دکتر کریم السراجی، رئیس گروه فقه دانشگاه کوفه در این باره می‌گوید: امام حسین(علیه‌السلام) در تاریخ جاودانه شده است و ریشه این جاودانگی در قیام عظیم کربلا و اصول متعالی آن است.

هراس غرب از آشنایی جوانان با امام حسین(علیه‌السلام)

قدس آنلاین- دکتر کریم السراجی، رئیس گروه فقه دانشگاه کوفه در این باره می‌گوید: امام حسین(علیه‌السلام) در تاریخ جاودانه شده است و ریشه این جاودانگی در قیام عظیم کربلا و اصول متعالی آن است.  

اربعین حسینی، یادآور بازگشت اسیران کربلا از شام و زیارت مزار شهدای عاشورا پس از نزدیک به چهارده قرن از قیام امام حسین(علیه‌السلام) است.

گذشت قرن‌ها از این حادثه عظیم نه تنها ذره‌ای از محبت و ارادت انسان‌های آزاده به سید و سالار شهیدان و اصحاب با وفایشان نکاسته است، که روز به روز این آتش محبت در دل‌ها شعله ورتر گشته است. اجتماع عظیم و میلیونی مردم سراسر جهان در ایام اربعین در سرزمین مقدس کربلا، روایتگر این عشق و ارادت به خاندان رسول خدا(صلی الله علیه و آله) است. اجتماعی که با وجود عظمت و بزرگی آن، همچنان از سوی بیشتر رسانه‌های خبری غربی و حتی رسانه‌های عربی همسو با غرب بایکوت شده است.

در همین رابطه با همکاری مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها با چند تن از استادان دانشگاه کوفه عراق گفت وگو کرده‌ایم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

تجمع میلیونی اربعین حسینی در عالم بی نظیر است

دکتر کریم السراجی، رئیس گروه فقه دانشگاه کوفه در این باره می‌گوید: امام حسین(علیه‌السلام) در تاریخ جاودانه شده است و ریشه این جاودانگی در قیام عظیم کربلا و اصول متعالی آن است. هر انسان آزاده‌ای که با قیام امام حسین(علیه‌السلام) آشنا می‌گردد، مجذوب ایشان و راهشان می‌شود، زیرا قیام امام حسین(علیه‌السلام) از کرامت و فطرت انسانی دفاع می‌کند و در پی آن هر آنچه بوی حسین(علیه‌السلام) بدهد، مورد احترام انسان‌ها بوده و خواهد بود. از مظاهر این محبت، زیارت مزار مبارک ایشان توسط خیل مشتاقان و بخصوص تجمع میلیونی اربعین حسینی است که در عالم بی نظیر است. رسانه‌های غربی در قبال این تجمع عظیم، نه سیاستی خنثی، بلکه سیاستی غرض ورزانه دارند. استکبار به دنبال تخریب و نابودی جامعه اسلامی و دور کردن آن از ارزش‌های والای انسانی است و برای این سیاست‌های استعمارگرانه خود صلاح نمی‌بیند که بخواهد تجمع عظیم اربعین را پوشش دهد. بی شک درس قیام امام حسین(علیه‌السلام)، مبارزه با ظالم و پیروزی مظلوم است و رژیم صهیونیستی واضح‌ترین مصداق ظالم در زمانه ما است.

رسانه‌های غربی به دنبال خاموش کردن صدای اربعین

دکتر محمد جبار الجبوری استاد علوم اسلامی نیز بر این باور است: روشنگری‌های پیام رسانان کربلا و همچنین بازگشت آنان در چهلمین روز از واقعه عاشورا بر سر مزار شهدا، رمز جاودانگی قیام اباعبدالله(علیه‌السلام) است. این است که می‌بینیم پس از گذشت چهارده قرن از این واقعه عظیم، میلیون‌ها آزاده به یاد حماسه عاشورا و به یاد اربعین سید و سالار شهیدان، به زیارت قبر شش گوشه اباعبدالله(علیه‌السلام) و قتلگاه یاران با وفای ایشان می‌شتابند. اجتماعی میلیونی و عظیم که رسانه‌های غربی درباره آن سکوت کرده و به دنبال پوشاندن آن هستند، زیرا اجتماع اربعین، یادآوری به آزادگان جهان و همچنین به اربابان ظلم درباره قیام علیه ظلم و بیدادگری و طاغوت است. به همین دلیل اغلب رسانه‌های غربی که از سوی دولت‌های باطل و ظالم پشتیبانی می‌شوند، به دنبال خاموش کردن صدای اربعین هستند و در این میان اسرائیل، که از دیدگاه همگان به عنوان عنصری باطل شناخته می‌شود، در صدد مخالفت و خاموش کردن راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی است.

راهیابی شعائر حسینی از عقل به قلب

دکتر جبار محارب الفریجی، استاد فقه اسلامی هم می‌گوید: محققان علوم اجتماعی بر این باورند که اگر یک تفکر یا پدیده بتواند آگاهی جمعی و رضایت عمومی در جامعه ایجاد کند، هزاران سال پابرجا می‌ماند و یک تفکر یا پدیده حتی در صورت دارا بودن صحت و ثبوت و واقعیت اگر بر قلب انسان و عواطف او تأثیرگذار نباشد، نمی‌تواند به موفقیت و جاودانگی برسد.

شعائر حسینی از عقل به قلب راه یافته و عقل و قلب را در هم آمیخته و در واقع این شعائر پاسخ به ندای عقل است که از قلب بر می‌خیزد. شاید به همین خاطر است که ائمه اطهار(علیهم‌السلام) بر احیای شعائر حسینی همچون گریه بر امام حسین(علیه‌السلام)، زیارت ایشان و برگزاری مجالس عزای حسینی در کنار بیان اهداف و آرمان‌های واقعه کربلا تأکید می‌کنند. بیان اصول و اهداف قیام حسینی بدون اقامه این شعائر سبب می‌شود هدف قیام عاشورا در حد عقلی محض بماند و به مرور دچار فراموشی شود، اما اگر این اهداف والا همزمان در عقل و قلب بنشیند، گذر زمان گزندی به آن نمی‌رساند.

وی می‌افزاید: واقعه عاشورا به ذات خود این قدرت را داشته است که در عمق جان بشری نفوذ کند و روایت و وقایع زیادی تأییدکننده این موضوع است، اما نقش شعائر حسینی در حمایت، هدایت و راهبری این موضوع را در زنده ماندن قیام عاشورا پس از قرن‌ها نباید فراموش کرد.

شیخ الأعسم شاعر سرشناس عرب درباره قدرت نفوذ واقعه عاشورا در قلب‌ها خطاب به امام حسین(علیه‌السلام) می‌گوید:

 چشمم‌ برای‌ تو گریه‌ می‌کند، ولی‌ نه‌ برای‌ ثواب‌ و پاداش!

 همانا چشمم‌ فقط‌ برای‌ خود تو گریه‌ می‌کند

وی تأکید می‌کند: شعائر حسینی قابلیت جذب انسان‌ها و نفوذ در قلب‌ها را بدون ایجاد اجبار و فشار و ترس وخونریزی دارد. این جاذبه عاطفی و صادقانه قیام اباعبدالله(علیه‌السلام) است که در فکر و جان انسان‌ها و بشریت نفوذ کرده و آن‌ها را به کربلا می‌کشاند. با این اوصاف چگونه باید انتظار داشت رسانه‌های غربی که از انتشار اسلام واقعی هراس دارند، بخواهند اجتماع عظیم اربعین را پوشش دهند؟

وی می‌افزاید: اسرائیلی‌ها بهتر از هر قوم و قبیله دیگر، پیام‌های اجتماعی و روانی تجمع عظیم اربعین را درک می‌کنند، زیرا بخش بزرگی از نظریه پردازان روان شناسی از یهودیان هستند. وقتی می‌بینیم جوانان مؤمن لبنانی و حشد الشعبی عراق با درسی که از قیام امام حسین(علیه‌السلام) گرفته‌اند، نقشه‌های بزرگ اسرائیل را به شکست کشانده‌اند، آیا نباید انتظار داشت صهیونیست‌ها به تحلیل آثار و درس‌های عاشورا بر اقشار عالم بپردازند؟

مهم‌ترین ویژگی همه شعائر حسینی و از جمله آن‌ها اربعین حسینی آن است که دارای ذاتی صلح جویانه هستند، اما در عین حال در باطن خود فریاد علیه طاغوت و پشتیبانان آن دارند. پس این بر عهده ماست که از وسایل ارتباط جمعی و فناوری‌های جدید برای ترویج این شعائر استفاده کنیم.

به ارزش‌های قیام عاشورا بازگردیم

دکتر هادی سعدون العارضی، عضو شورای عالی فرهنگی دانشگاه کوفه نیز می‌گوید: تفاوت زیادی میان ارزش و عادت وجود دارد. عادات و سنت‌های یک نسل و یک جامعه ممکن است در سایر جوامع یا سایر نسل‌ها خریداری نداشته باشد، اما ارزش‌ها در طول زمان و در میان جوامع و نسل‌های گوناگون ثابت و بدون تغییر است. ارزش‌هایی مانند صداقت، وفا و... با گذشت زمان همچنان مورد احترام انسان هاست. قیام امام حسین(علیه‌السلام) بر پایه ارزش هایی است که ریشه در قرآن کریم و اراده الهی دارد. از جمله والاترین این ارزش ها، ایمان به خداست. قیام امام حسین(علیه‌السلام) مشحون از ایمان به خداست، ایمانی که در راه خدا، جان خود، خانواده و اصحاب را فدا می‌کند. این گونه است که قیام مبتنی بر ارزش‌های الهی جاودانه می‌شود و نمونه حاضر و زنده آن مبارزه ملت عراق با داعش به تأسی از قیام امام حسین(علیه‌السلام) است.

این استاد دانشگاه کوفه می‌افزاید: اما سؤال اینجاست که ما برای معرفی اصول و ارزش‌های قیام عاشورا چه کرده ایم؟ آیا رسانه‌های عربی و غیرعربی شیعه و مسلمان توانسته‌اند چهره‌ای صحیح از قیام عاشورا به جهان ارائه کنند؟ ما برای معرفی فرهنگ عاشورا باید به ارزش‌ها و اصول قیام عاشورا بازگردیم، اصولی که حضرت زینب(علیهاسلام) در خطبه‌های خود معرفی نمودند. در حقیقت نخستین رسانه در معرفی صحیح واقعه عاشورا، حضرت زینب(سلام الله علیها) است.

ائمه اطهار(علیهم‌السلام) هیچ گاه به خاطر منافع شخصی با کسی دشمنی نداشتند، بلکه مبارزات آن‌ها مبارزه علیه باطل بوده است. نزاع بین حق و باطل از زمان خلقت بوده و تا قیامت خواهد بود. اهل باطل برای مصالح خود و رسیدن به مقام و ثروت دنیوی و امیال نفسانی مبارزه می‌کنند، اما اهل حق برای دفاع از حق. امام حسین(علیه‌السلام) می‌فرمایند: من از روی خودخواهی و خوشگذرانی یا برای فساد و ستمگری قیام نکردم، بلکه قیام من برای اصلاح در امّت جدّم است. دشمنان ائمه(علیهم‌السلام) حتی قبور مبارک ایشان را تخریب کردند، اما سؤال این است چرا نتوانستند محبت اهل بیت(علیهم‌السلام) را از دل‌های مردم بزدایند؟ پاسخ این است که تمامی اعمال امامان(علیهم‌السلام)، از امام علی(علیه‌السلام) تا حضرت ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه) نه به خاطر هوای نفس، بلکه برای رضای خدا و برای حمایت از دین خدا و احقاق حق و برپایی عدالت بوده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.