تربت حیدریه- نمایش «حرم داران»، نوشته آرش خیرآبادی وبه کارگردانی محمدحسن زاده از امروز هرروز ساعت ۱۸ درتالار اندیشه تربت حیدریه اجرا می‌شود.

«حرم داران» تعزیه‌ در تربت حیدریه بر روی صحنه رفتند

قدس آنلاین-گروه استان ها-سرورهادیان: محمد حسن زاده، مسئول اداره فرهنگ وارشاداسلامی تربت حیدریه و کارگردان این نمایش متولد بهار۱۳۴۶ درتربت حیدریه و بازیگر و کارگردان تئاتر است؛ دانش آموختگی تئاتر از مرکز آموزش هنر وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و لیسانس ادبیات فارسی است.

وی در گفت و گو با قدس می‌گوید: درجشنواره‌های استانی، منطقه‌ای، فجر، رضوی، صاحبدلان و...حضور داشته و کسب جوایزمختلف بازیگری و کارگردانی را در رزومه خویش دارم و همچنین به عنوان بازیگر رادیو و تلویزیون نیز فعالیت دارم.

تعزیه خوانی در سوریه

کارگردان نمایش «حرم داران» درباره این نمایش می‌گوید:این نمایش ۶۰ دقیقه‌ای، داستان یک گروه تعزیه‌خوانی است که در ایام عاشورا هرساله به دمشق می‌روند و در آنجا تعزیه‌خوانی می‌کنند. در یکی ازاین سفرها آن‌ها در تله جنگی گرفتار و به دنبال پناهگاهی می‌گردند که دو داعشی آن‌ها را تعقیب می‌کنند و....

دور از کلیشه‌

این هنرمند با سابقه تئاتر این قصه را در قالب روایت می‌داند و می‌افزاید: این نمایش به جنگ ایدئولوژیک اشاره می‌کند و به دور از تکرار و کلیشه‌ها در سبک رئالیست اجرامی شود.

وی خاطرنشان می‌سازد: این نمایش در همایش عاشورا تا اربعین که ویژه اجراهای نمایش در سطح کشور است به روی صحنه می‌رود و مجری آن کانون تئاتر دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در گذشته با نام جشنواره ملی صاحبدلان برگزار می‌شد.

این هنرمند تئاتر تربت حیدریه تصریح می‌کند:نویسنده این اثر،‌ آرش خیرآبادی از درام نویسان تئاتر خراسان است که سابقه همکاری با گروه تئاتر تجربه را از سالیان قبل در کارنامه خود دارد و امسال نیز با این نمایشنامه با گروه همکاری کرده است.

۴۰ نمایش مذهبی در کشور

محمد حسن زاده درباره این که چه شد تصمیم به اجرای نمایش مذهبی گرفت، می‌گوید: این نمایش به سفارش کانون تئاتر دینی کشور و مسئول کانون در قالب سوگواره عاشورا تا اربعین که بیش از ۴۰ نمایش در سطح کشور اجرا کرده، آماده و اجراشده است.

این کارگردان در خصوص برخورد و استقبال مردم از تئاتر در تربت حیدریه اظهار می‌دارد: استقبال از تئاتردر شهرمان بسیارخوب است وعلاقمندان زیادی دارد وحداقل در سال بیش از ۱۰نمایش در ژانرهای مختلف به صحنه می‌رود که عموماً مورداستقبال قرارمی گیرد.
وی در ادامه خاطرنشان می‌سازد: گروه تئاتر تجربه با درجه کیفی (الف) از مرکز هنرهای نمایشی برای طول سال برنامه ریزی داشته و بعد از این نمایش نیز نمایش دیگری که چهار اپیزود نوشته چهارنویسنده بومی از استان براساس ترانه‌های ماندگار خواهد بود تمرین و به صحنه خواهد رفت.

آموزش در تئاتر

این هنرمند درباره چشم انداز تئاتر تربت حیدریه تصریح می‌کند: این شهرستان به واسطه حضور دانش آموختگان تئاتر نظیر رضاحسینی، رضا حسن زاده، مرحوم ناصرقرایی و...همیشه بحث آموزش به عنوان اصلی‌ترین بخش مدنظر بوده است.

وی می‌افزاید: اکنون بیش از هشت گروه نمایشی درشهرستان به طورپیوسته ومداوم درحال تولید هستند که در طول سال به اجرا وحضور در جشنواره‌های مختلف می‌پردازند.

پیشنهاد برای تئاترشهرستان

مسئول اداره فرهنگ وارشاداسلامی تربت حیدریه اظهار می‌دارد:امسال از تربت حیدریه نمایش هایی در جشنواره استانی،آیین‌های نمایشی کشور وجشنواره بین المللی تئاترخیابانی مریوان حضورداشتند.

محمد حسن زاده تصریح می‌کند: پیشنهاد همیشگی ما حمایت از تئاتر فاخر در شهرستان‌ها از سوی مسئولان تئاتر کشور و ایجاد فضای آموزشی بلندمدت نه در قالب ورک شاپ‌های یکی دو روزه است.

 وی می‌افزاید: همچنین حمایت سخت افزاری از تالارهای نمایشی ومجهز کردن تالارها به امکانات روز تئاتر، حمایت از پیشکسوتان عرصه تئاتر و درنهایت حمایت از اجراهای عمومی و گروه‌های ثبت شده شهرستان‌هاست.
این کارگردان تصریح می‌کند: البته در سال‌های ۹۵ و ۹۶ این حمایت از سوی اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی کشور و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به عمل آمده و امیدواریم ادامه پیدا کند.
شایان ذکراست در این نمایش سید محسن هاشمی، روشنک سه قلعگی، محمد شهریاری، مهدی خاکسار، رضا نامدار، صادق صدوق و مهدی محبی در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.
همچنین مهدی حسن‌زاده به‌عنوان طراح صحنه، انتخاب موسیقی و مشاور کارگردان، سیّد محسن هاشمی از دیگر عوامل این نمایش هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.