سخنگوی دولت از تصویب تخصیص ۶۵۹ میلیارد تومان تسهیلات و ۲۸۱ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای بازسازی مسکن و تأمین لوازم منزل حادثه دیدگان زلزله اخیر خبر داد.

تخصیص ۹۴۰ میلیارد تومان تسهیلات و کمک بلاعوض به زلزله زدگان

قدس آنلاین- سخنگوی دولت از تصویب تخصیص ۶۵۹ میلیارد تومان تسهیلات و ۲۸۱ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای بازسازی مسکن و تأمین لوازم منزل حادثه دیدگان زلزله اخیر خبر داد.
محمد باقر نوبخت در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این تسهیلات و کمک‌های بلاعوض در چهار سرفصل تعریف شده‌اند، گفت: برای خانوارهای آسیب دیده که به احداث و بازسازی نیاز دارند در مناطق روستایی ۲۵ میلیون و در مناطق شهری ۳۵ میلیون تومان اختصاص داده شده است؛ همچنین کمک بلاعوض برای احداث منازل مناطق روستایی ۵ میلیون و در مناطق شهری ۶ میلیون تومان خواهد بود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خاطرنشان کرد: برای خانوارهایی که نیازمند به مرمت و تعمیر منازل خود هستند، ۱۲ میلیون تومان تسهیلات به صورت یکسان در مناطق شهری و روستایی پرداخت می‌شود و دولت ۲ میلیون تومان نیز به صورت بلاعوض به این خانوارها کمک می‌کند. نوبخت افزود: برای کسانی هم که نیازمند خرید لوازم خانگی و منزل هستند ۳ میلیون تومان به صورت تسهیلات و ۲ میلیون تومان بلاعوض پرداخت خواهد شد.
سخنگوی دولت یادآور شد: برای اسکان موقت مردم در روستاها به هر خانوار ۳ میلیون و برای خانوارهای شهری ۵ میلیون به صورت بلاعوض داده می‌شود و بانک مرکزی نیز بخشنامه‌ای را برای ارائه تسهیلات به کسانی که برای تهیه وسایل و اقلام زندگی یا موارد ضروری نیازهایی دارند تا ۱۰ میلیون تومان قرض‌الحسنه تعیین کرده‌است.
سخنگوی دولت تصریح کرد: با بخشنامه بانک مرکزی همچنین تمامی وام‌های قبلی خسارت دیدگان زلزله اخیر غرب کشور به مدت دو سال تمهیل شود.

 اعتماد مردم به نظام بانکی
محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت نیز با اشاره به اینکه نباید هیچکس در اقتصاد ایران به خود اجازه دهد تا با اهمال و بی انضباطی و عدم انجام وظایف در قبال سرمایه‌های مردم به اعتماد عمومی لطمه وارد کند، افزود: خوشبختانه با وجود برخی جوسازی‌های نامناسب، اعتماد عمومی به سیستم بانکی برقرار است و آمارها نشان دهنده افزایش و رشد میزان سپرده‌گذاری در سیستم بانکی کشور است و حتی میزان سپرده‌های ثابت هم رشد چشمگیری پیدا کرده است.

 بازسازی فوری مدارس زلزله زده
وزیر آموزش و پرورش نیز با اشاره به تخریب شماری از مدارس در پنج شهر حادثه دیده از زلزله در استان‌های کرمانشاه، ایلام و کردستان، گفت: بازسازی مدارس تخریب شده و ایمن سازی مدارس آسیب دیده به سرعت آغاز خواهد شد.
سیدمحمد بطحایی در حاشیه جلسه هیئت دولت با بیان اینکه اعتبارات لازم برای این امر پیش‌بینی شده و تخصیص آن به سرعت و با اولویت مدارس غیر قابل استفاده انجام می‌شود، اظهارداشت: از هفته آینده مدارس در مناطق زلزله زده بازگشایی شود.

 ارتباطات و شبکه مخابرات
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در حاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به از دسترس خارج شدن ۱۴۷ سایت تلفن همراه در مناطق زلزله‌زده به دلیل تخریب زیرساخت‌ها و شبکه برق، اظهارداشت: همان شب نخست زلزله ستاد بحران در وزارت ارتباطات فعال و برخی از این سایت‌ها به مدار برگردانده شد و تا ظهر سه‌شنبه همه ارتباطات منطقه به حالت عادی بازگردانده شد.

 روحانی و لاریجانی تفاهم کردند
گویا شایعه توافق رئیس جمهور با علی لاریجانی درباره تغییر ساختار دولت آن قدر خبرساز و تحریک کننده بود که محمود واعظی رئیس دفتر روحانی می‌گوید: رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هم پس از شنیدن این شایعه با او تماس گرفته و صحت و سقم آن را جویا شده‌است، اما واعظی تأکید می‌کند که این شایعه دروغ است و هیچ توافقی با این مضمون وجود ندارد.
وی افزود: این موضوع که میان رئیس جمهور و رئیس مجلس بحثی صورت گرفته باشد امری طبیعی است و توافقی صورت نگرفته است چرا که این موضوع به تمامی نمایندگان مجلس باز می‌گردد که باید درباره آن اظهارنظر کنند و هر آنچه را که تصویب کنند اجرا خواهد شد؛ پس در اینجا توافق میان رئیسان مجلس و دولت معنا ندارد بلکه باهم تفاهم می‌کنند که کارها چگونه پیش رود.

 هشدار وزیر بهداشت
حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت هم با هشدار درباره احتمال آلوده شدن آب شرب و لوله کشی مناطق زلزله زده به دلیل شکستگی شبکه و امکان مخلوط شدن فاضلاب از مردم این مناطق خواست تا احتیاط لازم را در این زمینه به عمل ‌آورند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.