۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 577078

نبود حس آینده گری و باورهای فرهنگی، اقبال به دریافت خدمات بیمه ناباروری را تحت تأثیر قرارداده است.

شرایط استفاده از بیمه ناباروری

قدس آنلاین- نبود حس آینده گری و باورهای فرهنگی، اقبال به دریافت خدمات بیمه ناباروری را تحت تأثیر قرارداده است.

یک کارشناس حوزه بیمه با اشاره به این مطلب، می‌افزاید: بنابر داده‌های موجود  ۶ میلیون نفر در کشور دچار ناباروری هستند و حدود۲۰ درصد افراد جامعه از این عارضه رنج می‌برند. همچنین هر ساله حدود۸۵۰ هزار ازدواج درکشور ثبت می‌شود که ۲۰ درصد این زوجین با بیماری ناباروری مواجه می‌شوند.

احمد صفرزاده، با اشاره به تغییر نام بیمه ناباروری در قالب «برند تولد» ادامه می‌دهد: طرح معضل ناباروری به عنوان یک چالش در زمان عقد ازدواج چندان خوشایند نبوده و حتی واکنش هایی را نیز به همراه خواهد داشت؛ چرا که براساس نگرش‌های اجتماعی و فرهنگی درجامعه ناگزیریم امور را به طور غیر مستقیم به افراد منتقل کنیم تا حس منفی در آن‌ها ایجاد نشود. به هر روی این بیمه نامه همراه با بیمه تالاسمی نوزادان در قالب «برند تولد» ارائه شده است. به این ترتیب تمام هزینه‌های درمان سرپایی و بستری نازایی و ناباروری تا سقف ۴ میلیون تومان، تمام عیوب مادرزادی نازایی هر یک از زوجین تا ۲ میلیون تومان و همچنین جبران هزینه اجاره رحم جایگزین در صورت نیاز و با تأیید پزشک معتمد تا سقف ۴ میلیون تومان، تحت پوشش قرار می‌گیرد. افرادی نیز که مایلند این خدمات چند برابر شود، می‌توانند با پرداخت چند برابری حق بیمه از حمایت‌های بیشتری برخوردار شوند. مطابق بیمه نامه مزبور نیز جبران هزینه‌های درمان تالاسمی ماژور تاسقف ۴ میلیون تومان نیز صورت می‌گیرد. ناگفته نماند نه تنها مردم، بلکه سازمان‌های متولی نیز به این گونه خدمات توجهی ندارند. چنان که با طرح بیمه نامه مزبور به سازمان‌ها و نهادهای مختلف قول‌های مساعدی برای حمایت و حتی فراگیری این بیمه نامه در ساختار بیمه کشور مطرح شد که بیسرانجام ماند.

این کارشناس بیمه با اشاره به ضوابط بیمه نامه ناباروری می‌گوید: زوجینی که برای اولین بار ازدواج کرده و بیش از چهار ماه از تاریخ ثبت ازدواج آن‌ها نگذشته و البته سن زوجه بیش از۴۰ سال نباشد؛ می‌توانند از خدمات این بیمه برخوردار شوند. البته گاه افرادی به این شروط واکنش نشان می‌دهند، درحالی که یکی از وظایف بیمه‌ها شناسایی ریسک‌های موجود درجامعه و پوشش این گونه ریسک هاست. حال آنکه برخی بیماران با محرز شدن عارضه ناباروری و با مواجهه با هزینه‌های سنگین درمان، متقاضی دریافت خدمات می‌شوند که این مقوله به دلیل کارکرد خدمات بیمه‌ای مقدور نیست؛ چرا که سازمان‌های بیمه ریسک‌ها را در فاصله احتمالات بین صفر تا یک پوشش می‌دهند. به این ترتیب ریسک هایی که به طور قطع احتمال وقوع ندارد و آن هایی که ۱۰۰ درصد محقق می‌شود، تحت پوشش حمایت‌های بیمه‌ای قرار نمی‌گیرند. از این رو زمانی که ریسک ناباروری محرز و محقق شده، فرد نمی‌تواند از حمایت‌های بیمه مذکور استفاده کند. چرا که سازمان بیمه گر نمی‌تواند ۲۰۰ هزار تومان دریافت کرده و در برابر بیش از ۱۲ میلیون تومان خسارت بپردازد.

وی خاطر نشان می‌کند: گرچه بنابرشروط مندرج دراین بیمه نامه زوجینی که کمتر از چهار ماه از ثبت ازدواج رسمی آن‌ها گذشته، مشمول دریافت این خدمات می‌شوند، اما ممکن است زوجین یادشده چند سال بعد به بیماری خود واقف شده و نیازمند دریافت این خدمات باشند که این قضیه میسر است و زوجین می‌توانند از این حمایت‌ها بهره مند شوند. همچنین چنانچه یکی از زوجین بنابر دلایلی غیر از ناباروری از همسر جدا شود، اما در ازدواج دوم طرف مقابل دچار معضل ناباروری باشد؛ می توانند از این بیمه نامه استفاده کنند. البته چنانچه دلیل جدایی هریک از زوجین ناباروری بوده و این قضیه قبل از ازدواج دوم محرز شده باشد، زوجین نمی‌توانند از این حمایت‌ها برخوردار شوند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.