رشت- عضو جامعه جهانی پژوهشگران بامبو گفت: امید است به منظور احیای صنعت رو به زوال بامبوی ایران برنامه‌ریزی لازم صورت بگیرد.

«بامبوی ایرانی» صنعتی رو به زوال

به گزارش قدس آنلاین، دکتر ابراهیم آذرپور در این باره گفت: بامبو که در زبان فارسی به آن «نی» گفته می‌شود، حدود ۱۴۰۰ گونه و دارای ۷۵ جنس است که بیشتر آنها سریع‌الرشد بوده و طی مدت ۳ تا ۵ سال به بلوغ می‌رسند.

وی افزود: تاکنون حدود ۹ تا ۱۱ گونه‌ی مختلف این گیاه که از لحاظ رشد و تولید بیوماس با یکدیگر متفاوت اند، در استان گیلان گزارش شده است.

دکتر آذرپور ادامه داد:گونه‌های بامبو در سراسر جهان به الخصوص در عرض جغرافیایی ۴۶ درجه‌ی شمالی تا ۴۷ درجه‌ی جنوبی و در ارتفاع چهار هزار متری از سطح دریا پراکنش یافته‌اند ولی به طور معمول گونه های مفید و برخوردار از کیفیت بالای آن در قاره ی آسیا یافت می‌شوند.

عضو جامعه جهانی پژوهشگران بامبو خاطرنشان کرد: تاریخچه کشت بامبو در ایران و در شمال کشور تقریبا به زمان شروع کشت چای بر می‌گردد.

وی تصریح کرد: این گیاه در ابتدا جهت بافتن زنبیل‌های جمع‌آوری چای چیده شده از سطح باغات مورد استفاده قرار می گرفت ولی رفته رفته کاربرد آن در صنایع مختلف مرسوم گشت.

دکتر آذرپور با بیان اینکه در ایران می‌توان لیالستان لاهیجان، صداپشته رودبنه، عباس‌آباد، قاسم‌آباد و تقریباً بیشتر نقاط شمال کشور را در زمره‌ی مساعدترین مناطق رویش بامبو به حساب آورد،اضافه کرد: از موارد مصرف بامبو، خوراک دام و انسان، بهره‌برداری به منظور تهیه‌ی کاغذ و ظروف گیاهی یکبار مصرف، کاشت در اطراف باغها و مزارع برای حفاظت محل و زیباسازی فضای سبز، صنایع‌دستی، صنایع ساختمان، صنایع غذایی، صنایع دارویی، صنعت پوشاک و ...است.

وی گفت: تولید سالیانه بامبو در دنیا بیش از ۲۰ میلیون تن برآورد شده است. ارزش کل تجارت جهانی بامبو و صنایع دستی بامبو سالانه حدود ۶۰ میلیارد دلار است.

عضو جامعه جهانی پژوهشگران بامبو خاطر نشان کرد: در دنیا حدود هزار محصول از گیاه بامبو ساخته می شود. امید است به منظور پشتیبانی و احیای صنعت رو به زوال بامبوی ایران، بهبود وضعیت فعالان این رشته، ترویج تحقیق، توسعه و پرورش گیاه بامبو؛ و همچنین کاربردهای فراوان این گیاه ارزشمند در صنایع مختلف کشور در سالی که اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال سرلوحه آن است، برنامه‌ریزی های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت صورت گیرد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.