زلزله ۵.۷ ریشتری اردیبهشت ماه امسال موجب آسیب دیدن برخی از خانه های شهری ۱۸ روستا در بجنورد و مانه و سملقان شد که در همان زمان اعلام شد به روستاییان آسیب دیده، تسهیلات برای ساخت و تعمیر خانه های مسکونی شان ارائه می شود.

سردرگمی روستاییان زلزله زده خراسان‌شمالی در دریافت تسهیلات

به گزارش قدس آنلاین، اما پس از گذشت ۱۹۳ روز از زلزله وقتی به روستاهایی زلزله زده مراجعه می کنیم بیشتر منازل یا هنوز در مرحله پی کنی قرار دارند و یا اینکه فقط ستون های آن ساخته اند و تاکنون شمار کمی از منازل تخریبی دوباره ساخته شده اند.

علی آبادی یکی از اعضای شورای روستای اخلی با اشاره به اینکه این روستا دارای ۷۲ خانوار است، گفت: وقوع زلزله ۵.۷ ریشتری موجب شد تا آسیب های فراوانی به منازل این روستا وارد شوند بطوریکه برخی از آن ها ۱۰۰ درصد تخریب شدند و بقیه نیز به گونه ای آسیب دیدند که باید تخریب و دوباره ساخته شوند.

وی افزود: زمانی که به بنیاد مسکن برای دریافت تسهیلات مراجعه می کنیم منازلی که باید به طور کامل تخریب می شدند به دو نوع نوع یک و نوع دو تقسیم شده اند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تفاوتی میان منازل تخریبی نوع یک و دو وجود دارد؟ گفت: در ابتدا قرار بر این بود تا تسهیلات، کمک بلاعوض و سیمان رایگان برای بازسازی منازل تخریب شده اختصاص یابد، اما هم اکنون به آسیب دیدگان اعلام شده که به منازل تخریبی نوع یک، تسهیلات، کمک بلاعوض و سیمان رایگان اختصاص می یابد این درحالیست که برای بازسازی منازل تخریبی نوع دو کمک بلاعوض و سیمان رایگان نیز اختصاص نمی یابد.

وی با اشاره به اینکه برخی از منازل تخریبی در این روستا وجود دارند که امکان زندگی در آن ها وجود ندارد اما می توان به عنوان انبار علوفه از آن استفاده کرد، افزود: بنیاد مسکن اعلام کرده باید این منزل تخریب شوند تا قسط آخر وام را آزاد کند. زلزله زدگان برای ساخت منازل خود به کمک بلاعوض نیازمند هستند و حذف آن، آن ها را در روند ساخت و ساز با مشکل مواجه می کند.

این عضو شورای روستای اخلی تاکید کرد: ساخت یک منزل در این روستا در آستانه به پایان رسیدن است و هنوز ساخت و ساز خانه ها در این روستاها فقط تا اندازه ستون سازی پیش رفته است.

وی درباره روند اختصاص سیمان رایگان به زلزله زدگان نیز گفت: دولت اعلام کرده که ۱۸۰ پاکت سیمان رایگان برای ساخت منازل تخریبی به روستاییان زلزله زده در چند نوبت اختصاص می دهد این درحالیست که تاکنون به هر فرد تاکنون فقط حدود ۶۰ پاکت اختصاص یافته است. سقف خانه بنده ساخته و دیوار چینی هم انجام شده است و چه زمانی باید سیمان ها اختصاص یابد.

علی آبادی در پاسخ به این سوال که آیا تسهیلات لازم به منازل تعمیری نیز اختصاص یافته است؟ گفت: هنوز برای اختصاص تسهیلات به منزل تعمیری هیچ کسی از این روستا به بانک معرفی نشده است.

وی با اشاره به اینکه هوا سرد شده است و افرادی که منازل آن ها تخریب شده اند برای خوابیدن در چادرها با مشکل روبرو هستند، افزود: یکی از مسئولان برای اختصاص وسایل گرمایشی به روستاییان زلزله زده اعلام کرده بود که چادرها در روستا جمع شده اند و مردم تا آماده شدن منازل خود در منازل خویشاوندان مستقر شده است اما هنوز چادرها برپا هستند و این موضوع حقیقت ندارد.

وی تاکید کرد: در این روستا سه پیمانکار، کار ساخت و ساز منازل روستایی را برعهده گرفته اند که به علت روند آزاد شدن وام ها یک هفته است کار را رها کرده اند و رفته اند.

وزیر شیردل یکی دیگر از زلزله زدگان این روستا که زیر پوشش کمیته امداد اس، گفت : هنوز هیچ تسهیلاتی برای ساخت خانه تخریبی ام اختصاص نیافته است.

وی با اشاره به اینکه مستمری کمیته امداد برای بنده نیز قطع شده است، افزود: مسولان کمیته امداد علت را این گونه بیان کرده اند که با آن پول قرار است برای ما خانه بسازند.

وی با بیان اینکه ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از سوی بیمه برای تخریب خانه ام اختصاص یافته بود، ادامه داد: در چند روز گذشته جلوی این حساب نیز از سوی کمیته امداد مسدود شده و نمی توانم آن مبلغ را برداشت کنم.

محمدی مدیر کل بنیاد مسکن خراسان شمالی نیز درباره منازل مسکونی زلزله زده تخریبی نوع یک و دو توضیح داد: منازل تخریبی نوع یک متعلق به افرادی بوده است که خود افراد(صاحب خانه) در آن سکونت داشته اند و به این افراد کمک بلاعوض و تسهیلات تعلق می گیرد، اما در منازل تخریبی نوع دو قبل از وقوع زلزله صاحب خانه در آن سکونت نداشته است و در این منازل افرادی همچون خویشاوندان و یا مستاجر سکونت داشته اند که به این نوع از منازل، کمک بلاعوض برای ساخت تعلق نمی گیرد.

وی تاکید کرد: بنیاد مسکن بر اساس سند، قبض آب، برق و گاز تسهیلات به افراد زلزله زده تعلق می‌گیرد.

مدیر کل بنیاد مسکن خراسان شمالی درباره اعطای سیمان رایگان نیز بیان کرد: سقف اعطای سیمان به هر خانوار ۱۸۰ پاکت است که قرار بر این است تا برای هر منزل روستایی در مرحله اول ۱۲۰ پاکت سیمان رایگان اعطا شود. در مرحله بعدی اگر سیمانی وجود داشت بین روستاییان توزیع می شود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.