اهواز- به گفته سرپرست جدید علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی جندی شاپور اهواز از ۷ بیمارستان این کلانشهر در تاریخچه هیچکدام از آن ها اشاره ای به بیمارستان نشده است و این نشان از آن دارد که کاربری آن ها درمانی نبوده است.

هیچ کدام از بیمارستان های کلانشهر اهواز کاربری درمانی نداشته است

ایرج نظری با انتقاد از فضاهای بیمارستان ها و مراکز درمانی به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: در شهرستان اهواز ۷ بیمارستان داریم که در تاریخچه هیچ کدام از آنها اشاره ای به بیمارستان نشده و این نشان از آن دارد که کاربری آنها درمانی نبوده است.

وی می افزاید: بیمارستان گلستان اهواز قبل از انقلاب به عنوان ساختمان گمرک ساخته شد و در سال ۴۵ به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شد و در سال ۴۷ در مراسمی به بیمارستان تبدیل شد. بیمارستان شفا در گذشته مرکز نگهداری بیماران غیر قابل علاج بوده است و جالب تر از همه بیمارستان سلامت است که به عنوان مرغداری ساخته شده و بعد از تغییر و تحول به شکل امروزی درآمده است، بیمارستان ابوذر نیز قبل از انقلاب هتل بود که در جنگ تحمیلی محلی برای اسکان مجروحان شده و سپس به بیمارستان کودکان تبدیل شد.

وی با اشاره به بیمارستان هایی که از قبل نیز کابری ثابت داشتند تصریح می کند: بیمارستان رازی در سال ۱۳۱۷برای راه آهن ساخته شده بود که با افزایش جمعیت و احداث ساختمان های جدید هم اکنون برای عموم استفاده می شود، مرکز درمانی امام نیز از معدود ساختمان هایی بوده که سبک بیمارستان داشتند اما این بنا به شکل سنگی بوده و بیمارستان جدید در سال۱۳۵۰ کلنگ خورده و در سال ۱۳۸۲ افتتاح شده است، بیمارستان سینا ۵۰ سالی می شود که به عنوان بیمارستان ساخته شده و ساختار نظامند یک بیمارستان را دارد، البته بیمارستان طالقانی نیز برای سازمان هلال احمر به عنوان درمانگاه استفاده می شد و حالا به بزرگترین مرکز سوختگی غرب کشور تبدیل شده است.

سرپرست جدید علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی جندی شاپور اهواز پس از تشریح ساختار فیزیکی فضاهای درمانی اهواز می گوید: متاسفانه جنگ باعث شد سرمایه گذاری روی فضاهای دولتی انجام نشود و نیاز است یک تحول اساسی صورت گیرد چرا که با توجه به ساختار این بیمارستان ها مهمترین معضل امروز نداشتن لابی های ورودی است حق مردم این است که بتوانند از مراکزی استفاده کنند که دارای امکانات است و محیط مناسب و درخوری باشد تا علاوه بر بیماری باری بر دوش متحمل نشوند.

وی از پیشرفت های خوب بیمارستان ابوذر نام می برد و تصریح می کند: مدتی این پروژه نیز متوقف شده بود که در بازدید مجدد مشاهده کردیم پیشرفت قابل توجهی داشته است اما در قسمت سوانح سوختگی تعداد تخت های آن کم است.

نظری از توقف پروژه های بیمارستان گلستان خبر می دهد و ادامه می دهد: از ۴ مجموعه پروژه های این بیمارستان یکی از فازها ساخته شده و در حال تکمیل است اما ۳ پروژه دیگر به دلیل تعریف نشدن بودجه ناتمام مانده است. بیمارستان رازی که در حد حصارکشی است هم بودجه دریافت نکرده، البته قسمت های داخلی آن بازسازی شده تا  شکل قدیمی آن مدرن شود. ضمن اینکه در این بیمارستان کلینیک نداشتیم و به تازگی ساخته شده است.

وی بیمارستان بقایی را تنها مکان درمانی می داند که تقریبا کامل بازسازی شده است و می افزاید: ساخت این مرکز بعد از جنگ تمام شد و با کمک سپاه قسمت هایی از آن فعال شد، ۶۰۰ تخت داشت و نزدیک ۱۵۰ تخت فعال بود، خوشبختانه الان به طور کامل بازسازی شده و در اختیار دانشگاه قرار دارد و۴۰۰ تخت با بیمار پذیرفته شده آن امتحان شده است.

خوزستان طلبکار طرح تحول سلامت است

عضو هیات امنا و هیات مدیره دانشگاه جندی شاپور اهواز نیز می گوید: در بحث بهداشتی و درمانی با پنج وزیر کار کرده ام و تا جایی که می دانم هیچ کدام از بحث های رهبری درباره مشکلات کشور ما، به اندازه بهداشت و درمان حل نشده است. طرح تحول سلامت قرار است ۱۲ ساله به سرانجام برسد و ذکر این نکته به جاست که ۱۰ درصد از مشکلات آن باقیست، درباره استان خوزستان باید گفت؛ بچه خوزستانی محروم است و ما خیلی بیشتر از طرح تحول سلامت طلب کار هستیم.

حیات ممبینی عقب ماندگی خوزستان را در زمینه درمان و مراکز درمانی توقف هشت ساله در سازندگی می داند و تصریح می کند: علاوه بر آن زیرساخت های قبلی هم از بین رفته است، ما از دانشگاه های شیراز و اصفهان عقب هستیم و از وزیر و معاونان آنها می خواهیم شرعا و عرفا طلب خوزستان را بدهند، آیا ما به اندازه دانشگاه شیراز و اصفهان تخت «آی.سی.یو» داریم؟

وی خطاب به حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت که در این جلسه حضور دارد و همچنین وزیر بهداشت می افزاید: از شما می خواهم بازدیدی ازبیمارستان رازی و گلستان داشته باشید، طرح هردو مربوط به ۵۰ سال قبل زمانی که راه آهن افتتاح شد است، پیشنهادم این است؛ مسئولیت این بیمارستان ها را بر عهده بگیرید تا دیگری را بر این اساس مسئول ندانید چرا که با اوضاع و شرایط این بیمارستان ها هرچه قدر هم تلاش کنید خدمتی نمی توانید داشته باشید.

ممبینی اضافه می کند: مشکلات زیاد است اگر ما در این استان عقب هستیم در جاهای دیگر عملکرد خوبی را از مسئولان شاهد بوده ایم، در زمینه طرح تحول سلامت لازم است از افراد شایسته تری استفاده کنیم. من معتقدم مسئولان خوزستان مجبورند به دلیل محرومیت تصمیمات خاص تری بگیرد و باید اختیارات خاصی به مسئولان دانشگاه های این استان داده شود.

وی می گوید: خوزستان نیاز به اصلاحات اساسی دارد و برای این کار بهتر است هیات علمی و اظهارنظر آنها درباره مدیران گروه به سبک سابق برگردد، این مدیران باید صاحب نظر باشند تا در زمان مقتضی تصمیمات بهتر و کاربردی تری را شاهد باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.