۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹
کد خبر: 567228

طبق ماده۱۰۸۲ قانون مدنی به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن انجام ده

قدس آنلاین- طبق ماده۱۰۸۲ قانون مدنی به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن انجام دهد. چنانچه مهر زن به عنوان یک تعهد بر ذمّه زوج باقی بوده و زن برای استیفای حقوق خود نیازمند اقدام قانونی و قضایی باشد، موضوع نحوه وصول و مطالبه مهریه مطرح می‌شود. مطالبه مهریه توسط زوجه، متوقف بر وقوع جدایی و طلاق بین زوجین نبوده و زن در مدت زندگی مشترک نیز می‌تواند برای وصول مهریه خود اقدام کند. زوجه برای مطالبه مهریه می‌تواند از یکی از راه‌های مراجعه به دایره اجرای اداره ثبت و یا مراجعه به دادگاه استفاده کند.

مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک: برابر آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا، در مورد مهریه، درخواست صدور اجراییه باید از دفترخانه تنظیم‌کننده سند ازدواج صورت پذیرد. سردفتر پس از احراز هویت درخواست کننده برگ‌های اجراییه را امضا و برای اجرا به دایره اجرای ثبت مستقر در اداره ثبت اسناد محل وقوع عقد نکاح ارسال می‌کند. اجرای ثبت پس از وصول، اجراییه را برای ابلاغ به مأمور تسلیم می‌کند. اگر متعهد (زوج) مقیم حوزه ثبتی دیگری باشد، برگ‌های اجرایی طی ۲۴ ساعت به ثبت محلی که متعهد، مقیم آنجاست ارسال می‌شود. هرگاه محل اقامت متعهد در سند تعیین نشده یا محلی که تعیین شده موافق با واقع نباشد و یا به جهاتی محل مزبور از بین رفته و اساساً شناخته نشود، اجراییه طی ۲۴ ساعت در یکی از روزنامه‌های کثیر الانتشار محل و اگر در محل روزنامه نباشد، در روزنامه کثیرالانتشار نزدیک‌ترین محل فقط یک مرتبه آگهی خواهد شد.

پس از ابلاغ اجراییه به شوهر، وی ۱۰ روز مهلت دارد طلب همسرش بابت مهریه را پرداخت کند. در صورتی که شوهر در این مدت دین خود را نپردازد، زن می‌تواند با معرفی اموال و دارایی شوهر به اجرای ثبت، تقاضا کند اموال او توقیف شود و نیز می‌تواند مطالباتی را که شوهر از اشخاص دیگری دارد و یا موجودی حساب‌های بانکی او را توقیف کند. چنانچه شوهر در یکی از سازمان‌ها و مؤسسات دولتی یا خصوصی اشتغال داشته باشد، زن می‌تواند تقاضای توقیف حقوق و مزایای وی را تا میزان یک چهارم حقوق (مادام که شوهر متأهل است) و یا یک سوم آن را (در صورتی که زن و شوهر از یکدیگر جدا شوند و تا زمانی که شوهر زن دیگری اختیار نکرده) بنماید. از جمله مزایای مراجعه به اداره ثبت، سرعت رسیدگی و کم بودن هزینه رسیدگی آن نسبت به دادگاه می‌باشد.

اما از معایب آن این است که اگر زن از همسر خود اموالی برای معرفی و توقیف سراغ نداشته باشد، مراجعه وی به اداره ثبت بی‌فایده است؛ چرا که اداره ثبت مرجع صالح صدور حکم جلب نیست و برای دریافت حکم جلب لزوماً باید به دادگاه مراجعه کرد. علاوه بر این، زوجه می‌تواند قبل از تقدیم دادخواست مهریه به دادگاه، درخواست تأمین خواسته خود را تقدیم دادگاه نماید و از مرجع رسیدگی‌کننده درخواست کند قبل از ابلاغ اخطاریه به خوانده، به میزان مهریه از اموال خوانده توقیف شود؛ ولی در اجرای ثبت، اجراییه باید ابتدا به شوهر ابلاغ شود و درصورت عدم اجرای مفاد اجراییه، می‌توان درخواست توقیف اموال را نمود. چنانچه سند ازدواج رسمی نباشد، زن برای مطالبه مهریه خود فقط می‌تواند از راه تسلیم دادخواست به دادگاه اقدام کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.