استفاده فوتبالیست های مشهور از قرص های رونگردان موضوع جدیدی است که فوتبال کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

استفاده دو فوتبالیست از قرص های روانگردان/ فدراسیون فوتبال یک نظاره‌گر است!

قدس آنلاین - گروه ورزشی: انتشار خبر جنجالی استفاده دو بازیکن لیگ برتری از قرص‌های روانگردان خبر نخست محافل ورزشی در روز سه شنبه بود. موضوع وقتی خبرساز شد که برخی منابع خبری نزدیک به وزارت ورزش و جوانان مدعی شدند که حتی فیلم مربوط به آنها نیز به دست نهادهای امنیتی رسیده و این نهاد نیز گزارشات را در اختیار کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال قرار داده است. 

کمیته اخلاق نیز در حال حاضر این پرونده را باز نگه داشته و در حال بررسی است. به نظر ماده‌ای که توسط این دو ستاره مصرف می‌شود، همان ترامادولی است که پیش از این نیز بارها درباره‌اش در فوتبال ایران بحث و شک به وجود آمده است. ضمن اینکه کمیته اخلاق به دنبال پیدا کردن عوامل شروع کننده این اتفاق نیز هست.

در بررسی این پرونده جنجالی مشخص شد موضوع به حراست وزارت ورزش و کمیته اخلاق سپرده شده است و تا زمان تکمیل مراحل اولیه نام بازیکنان مذکور اعلام نخواهد شد اما به احتمال فراوان این دو بازیکن با دستور موقت کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال تا اطلاع ثانوی حق همراهی تیم خود را ندارند چون از مواد ممنوعه و داروهای مندرج در فهرست داروهای غیر مجاز استفاده کردند.

اما نکته قابل توجه اینجاست که این نفرات تنها افراد استفاده کننده از این داروهای غیر قانونی نیستند بلکه برخی افراد دیگر نیز در فوتبال ایران از این داروهای استفاده می کنند که رفتار آنها نیز در دست بررسی قرار گرفته بود. اما پرسش کلیدی و مهم اینجاست که چرا مدیریت فوتبال اقدامی عاجل در جهت مبارزه با این پدیده شوم انجام نمی دهد؟

کارشناسان این حوزه معتقدند علت اصلی این اتفاق به توافقنامه فدراسیون فوتبال و نادو برمی گردد. توافقنامه ای که به اجبار مسئولان وزارت ورزش وقت و عقب نشینی علی کفاشیان منعقد شد و از سال 2015 موضوع برخورد با پدیده دوپینگ و استفاده از داروهای غیر مجاز به کمیته ضد دوپینگ سپرده شد .

با این وجود همچنان کمیته پزشکی فدراسیون در تلاش است با اطلاع رسانی در خصوص داروهای ممنوعه این مشکلات را به حداقل برساند اما آمار واقعی نشان می دهد فعالیت های کمیته پزشکی با نبود بودجه امکان پذیر نیست! بودجه ای که پس از واگذاری مسوولیت به نادو به کلی به حدود صفر رسید و کل بودجه دو میلیاردی مبارزه با دوپینگ بر اساس تفاهمنامه پر حرف و حدیث از چرخه فوتبال ایران خارج شد و در اختیار نادو قرار گرفت!
سیف برقی :باید با قدرت بیشتری وارد عمل شویم!

توحید سیف برقی ، رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال، در گفت و گو با خبرنگار قدس می گوید: با وجود این که مسئولیت موضوع دوپینگ با نادو است اما ما نیز برای آموزش ورزشکاران، مربیان و پزشکان فوتبال ایران قدم هایی را برداشته این اما در موضوع نمونه گیری هیچ دخل و تصرفی نداریم چون این مسوولیت برعهده نادو است اما نکته ای که وجود دارد این است که ورزشکاران ما هنوز با تبعات استفاده از داروهای غیر مجاز به خوبی آشنا نیستند و باید با قدرت بیشتری در این خصوص وارد عمل شد.

حسن زاده: باید قدرت کمیته پزشکی را افزایش دهیم
با این حال بنا به گفته رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در این خصوص می گوید:« باید برخوردهای جدی و موثری با مصرف کنندگان داروهای غیر مجاز داشته باشیم ، که در این رابطه نیاز است به کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال قدرت بیشتری بدهیم تا این اتفاقات رخ ندهد.»

اسماعیل حسن زاده با اشاره به تاثیرگذاری نقش کمیته پزشکی به خبرنگار قدس می گوید:« برابر قوانین فیفا مسئولیت نمونه گیری و برخورد با معضل دوپینگ با کمیته پزشکی است اما در حال حاضر این قدرت از این کمیته گرفته شده و به نهاد دیگری واگذار شده است.»

چرا قدرت برخورد از فوتبال ایران سلب شد؟
در این بین اظهارات یک مقام آگاه در فدراسیون فوتبال نشان می دهد توافقنامه منعقد شده در زمان کفاشیان با وزارت ورزش مانع اصلی و علت بزرگ گسترش مصرف مواد ممنوعه در میان ورزشکاران است.

این فرد به خبرنگار قدس می گوید: تا کنون از خود سوال کردید چرا تا به حال هیچ یک از ملی پوشان رده های سنی ملی ما دوپینگ شان مثبت اعلام نشده است ولی در رشته های دیگر شاهد خلاف این اتفاق هستیم و می بینیم عملکرد فدراسیون فوتبال مثبت بوده و این مطلب را فدراسیون جهانی فوتبال تائید کرده است . در برهه کنونی سوال این است که چرا با وجود این عملکرد خوب قدرت برخورد با بازیکنان متخلف از فوتبال سلب شده و به نادو سپرده شده و بودجه دو میلیاردی به محل دیگری واگذار شده است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.