یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از بازنگری در سهمیه‌های کنکور سراسری سال ۹۷ و تشکیل کمیته رسیدگی به اعتراضات داوطلبان کنکور امسال خبر داد.

سهمیه‌های کنکور ۹۷  بازنگری می‌شود

قدس آنلاین- حمیدرضا طیبی در حاشیه افتتاحیه اردوی علمی-‌آموزشی «طریق جاوید» در مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، هم رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و هم سرپرست وزارت علوم راجع به سهمیه‌های کنکور گله داشتند زیرا بسیاری از بچه‌های توانمندی که رتبه‌های بالایی در کنکور داشتند، حقشان به خاطر سهمیه‌ها نادیده گرفته شد که رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد هیئتی تشکیل شود تا برای بحث سهمیه‌ها راه‌حل مناسبت ارائه گردد و حقوق هیچ‌یک از بچه‌های نخبه ضایع نشود.

وی اظهار داشت: بازنگری در سهمیه‌های کنکور برای سال آینده امکان‌پذیر است. البته قرار شده که برای اعتراضات این دوره هم تصمیمی‌ گرفته شود.

طیبی با اشاره به پیشنهاد افزایش ظرفیت‌ها، تأکید کرد که این موضوع مورد موافقت قرار نگرفته است. وی افزود: درباره اعتراضات هم کمیته مربوطه باید بررسی کند و نظرش را بدهد.

به گفته او، سال‌هاست که دانشجویان با این مشکل مواجه هستند. بنابراین هم باید رعایت خانواده‌های سهمیه‌دار شود و هم بقیه افراد. ضمن اینکه سهمیه خانواده‌های شهدای مدافع حرم در نظر گرفته می‌شود.

گله‌مندی دانشگاهیان از بی وزیری

طیبی در پاسخ به این پرسش «قدس» که چرا رئیس‌جمهور در معرفی گزینه وزارت علوم تعلل می‌کند، گفت: با توجه به حساسیت مدیریت بر امور دانشگاه‌ها، احتمالاً ایشان می‌خواهند شخصیتی را پیدا کنند که با معیارهای مختلفی که مد نظرشان هست، همخوانی داشته باشد. می‌دانم با شخصیت‌های مختلفی صحبت شده اما هنوز فرد مورد نظر پیدا نشده است.

او ادامه داد: ما هم گله‌مند هستیم که چرا این روند این‌قدر طولانی شده است. بالاخره به جامعه علمی‌ تحت پوشش وزارت علوم بر می‌خورد که با وجود شخصیت‌های فرهیخته‌ای که داریم، این ماجرا به درازا کشیده شده است. اما فکر می‌کنم که وزیر پیشنهادی علوم در هفته‌های آینده اعلام شود.

وی با بیان اینکه بحث زن و مردبودن درباره گزینه نهایی وزارت علوم مطرح نیست، خاطرنشان کرد: بحثِ قابلیت‌هاست. البته در شورای عالی گزینه‌ای مطرح نشده و گمانه‌هایی بوده که در رسانه‌ها عنوان شده است. رئیس جهاد دانشگاهی کشور با اشاره به موانع پیش روی تجاری‌سازی پژوهش‌ها، گفت: تمام موضوعات پژوهشی جهاد دانشگاهی، موضوعاتی بوده که مورد نیاز جامعه است و برای تجاری‌سازی آن پیگیری می‌شود اما بر اساس منابعی که در اختیار داریم، ممکن است که این روند طولانی گردد.

او ادامه داد: همه پژوهش‌ها تجاری‌سازی شده است اما در عرصه کاربردی، آن استقبالی که صنعت و جامعه باید داشته باشند، وجود نداشت. دلیلش هم عدم اطمینان مدیران به تولیدات داخل و علاقه زیاد به خریدهای خارجی و منافع حاصل از آن است. طیبی اظهار داشت: جهاد دانشگاهی تنها علم را به خاطر علم و تولید مقاله نمی‌خواهد بلکه علم را می‌خواهد که تبدیل به فناوری گردد و مشکلات کشور را حل کند. متأسفانه در کاربردی‌شدن این فناوری‌ها مشکل داریم.

مطالبه از وزیر علوم آینده

او درباره مطالبه‌اش از وزیر علوم آینده پاسخ داد: هم فضای علمی ‌در دانشگاه‌ها می‌خواهیم و هم فضای باز فرهنگی که دانشجو بتواند در چارچوب قانون مطالباتش را داشته باشد. دانشجو قشر آرمان‌خواه و مطالبه‌گر است که البته باید در چارچوب قانون حرکت کند. طیبی افزود: وظیفه دانشگاه تولید علم در همه زمینه‌ها و تولید فناوری در  مدل آزمایشگاهی است. البته جامعه صنعت هم باید مشوق باشد یعنی صنعت ما رقابتی باشد تا برای گرفتن تکنولوژی به سراغ دانشگاه بیاید. رئیس جهاد دانشگاهی کشور با تأکید بر ایجاد تعادل بین تولید علم و پرداختن به فناوری، گفت: در برخی از حوزه‌ها نباید افراط کنیم. اولویت‌های جامعه علمی ‌در بخش‌های مختلف، هم در حوزه علوم پایه و هم بخش‌های فناورانه، مشخص شده است. باید تعادل و تعامل خوبی بین این دو حوزه وجود داشته باشد.

او افزود: الآن با تمام احساس نیازی که به تولید علم و فناوری داریم، باید مراقب باشیم که زیادگفتن و پرداختن به این زمینه‌ها موجب نشود که از علوم پایه و علوم انسانی غافل شویم. تولید فناوری از علوم پایه آغاز می‌شود و اگر آنجا مشکل داشته باشیم، مجبوریم واردکننده باشیم.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.