یزد- استاندار یزد گفت: بانک ها باید کمک کنند تا به تولید و سرمایه کمک شود و به نوعی رونق ایجاد شود و سرمایه گذار نیز دلزده از کار خود نشود و سرمایه آوری بیشتری را داشته باشیم.

بانک ها با ارائه تسهیلات مناسب باید به تولید و سرمایه کمک کنند

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین، سیدمحمد میرمحمدی شامگاه دوشنبه در چهل و پنجمین نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید اظهار داشت: رونق اقتصادی بالا تاثیر مثبتی بر وضعیت بانک ها دارد، و اینکه برخی بانک ها کمبود منابع دارند باید با بانک مرکزی در میان گذاشته شود و مشکل را به نوعی حل کنند تا بانک ها نیز بتوانند از تولید و صنعت حمایت بیشتری داشته باشند.

 وی افزود: دلایل عدم پرداخت تسهیلات در برخی بانک ها باید اعلام شود  بانک ها  باید دلایل خود  را به صورت مکتوب اعلام کنند وباید بررسی شود تا ببینیم که بازپرداخت ها در سطح استان از سوی واحدهای تولیدی و وضعیت منابع بانک ها چگونه است.

میرمحمدی تصریح کرد: باید جهت گیری ها در این زمینه روشن باشد، و بانک ها باید در سرعت عمل پرداخت تسهیلات عنایت ویژه ای داشته باشند تا معطلی در کارها کمتر شود و طرح و سرمایه گذاری به نتیجه برسد.

رئیس کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید  استان  گفت : حتی اگر لازم به استقراض باشد، بانک هایی که منایع محدود دارند اعلام کنند تا با پیگیری ها از سوی استان و جلسات با مدیران رده بالا در سطح وزارتخانه و بانک مرکزی تحرک و پویایی به واحدهای استانی بدهیم.

وی با بیان اینکه برخی بانک ها عدم پرداخت تسهیلات داشته  اند، گفت: بانک باید این دلایل را برای کارگروه روشن و واضح اعلام کنند چراکه بخش خصوصی نیز باید تحلیل های درستی از فعالیت های انجام شده داشته باشد

۱۷۱ طرح تولیدی و صنعتی استان برای پرداخت تسهیلات تصویب شد

یزد- دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید نیز دراین نشست گفت: ۱۷۱ طرح تولیدی و صنعتی برای پرداخت تسهیلات تصویب شد و از ابتدای شکل گیری این کارگروه مصوباتی راهگشا و قابل اجرا به تصویب رسیده که حاصل صرف انرژی و اختصاص وقت مناسب بوده است.

محمدرضا علمدار یزدی از بی توجهی برخی اعضا به ماموریت های این کارگروه در پرداخت تسهیلات ابراز گلایه کرد و اظهار داشت: بیش از ۴۰ جلسه از سوی کارگروه برگزار شده و تا به امروز برای دریافت تسهیلات در سال جاری بیش از ۹۵۰ واحد در سامانه بهین یاب نام نویسی کرده اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد با اشاره به جایگاه دوازدهم استان یزد در تعداد مصوبات کارگروه گفت: در زمینه تعداد مصوبات رتبه ۱۲ را داریم و از لحاظ مبلغ در مصوبات رتبه هشتم در کشور را دارا هستیم و در تعداد پرداختی متاسفانه جایگاه ۱۷ کشوری را داریم که برای استان یزد آمار خوبی نیست.

وی با بیان اینکه از مجموع پرداختی ها در دو نوع مستقیم و غیر مستقیم و انتقال از سال پیش به سال جاری در رتبه نهم کشوری قرار داریم، افزود: در پرونده های سال جاری تا امروز که هفت ماه از سال گذشته تنها ۲۳ فقره پرداخت شده است و برای نمونه بانک صادرات از ۱۱۶ مورد مصوب برای پرداخت، صفر فقره پرداخت داشته و از پرونده های سال گذشته نیز برای پرداخت باقی مانده است.

علمدار یزدی با اشاره به هدف دولت از پرداخت تسهیلات طرح رونق تولید در حمایت از صنعت و تولید کشور گفت: به منظور جلوگیری از تعطیلی واحدهای صنعتی فعال و همچنین فعال سازی صنایع راکد و طرح های نیمه تمام بایستی مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با قاطعیت عملیاتی شوند.

بانک‌ها به مصوبات کارگروه تسهیل در پرداخت تسهیلات بی توجه هستند
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت یزد با انتقاد از بی‌توجهی گفت: و  اگر بانک ها بی توجه به مصوبات هستند ناچاریم واکنش نشان دهیم و حساب صنایع را منتقل می‌کنیم.

سیدعلی اکبر کلانتر با اشاره به ماهیت و رویکرد طرح تسهیلات رونق تولید اظهار داشت:. روح حاکم بر این طرح راه اندازی واحدهایی است که کمبود نقدینگی دارند و یا غیر فعال بوده و نیمه تعطیل هستند

وی با اشاره به اینکه برخی واحدها موفق به دریافت تسهیلات نمی شوند یا با عدم پرداخت از سوی بانک ها مواجه هستند، افزود: بر اساس دستور العمل کارگروه تسهیل و طرح تسهیلات رونق تولید، بانک ها موظف هستند ظرف مدت معینی تسهیلات را پرداخت کند.

کلانتر تصریح کرد: طبق همین دستورالعملی که اجرای طرح را روشن کرده است بانک ها باید در صورت عدم پرداخت تسهیلات مصوب شده از سوی کارگروه، به صورت مکتوب دلایل عدم پرداخت را اعلام کنند که متاسفانه بانک ها زیر بار نمی روند.

وی با بیان اینکه بارها درخواست دادیم تا این موضوع مورد توجه بانک ها باشد تا بتوانیم مشکل را حل کنیم، گفت : اگر دلایل جمع بندی شد کمیته ای شکل بگیرد تا حتما بخش خصوصی نیز حضور داشته باشد و روشن شود تکلیف کار چیست و چه باید بکنیم.

وی همچنین با تاکید بر تغییر نگاه ها در حوزه تولید و صنعت و کمک به اقتصاد کشور و استان گفت: اگر با دید کلان به اقتصاد کشور نگاه کنیم که پرداخت تسهیلات به شکلی به اقتصاد کمک می کند روند کار ساده تر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.