احتمال تولد نوزاد پسر مبتلا به اختلال‌های طیف اوتیسم در خانواده هایی که یک دختر مبتلا دارند، ۱۷ درصد بیشتر است. پژوهش‌های کاملی که بتازگی در دانشکده پزشکی هاروارد صورت گرفت، تفاوت هایی را در ابتلا دختران و پسران به اوتیسم نشان می‌دهد.

احتمال «اوتیسم» پس از نخستین فرزند دختر مبتلا افزایش می‌یابد

قدس آنلاین- احتمال تولد نوزاد پسر مبتلا به اختلال‌های طیف اوتیسم در خانواده هایی که یک دختر مبتلا دارند، ۱۷ درصد بیشتر است. پژوهش‌های کاملی که بتازگی در دانشکده پزشکی هاروارد صورت گرفت، تفاوت هایی را در ابتلا دختران و پسران به اوتیسم نشان می‌دهد.

نتایج این بررسی‌ها حاکی از آن است پسرانی که خواهری بزرگ‌تر مبتلا به اختلال‌های طیف اوتیسم ( TSA) دارند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این مشکل هستند. این آمار با توجه به وضعیت بیش از ۵/۱ میلیون خانواده با حداقل دو فرزند و ۱/۳ میلیون کودک آمریکایی به دست آمد. تشخیص این اختلال در ۳۹ هزار نفر آن‌ها دیده شد که حدود ۲/۱ درصد (دو درصد پسرها و ۵/۰ درصد دختران) را شامل می‌شود.

احتمال تولد پسری مبتلا به اختلال‌های اوتیسم در خانواده‌ای که دختری مبتلا به این مشکل دارند ۱۳ درصد است. در حالی که این احتمال در فرزندان دختر بعدی کمتر از هشت درصد است. همچنین اگر فرزند اول پسر و مبتلا باشد احتمال تولد دختری مبتلا تنها چهار درصد خواهد بود.

به طور خلاصه اگر فرزند اول خانواده، دختری مبتلا به اوتیسم باشد، احتمال ابتلا در فرزند دوم بخصوص اگر پسر باشد بیشتر خواهد بود.

گرچه این احتمال بالاست اما تنها یک چهارم این شرایط را در برمی گیرد و احتمال تولد پسر سالم نیز بالاست. هدف از ارائه چنین پژوهش‌ها و نتایجی این است که چنین خانواده هایی این شرایط را بشناسند و بتوانند نسبت به احتمال خطر، آگاهی کسب کنند.

علل دقیق اوتیسم هنوز شناخته نشده اما به نظر می‌رسد تلفیقی از عوامل ژنتیک و محیطی باشد. این اختلال با مجموعه‌ای از علائم رفتاری در نخستین سال‌های زندگی بروز می‌کند که مانع از ارتباط اجتماعی کودک می‌شود.

www.pourquoidocteur.fr

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.