کرج- با راه اندازی دستگاه تشخیص نارسایی شبکیه چشم کودکان در کرج زمینه پیشگیری از نابینایی و عوارض ناشی از آن به حداقل رسید.

زمینه تشخیص نارسایی شبکیه چشم کودکان در کرج فراهم شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز در این ارتباط گفت: با خریداری و راه اندازی دستگاه «رت کم» از این پس زمینه تشخیص نارسایی در شبکیه چشم نوزادان در بیمارستان کمالی کرج فراهم شده است.

حمید درفشی  افزود: این دستگاه ویژه نوزادان با وزن زیر ۲۵۰۰ گرم است و در صورتی که شبکیه این نوزادان با مشکلی روبه‌رو شده باشد توسط متخصصان بیمارستان و کشور به صورت مشورتی درمان لازم برای آن در نظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه گروهی از نوزادان درهنگام تولد وزن کمی دارند و شبیکه چشم آنها به دلیل دریافت اکسیژن رشد طبیعی را پیدا نمی‌کند افزود: متاسفانه برخی از این نوزادان دچار پارگی شبکیه چشم  و کوری می‌شوند.

درفشی ادامه داد: تا قبل از بهره مندی از این دستگاه امکان شناسایی مشکل شبکیه چشم این افراد مقدور نبود ونوزادانی که وزنی کمتر از دو و نیم کیلو داشتند و باید اکسیژن می‌گرفتند بعد از تولد مرخص می‌شدند و سالها بعد مشخص می‌شد که این نوزاد بینایی ندارد و زمانی که متوجه نابینایی کودک می‌شدند اقدامی در جهت درمان مقدور نبود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه برای کودکانی که در سطح استان البرز به دنیا می‌آیند مشخصاتی تعریف شده  گفت: با تجویز دستگاه رد کم برای آنها عکس‌ها برای اساتید شبکیه کشور ارسال می‌شود و بعد از ارزیابی عکس‌ها مواردی که نیازمند درمان است مشخص شده و بلافاصله درمان آغاز می‌شود.

وی افزود: درمان این نوزادان  نیز شامل یک ماده آنتی ویجف و یا لیزر داخل چشم است که این دو کار قبل از ترخیص این نوزادان از بیمارستان انجام می‌شود.

درفشی با بیان اینکه این دستگاه بسیار پیشرفته و به روز است، گفت: تا قبل، این دستگاه تنها در بیمارستان حضرت رسول(ص) و فارابی وجود داشت که در کل کشور در ۱۵ مرکز در مراکز استانها راه‌اندازی شده و البرز به جمع این استانها پیوسته است.

وی با بیان اینکه این دستگاه جوابگوی نیاز استان البرز است، تصریح کرد: تعداد بیمارانی که به این دستگاه نیاز دارند محدود است و این دستگاه پاسخگوی نیاز استان البرز است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه تعرفه این دستگاه برای نوزدان تعرفه دولتی است و حدود ۹۵ هزار دلار برای خرید آن هزینه شده است، گفت: در گذشته برای درمان این بیماری باید چندین میلیون هزینه از سوی بیماران پرداخت می‌شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.