند.

- نکته قابل توجه دیگر این که؛ شورای محترم نگهبان در پایان بررسی های خود، در سقف زمان قانونی، از طریق رسیدگی به شکایات وگزارشات واصله و همچنین انجام بررسی های میدانی، در نهایت صحت و قانونی بودن فرآیند برگزاری انتخابات را درسطح کشور، آنهم بدون آنکه حتی آرای یک صندوق را باطل نماید، تائید نمود که این امر نشان از سختکوشی و تلاش قابل تقدیر دست اندرکاران انتخابات، در حوزه های اجراء و نظارت دارد.

- به هرحال آنچه که وزارت کشور در این دوره از انتخابات و از ابتدای کار برآن اصرار ورزید، اجرای دقیق قانون و رعایت حدود وظایف و اختیارات دستگاههای اجرایی ونظارتی، در امر برگزاری انتخابات بود که برگزاری سالم وپرشکوه انتخابات و مشارکت گسترده آحاد مردم، گواه این ادعاست.

- در مسیر اجرای کار، از ابتداء تا انتها، آسیب شناسی جامعی از کلیه مراحل و فرآیند قانونی برگزاری انتخابات بعمل آمد که نتایج حاصله، در چارچوب سیاست‌های کلی انتخابات، در قالب لایحه جامع انتخابات وبعنوان پیشنهادهایِ اصلاحیِ ضروری، به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد.

- در پایان با حمد و ستایش خداوند متعال دراعطای توفیق برگزاری سالم انتخابات؛ وظیفه خود می دانم از مقام معظم رهبری که با رهنمودها و ارشادات داهیانه، حکیمانه ومدبرانه خویش، راهگشای مسیرمان شدند؛ از ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر روحانی که با توصیه های ارزشمند و حمایت های بی دریغشان، بسترمناسب را برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات فراهم نمودند، همچنین از شورای محترم نگهبان، مجلس شورای اسلامی، هیات های نظارت، هیات اجرایی مرکزی انتخابات، هیاتهای اجرایی، ستادهای انتخابات استانداریها وحوزه‌های انتخابیه سراسرکشور، ازتلاش خالصانه وصادقانه پرسنل خدوم وزارت کشور، کلیه عوامل ودست اندرکاران برگزاری انتخابات در شعب اخذ رای، ازعلمایِ عظام و مراجع تقلید، ائمه جمعه وجماعات، نخبگان ودانشگاهیان که مردم عزیزمان را دعوت به حضور پرشور درصحنه انتخابات نمودند، قوه قضائیه، نیروهای انتظامی، نظامی وامنیتی، وزارت اطلاعات، وزارت امورخارجه، استانداران، فرمانداران وبخشداران سراسرکشور، ازهمکاری وهماهنگی تمامی نامزدهای محترم و هواداران ایشان و نیز از اصحاب رسانه وصدا وسیما، ازصمیم قلب تقدیر وتشکر نمایم.

- از توجه همه سروران ارجمند و عزیزان حاضر در این جلسه ی بسیار باشکوه،   بی نهایت سپاسگزارم.

- به امید آن روزی که درظل توجهات حق تعالی، با هدایت های مقام معظم رهبری وتلاش دولت مردان  نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، کشور عزیز ومردم شریف ایران، به جایگاهی که شایسته آن هستند، برسند.

با صلواتی برمحمد و آل محمد

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.