پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) با حضور میهمانان داخلی و خارجی این جشنواره، تولیت آستان قدس رضوی و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پنج‌شنبه گذشته در سالن صبای مشهد به ایستگاه پایانی خود رسید و دوره شانزدهم جشنواره آغاز شد.

جمهوری اسلامی ایران، پرچم‌دار کرامت انسانی است

به گزارش قدس آنلاین، پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) با حضور میهمانان داخلی و خارجی این جشنواره، تولیت آستان قدس رضوی و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پنج‌شنبه گذشته در سالن صبای مشهد به ایستگاه پایانی خود رسید و دوره شانزدهم جشنواره آغاز شد.  

تولیت آستان قدس رضوی که سخنزان ویژه این مراسم بود در سخنانی گفت: کرامت را برخی به‌معنای بخشش، برخی به‌معنای عزت نفس، برخی به‌معنای کرامت روح و روان انسان می‌دانند، اما در فرهنگ قرآنی و دینی ما قسمی از کرامت انسان، کرامت ذاتی است که برای هر انسانی تعریف شده است. همه انسان‌ها کرامت دارند، زیرا خداوند به آدمی، عقل و خردورزی و فطرت ارزانی داشته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی خاطرنشان کرد: سخن ما در کرامت اکتسابی انسان است که فقط در پرتو ارتباط با وحی نصیب انسان می‌شود.

وی با بیان این‌که انسانیت انسان در پرتو ارتباط با وحی، ارتباط با قرآن کریم و انسان کریم شکل می‌گیرد، افزود: کرامت برای انسان همچون خلافت و ولایت، دارای مراتبی است که بالاترین آن مرتبه خلیفه‌اللهی است و کسب این مرتبه به میزان ارتباط با خدا مربوط است.

 رئیسی گفت: وجود مقدس امام رضا(ع) مهم‌ترین کرسی بین‌الادیان و بین‌المذاهب را برگزار می‌کردند که آن‌ها را با «بیان» آشنا کنند و تمام بیان بلند حضرت در حصن حصین «توحید» است.

او آزادی انسان، آزادی زن، آزادی جوان و آزادی اندیشه را در پرتو توحید و ارتباط با خدا دانست و اظهار داشت: در پرتو عبودیت و بندگی، انسان آزادی می‌یابد. تمام جایگاه رفیع انسانی در پرتو عبودیتی است که وجود مقدس امام رئوف به ما آموختند. حقیت عبودیت و بندگی انسان رسیدن به مقام ربانیت است. تمام جایگاه رفیع انسان در پرتو این حصن حصین است که فکر و اندیشه انسان آزاد می‌شود و تمام روابط انسان با خودش، با دیگران، با طبیعت و هستی، براساس نگاه و جهان‌بینی توحیدی شکل می‌گیرد. درواقع اقتصاد، سیاست، مدنیت و تمام شئون اجتماعی در این حصن حصین تعریف می‌شود.

اصلاح جامعه در پرتو آموزه‌های رضوی

عضو مجلس خبرگان رهبری با تعریف مدینه فاضله، سنگ زیربنایی شهر سالم را توحید خواند و تاکید کرد:  زیربنای شهر اسلامی براساس سیره رضوی، عقلانیت، معنویت، اخلاق و عدالت اجتماعی است که این را امام رضا(ع) به ما آموخته‌اند.

او با اشاره به اهمیت جایگاه نخبگان در جوامع مختلف برای ترویج سیره رضوی، گفت: جامعه در پرتو آموزه‌های امام رضا(ع) اصلاح می‌شود. امام رضا(ع) آمده تا دست بشریت را بگیرد، حیات و ممات این امام بزرگ برای ما هدایتگر است. آرامگاه منور ایشان مسیر خوبی‌ها و دوری از زشتی‌ها را نشان ما می‌دهد.

رئیسی با بیان این‌که آموزه‌های امام رضا(ع) به‌عنوان شاخص برای شکل‌گیری تمام لایه‌های نظام اسلامی باید مورد توجه قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) فرمودند آستان قدس رضوی مرکز کشور است، چون همه کشور نگاهشان به معلم این مدرسه انسان‌سازی است و این معلم، امام رضا(ع) است که به فرهیختگان ما درس توحید، ارتباطات اجتماعی، اقتصاد مقاومتی، سیاست‌ورزی و ارتباطات بین‌المللی و ارتباط با محرومین عالم را می‌دهد.

وی ادامه داد: ما پرچم‌دار پرچم کرامت هستیم؛ پرچمی که به تأسی از حضرت رضا(ع)، نظام جمهوری اسلامی ایران آن را برافراشته است زیرا امروز استکبار جهانی، کرامت فلسطینی را از او گرفته است، کرامت یک یمنی را تهدید می‌کند، کسی‌که می‌خواهد حکومتش را خودش انتخاب کند. نظام جمهوری اسلامی ایران، پرچم‌دار کرامت انسانی است و اجازه نمی‌دهیم تا کرامت انسان‌ها در منطقه و جهان پایمال شود.

تولیت آستان قدس رضوی یادآور شد: نتیجه این تفکر و نگاه، این است که حضرت علی(ع) به مالک اشتر می‌فرمایند با مردم مدارا کن، یا مردم مسلمان هستند یا مسلمان نیستند و انسان هستند و کرامت دارند. باید با مردم با کرامت رفتار کرد. اگرچه هر بخششی در عالم به‌معنای کرامت نیست. شرط کرامت، نگاه به خداست.

ناگزیر به تولید محتوا هستیم

علی‌اصغر کاراندیش، رئیس هئیت مدیره بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا(ع) و معاون توسعه منابع انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابلاغ پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این برنامه گفت: آقای صالحی‌امیری به‌خاطر جلسه فوری که برایشان پیش آمد، عذرخواهی کردند و نیامدند.

او با بیان این‌که یکی از اهداف تشکیل وزارت ارشاد، رشد فضائل اخلاقی براساس ایمان و تقواست، خاطرنشان کرد: رواج فرهنگ و هنر اسلامی، گسترش مناسبات فرهنگی با ملل و اقوام مختلف و فراهم آمدن زمینه‌های وحدت در بین مسلمانان از دیگر وظایف این وزارتخانه است که ما را مجاب به تولید محتوا در این راستا می‌کند.

وی با اشاره به پیشینه بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) و برنامه‌های مؤثری که در ترویج فرهنگ رضوی در داخل و خارج کشور طی ادوار برگزاری داشته است، افزود: در این دوره سه برنامه موردتوجه ما بود: تولید محتوای مناسب برای مخاطبان داخلی و خارجی در سنین مختلف، ترجمه آثار به زبان‌های مختلف و قرارگرفتن آن در بین جهانیان، استمرار جشنواره به‌جای یک‌دهه درطول سال برای اثرگذاری بیشتر.

 اکبر شیخ، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) نیز در سخنانی گفت: مهم‌ترین شاخصه‌های جشنواره پانزدهم نسبت به جشنواره قبل، رشد قابل‌توجه در بخش‌های مختلف است؛ به‌طوری‌که رشد برنامه‌های محوری به ۳۳۲ برنامه رسید که رشدی بیشتر از ۸۱ درصد را نشان می‌دهد. همچنین دستگاه‌های مشارکت‌کننده در این جشنواره به ۲۵۷ هزار دستگاه فرهنگی و اجرایی و مردمی رسید که رشدی پنج‌برابری داشته است.

وی مردمی‌کردن جشنواره و توزیع جشنواره به مناطق محروم و حاشیه شهر به ویژه حضور اهل سنت در این برنامه‌ها را از دیگر ویژگی‌های این دوره دانست و افزود: برای نخستین‌بار اختتامیه این مراسم مزین به قدوم خانواده شهدا به‌ویژه خانواده شهدای مدافع حرم شده است.

در این برنامه از سه خانواده شهید مدافع حرم، دختر شهید حمیدرضا زمانی، دختر شهید مصطفی صادقی و دختر شهید حسن غفاری تجلیل شد. در پایان این مراسم از خادمان منتخب در حوزه‌های داخلی و خارجی نیز قدردانی شد.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.