اصفهان- رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: مهم‌ترین مشکل نظام آموزشی ما مدرک‌گرایی است و بر همین اساس بسیاری از افراد و از جمله بانوان در رشته‌هایی تحصیل می‌کنند که مناسب شخصیت و توان آنها نیست.

مدرک‌گرایی مهم‌ترین مشکل نظام آموزشی است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام محسن قرائتی پیش از ظهر دوشنبه در مراسم سومین دوره توانمندی‌های مدیران و کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با بیان اینکه پیامبران نیز به کار فرهنگی مبادرت می‌کردند، اظهار داشت: در عصر معاصر با وجود افتخار بشریت به پیشرفت روزافزون علم، اخلاق و معرفت کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در واقع ابزاری که حاصل دانش بشری است به جای ارتقای اخلاق در راه‌های نامناسب استفاده می‌شود، افزود: امروز مستکبران و ظالمان هواپیماهایی می‌سازند که به جای خدمت به بشر بر سر مردم بی گناه بمب فرو می‌اندازد.

مهم‌ترین مشکل نظام آموزشی ما مدرک‌گرایی است

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه در برخی دانشگاه‌ها دروسی تدریس می‌شود که به هیچ دردی نمی‌خورد، ابراز داشت: مهم‌ترین مشکل نظام آموزشی ما مدرک‌گرایی است و بر همین اساس بسیاری از افراد و از جمله بانوان در رشته‌هایی تحصیل می‌کنند که مناسب شخصیت و توان آنها نیست.

وی با بیان اینکه توجه به امر مهارت‌آموزی در سیستم آموزشی بسیار مهم است، ابراز داشت: داشتن یک مدرک به تنهایی هیچ فایده‌ای برای شخص ندارد و با اتکا به آن و بدون کسب مهارت‌های لازم امکانات شغلی ایجاد نمی‌شود.

مهارت‌آموزی باید جایگزین علوم بی‌فایده شود

حجت‌الاسلام قرائتی با تاکید بر اینکه علوم بی‌فایده را باید کنار گذاشته و مهارت جایگزین این دسته علوم شود، ابراز داشت: اینکه کار فرهنگی را در برگزاری تئاتر و کنسرت خلاصه کنیم صحیح نیست و باید در تمام زمینه‌های فرهنگی فعالیت موثر انجام شود، این موضوع که سال به سال از دانشجویان نمازخوان کم شود نشانه کمبود کارهای فرهنگی همه‌جانبه است

وی با بیان اینکه در حوزه‌های علمیه نیز باید به مهارت‌آموزی توجه شود، تاکید کرد: بیان حدیث و تفسیر قرآنی نیز نیازمند مهارت برای بیان درست و جذاب است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) در ارتباط با کسب علم از گهواره تا گور ابراز داشت: بر این اساس واژه فارغ‌التحصیلی بی معنی است چراکه علم همه را که جمع کنیم چیزی جز مقدار اندکی از علم تمام جهان نمی‌شود.

علم و پژوهش باید در رفع مشکلات جامعه موثر باشد

وی با بیان اینکه علم و پژوهش باید در رفع مشکلات جامعه موثر باشد، اضافه کرد: امروز ما بدون توجه به آموزش مهارت‌های زندگی و شغلی تنها آدم‌هایی بدون خاصیت و دارای مدرک را تحویل جامعه می‌دهیم.

ضرورت ارتباط چهره به چهره در کارهای فرهنگی

قرائتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه قراردادن بودجه نماز در کنار کارهای فرهنگی دیگر توهین به نماز است، اظهار داشت: کمال و پیشرفت انسان‌ها از راه نماز محقق می‌شود و باید برای جوانی که نماز نمی‌خواند، رفع شبهه کرد.

وی اضافه کرد: سوال اینجاست که مدیران فرهنگی چقدر توانسته‌اند جوانان را نمازخوان کنند و شاید این عدم موفقیت به دلیل نبود ارتباط مستقیم و سخنرانی چهره به چهره با جوانان باشد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.