۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 577019

اختلاف بین مسلمانان از زمانی شکل گسترده تری به خود گرفت که جریان‌های سلفی به وجود آمدند. این جریان‌ها، گرچه خود را منتسب به اهل سنت می‌دانند، اما زمانی که خط فکری آن‌ها را بازخوانی می‌کنیم، می‌بینیم هیچ کدام از این جریان‌ها ارتباطی با اسلام و اهل سنت ندارند.

قدس آنلاین-اختلاف بین مسلمانان از زمانی شکل گسترده تری به خود گرفت که جریان‌های سلفی به وجود آمدند. این جریان‌ها، گرچه خود را منتسب به اهل سنت می‌دانند، اما زمانی که خط فکری آن‌ها را بازخوانی می‌کنیم، می‌بینیم هیچ کدام از این جریان‌ها ارتباطی با اسلام و اهل سنت ندارند.

 در فرهنگ صدر اسلام و دستورهای نبی الله شاهدیم، حضرت رسول(ص) دستور به حفظ جان کودکان، زنان و پیران و نیز معابد می‌دادند و از مسلمانان می‌خواستند از هر عملی که موجب تفرقه امت اسلام می‌شود پرهیز کنند. با توجه به سیره نبوی، وظیفه علما و نخبگان جهان اسلام است که اختلاف‌ها را به صورت مباحثه و کرسی‌های آزاد اندیشی بین خود حل کنند و اجازه ندهند جریان‌های تندرو خود را به هیچ یک از مذاهب اسلامی منتسب کنند.

اگر مجموع اختلاف‌ها و مشترکات مذاهب اسلامی را بررسی کنیم، حتی در مباحث اعتقادی هم ۲ درصد اختلاف وجود ندارد. به باور من نباید مباحث اختلافی را به کف جامعه بکشانیم تا افرادی که اطلاعات دینی اندکی دارند احساساتی شده و به جان یکدیگر بیفتند.

یکی از مباحثی که می‌تواند علمای مسلمان را در حفظ وحدت یاری رساند، استفاده از ابزار رسانه‌ای برای احیای همدلی در جهان اسلام است. متأسفانه در سال‌های اخیر تأسیس برخی شبکه‌های ماهواره‌ای سبب شده است، فرصتی برای جریان‌های تندرو پدید آید و با استفاده از این فرصت به توهین بزرگان دیگر مذاهب بپردازند.

این درحالی است که این گونه رفتارها خلاف نص صریح قرآن است. قرن کریم همه ما را به وحدت فرا می‌خواند و هدف وحدت نیز تشکیل امت واحده است. خوشبختانه امروز پس از گذشت ۳۹ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی چراغ وحدت اسلامی را روشن کرده و برای تقریب مذاهب پیشگام امت پیامبر(ص) شده است. اما برخی از منبری‌های شیعه یا سنی با یک حرف توهین آمیز در سخنرانی‌های خود آتش نفاق و بذر کینه می‌کارند که گاهی جبران ناپذیر است.

یکی از مهم‌ترین اقدام‌های امام خمینی(ره) تعیین هفته وحدت و جمع کردن همه امت رسول الله ذیل نام محمد(ص) بود. این حرکت امام، بسیاری از فتنه‌ها را در نطفه خفه کرد.

اما از آن طرف می‌بینیم دشمن هم بیکار ننشست و هر روز از گوشه و کنار افرادی با تفکرات تکفیری و سلفی مانند قارچ از زمین بیرون آمدند و آرامش امت اسلامی را به هم ریختند.

باید دید ریشه پیدایش این جریان‌های تندرو کجاست؟ زمانی که شوروی سابق به افغانستان حمله کرد، گروه‌های مجاهدی برای نجات آن کشور پدید آمدند. آمریکا از این وضعیت موجود نهایت سوء استفاده را از این فکر اسلامی کرد. زمانی که افرادی مانند شهید احمدشاه مسعود و برهان الدین ربانی درحال تلاش برای افغانستان بودند، گروه هایی با نام اسلامی در مدارس خاصی در پاکستان تعلیم دیدند تا بعدها با تفکرات تند هم مانع توسعه تفکر انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) شوند و هم ایده وحدت حضرت امام را خدشه دار کنند. با گذشت زمان و با اینکه تیر آن‌ها به سنگ خورد و مسئله بیداری اسلامی پیش آمد، این جریان‌های دست ساخته غرب بیکار ننشستند و مدل تقلبی از اسلام درست کردند تا به مردم دنیا بگویند: اسلام این است. تکرار شکل گیری پدیده‌های تکفیری نیز برای همین است تا چهره واقعی اسلام را از دید جهانیان محو کنند.

همه علمای اسلام می‌دانند که این جریان‌ها ساخته و پرداخته غرب است، اما کسانی فریب می‌خورند که اطلاعات درستی از مبانی فکری دینی ندارند. درتحقیقات من مشخص شد بیشتر کسانی که فریب این گروه‌ها را خورده‌اند کسانی هستند که تحصیلات فنی مهندسی دارند و اصلاً علوم انسانی و دینی نخوانده‌اند. چون کسی که علوم انسانی خوانده باشد، مسائل فکری را سریع‌تر تحلیل می‌کند، اما کسی که فنی خوانده عملیاتی است و راحت‌تر اقدام می‌کند. این نشان دهنده این است که کاملاً برنامه ریزی شده اقدام می‌کنند.

برای مقابله با این تفکر باید ضمن تأسی به اهل بیت پیامبر(ص) که پرچمدار وحدت هستند، به رفتار امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری توجه شود. فتوای اخیر رهبر معظم انقلاب در حرمت توهین به همسران پیامبر(ص) و صحابه و مزدور دانستن کسانی که در مسیر توهین کردن به مقدسات اهل سنت قرار گرفته‌اند، نشان دهنده توجه ویژه ایشان به وحدت است.

کسانی که به این فتوای رهبری عمل نمی‌کنند، ضد اسلام و وحدت اسلامی هستند و در راستای منافع دشمنان اسلام گام برمی دارند و پیاده نظام استکبار هستند.

دارندگان شبکه ماهواره‌ای «کلمه» که به مقدسات شیعه توهین می‌کنند، بصیرت و عقل ندارند. من از صاحبان این شبکه سؤال دارم که راه اندازی یک شبکه در ماهواره هاتبرد چقدر هزینه دارد؟ این پول از کجا می‌آید؟ آقای شیرازی که سه شبکه را روی خط ماهواره برده از کجا پول می‌آورد؟ یا شبکه «وصال» با این همه شعبه فارسی، کردی، ترکی و عربی و... از کجا سرمایه می‌آورد؟

برنامه نهایی استکبار و صهیونیسم برای امت اسلام راه انداختن جنگ مذهبی است، هرگونه اقدام افراطی گری از سوی برخی پیروان اهل سنت و شیعیان هیزم ریختن در تنوری است که دشمن اسلام روشن کرده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.