رشت- مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان گفت: طرح نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان ( نماد ) با هدف شناسایی و حمایت از دانش آموزان در معرض خطر ، امسال به طور آزمایشی در آموزش و پرورش ناحیه یک رشت و شفت برگزار می شود.

طرح نماد در ۱۲ مدرسه استان گیلان اجرا می شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان، مهدی حاجتی در همایش اختتامیه هفته مبارزه با اعتیاد گفت: طرح نماد با همکاری  ۱۱ دستگاه اجرایی اجرا  می شود که مسئولیت علمی و اجرایی این برنامه با آموزش و پرورش است.

وی خاطرنشان کرد: در طرح نماد، دانش آموزان در معرض خطرِ آسیب های اجتماعی، شناسایی و با اقدامات مشاوره ای زیر پوشش قرار می گیرند.

وی یکی از مهم ترین آسیب های اجتماعی را اعتیاد دانست و گفت: متأسفانه استعمال مواد مخدر از ۱۶ سال به ۱۳ سال کاهش یافته است و در این راستا دانش آموزان باید علاوه بر  شناخت همه جانبه از عواقب این پدیده شوم ، مهارت " نه گفتن " را نیز بیاموزند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با انتقاد از گسترش بی ضابطه قلیان سراها گفت: این اماکن در جامعه به حدی رسیده است که تقریبا با تعداد مدارس برابری می کند و این یک کار غیر فرهنگی در تشویق غیر مستقیم جوانان به استعمال مواد مخدر است.

حاجتی گسست های فرهنگی در برخی خانواده ها، وجود بی ضابطه فضاهای مجازی و اختلافات خانوادگی را در روی آوردن تعدادی از جوانان به مواد مخدر موثر دانست و گفت: با کار فرهنگی هنرمندانه و گسترش تعامل بین مدرسه و خانواده ها بتوانیم مصونیت بخشی خانواده ها به ویژه دانش آموزان را تقویت کنیم.

وی با مقدم دانستن پیشگیری نسبت به درمان خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی های گسترده به دور از واکنش های سلبی و تقویت برنامه های ورزشی در مدارس می توانیم از پدیده مخرب جلوگیری کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان افزود: آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه فرهنگی کشور با دارا بودن نیروهای متخصص می تواند در زمینه اطلاع رسانی و آموزش دانش آموزان و خانواده موثر باشد و مسئولان دست اندر کار در این زمینه می توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

وی در پایان گفت: در راستای آگاهی بخشی به خانواده ها بیش از ۱۶۰۰ نمایشگاه در مدارس گشایش می یابد و همچنین ۴ هزار بسته فرهنگی در طول سال تحصیلی جاری در آموزشگاههای استان گیلان توزیع شده است.

محمد حسین شاهکویی دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان هم در این همایش گفت: دشمن بعد از شکست در میادین نظامی به عرصه فرهنگ روی آورده است و دستگاههای فرهنگی در جهت توانمند سازی و فرهنگ سازی خانواده ها و دانش آموزان نقش مهمی بر عهده دارند.   وی با اشاره به مرگ روزانه ۸ نفر در اثر اعتیاد خاطرنشان کرد: باید مهارت های کلامی و  قدرت " نه گفتن"  را به نوجوانان و جوانان آموزش دهیم تا اثرات سوء مواد مخدر در کشور کاهش یابد.

نوبخت معاون فرهنگی و توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی گیلان هم در این مراسم گفت: بر اساس تفاهمنامه مشترک بین آموزش و پرورش و بهزیستی استان طرح مشارکت اجتماعی برای اولین بار با هدف مشارکت خانواده ها و دانش آموزان در مبارزه با معضلات اجتماعی در ۱۰ مدرسه متوسطه اول  رشت اجرا شده است.

در پایان از ۱۲ کارشناس آموزش و پرورش استان در زمینه مبارزه با آسیب های اجتماعی تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.