دومین همایش تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین به کوشش مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با حضور ۱۱۰ هنرمند تئاتر آیینی از ۸ استان کشور از ۱۳ تا ۱۸ آبان‌ماه در حال برگزاری است.

هنر نمایش با زائران کربلا همقدم شده است

قدس آنلاین- دومین همایش تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین به کوشش مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با حضور ۱۱۰ هنرمند تئاتر آیینی از ۸ استان کشور از ۱۳ تا ۱۸ آبان‌ماه در حال برگزاری است.

در کنار همه خدمات اقامتی و رفاهی که سازمان‌ها، نهادها و گروه‌های مردمی‌ در ایام اربعین به زائران ارائه می‌کنند، قرار است که اجرای این نمایش‌های میدانی و خیابانی برای ارائه خدمات فرهنگی به زائران ارائه شود تا این سوگواره فرصتی باشد برای استفاده مناسب از از ظرفیت عظیم تئاتر در جهت ارائه و معرفی هرچه بیشتر فرهنگ عاشورایی.

امسال ۶ مجلس تعزیه به زبان فارسی، ۵ مجلس تعزیه به زبان عربی، ۸ نمایش خیابانی و موکبی، مقتل‌خوانی، پرده‌خوانی و نقالی با حضور ۱۱۰ هنرمند از استان‌های گیلان، مازندران، هرمزگان، کرمانشاه، همدان، خراسان رضوی، تهران و خوزستان در همایش تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین برگزار می‌شود.

یک خوراک فرهنگی مذهبی

«از حرم تا حرم» نام یکی از این تئاترهای خیابانی است که از استان لرستان و شهرستان بروجرد در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین حضور دارد. پژمان شاهوردی، نویسنده و کارگردان بروجردی این نمایش، در توضیح این اثر و هدفش از شرکت در این همایش می‌گوید: نمایش «حرم تا حرم» از یک قصه بومی ‌اقتباس شده است و با بیان و گویش بروجردی هم اجرا می‌شود. این نمایش داستان زنی است که بچه‌دار نمی‌شود و نذر می‌کند که اگر پسردار شد، این بچه تعزیه‌گردان آبادی ‌شود. داستان در پی نذر این زن شکل می‌گیرد.

وی افزود: در این مدتی که پیاده‌روی اربعین به یک کار بزرگ فرهنگی و گسترده تبدیل شده است، من تقریباً هر سال در این کار فرهنگی بزرگ شرکت داشته‌ام چون معتقدم باید در کنار خوراک و خدمات رفاهی به زوار امام حسین(ع)، خوراک معنوی و فرهنگی آن‌ها هم تأمین شود. از آنجایی که تئاتر هنری پُرظرفیت است و رسالتش فرهنگ‌سازی می‌باشد، بهترین ابزار برای معرفی و ارائه بیشتر و بهتر فرهنگ عاشورایی است. امسال نخستین بار است که این اجراها به‌صورت رسمی ‌و همایشی برگزار می‌شود. در واقع، برگزاری این اجراها صرفاً به این خاطر است که پیاده‌روها و زائران امام حسین(ع) شاهد لحظات کوتاهی از اتفاق بزرگ عاشورا قبل از رسیدن به کربلا باشند و با شناخت بیشتری از این واقعه بزرگ به زیارت بروند.

وی درباره نمایش «از حرم تا حرم» می‌گوید: چون این نمایش یک تم مذهبی و بومی ‌تعزیه دارد، به‌خوبی می‌تواند مخاطب مسلمان ایرانی را جذب کند. تئاترهای خیابانی کوتاه هستند و زمان زیادی را از مخاطبان نمی‌گیرند و بر اساس موقعیت و اتفاق هم رخ می‌دهند لذا مخاطب را درگیر خودشان می‌کنند و این درگیری باعث می‌شود که زائران نگاه ایده‌آل‌تری به این قضیه داشته باشند.

این کارگردان در مورد تأثیرگذاری این‌گونه اجراها دراین ایام و پیاده‌روی زائران امام حسین(ع) اضافه می‌کند: همه سعی ما این است که در کنار به‌روز بودن، بتوانیم این آیین‌ها را زنده نگه داریم. یکی از دغدغه‌های ما این است که با توجه به نیاز و ذائقه مخاطبمان کار کنیم و چه بهتر از اینکه در این ایام با انتخاب یک سوژة به‌روز مخاطبان را در مسیری که به آسمان ختم می‌شود، همراهی کنیم. قطعاً سیاست‌گذاری این همایش نیز این است که به مردمی‌ که زائر امام حسین(ع) هستند، خوراک فرهنگی و مذهبی داده شود؛ خوراکی که می‌تواند تا سال‌های سال در ذهن مخاطبان باقی بماند. من فکر می‌کنم که ثواب این کار هم کمتر از پیاده‌روی زائران نباشد.

«زائر» نام نمایش دیگری است که از استان کرمانشاه در این سوگواره عاشورایی حضور دارد. مرتضی اسدی‌مرام، فیلمنامه‌نویس و کارگردان این اثر نمایشی، ضمن ابراز خوشحالی از حضورش در این امر بزرگ فرهنگی و مذهبی، درباره حال و هوای نمایش اثرش می‌گوید: در این چند سال که خیل عظیم عاشقانه زیارت اباعبدالله(ع) به پیاده‌روی اربعین می‌روند، فرصت خیلی خوبی برای گروه‌های نمایشی به وجود آمده است که بتوانند با مخاطبانشان که زوار امام حسین(ع) هم هستند، ارتباط مستقیمی ‌برقرار کنند و تقریباً حضور در این حرکت سیاسی و مذهبی یکی از دغدغه‌های ما بوده است. خدا را شاکرم که من و دوستانم هم پارسال و هم امسال این سعادت را داشته‌ایم که در این سوگواره شرکت کنیم.

وی ادامه می‌دهد: «زائر» قصه مردی است که قصد زیارت امام حسین(ع) را دارد. او می‌خواهد آیینی که در منطقه کردنشین وجود دارد و سال‌هاست به فراموشی سپرده شده است را قبل از سفر و در مسیر سفر به مردم یادآوری کند و... .

این کارگردان جوان کرمانشاهی در پاسخ به این سؤال که آیا برگزاری این سوگواره در حد و اندازه نام ‌بزرگ اربعین هستند؛ می‌گوید: قطعاً این برنامه‌ها هر قدر گسترده‌تر باشد، تأثیرگذارتر خواهد بود. من امیدوارم که در آینده‌ای نزدیک شاهد باشیم که این برنامه‌ها در همه مرزهای کشورمان انجام شود زیرا مطمئنم که این‌گونه برنامه‌ها در ترویج فرهنگ عاشورایی مؤثر خواهد بود و به همه ما برای داشتن یک نگاه عقلانی به واقعه عاشورا و تئاتر عاشورایی کمک خواهد کرد. شخصاً خدا را شاکرم که در مدتی که این نمایش‌ها اجرا می‌شود، مخاطبان توانسته‌اند به‌خوبی با کارها ارتباط برقرار کنند.

وی اضافه می‌کند: چون تئاتر یک هنر بی‌واسطه‌ است، به‌خوبی می‌تواند با مردم ارتباط برقرار کند و مردم هم می‌توانند با آن همذات‌پنداری نمایند. تئاتر می‌تواند باعث ایجاد تعقل و آگاهی‌دهی بیشتری شود. اجرای این نمایش‌های آیینی در این سوگواره می‌تواند آیین‌ها و مطالبی که به اندازه کافی دیده و گفته نشده‌اند را به‌خوبی به مخاطبان منتقل کند و زوار امام حسین(ع) را با آگاهی بیشتری روانه حرم آن حضرت کند

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.