روسای کمیسیون های حمل و نقل و عمران و نظارت شورا عملکرد یک صد روزه خود را تشریح کردند.

بازنگری در طرح ترافیک/ ابزار نظارتی نداریم

به گزارش قدس آنلاین، ابراهیم امینی در نشستی خبری در خصوص عملکرد ۱۰۰ روزه کمیسیون نظارت و حقوقی شورا با تاکید بر اینکه باید دیوان محاسبات شهر بر نحوه بودجه شهرداری تهران تشکیل شود، گفت: متأسفانه به دلیل عدم نظارت بر بودجه شهرداری بیش از ۵۰ درصد از بودجه این نهاد به انحراف می‌رود.

وی با بیان این که این کمیسیون قبلا با کمیسیون برنامه و بودجه مشترک بود و در دوره گذشته تفکیک شد و در نهایت سه کمیسیون ا ز جمله کمیته حقوقی کمیته نظارت و کمیته تنقیح قوانین شکل گرفت گفت: با توجه به حوزه فعالیت کمیسیون یکی از اقدامات انجام شده تشکیل کمیته حقوق شهروندی بود. بحث آموزش حقوق شهروندی در شورایاری‌ها، فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ و ... باید مورد توجه قرار گیرد.

امینی ادامه داد: در کنار کمیته حقوقی بخش امور بین‌الملل را نیز با توجه به ظرفیت شهر تهران و حضور مسئولان مدیریت شهری در همایش‌های مختلف بین‌المللی این موضوع مورد توجه قرار گرفت و در واقع کمیته حقوقی و امور بین‌الملل شکل گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه شورا در کشور ما یک نهاد نوپا محسوب می‌شود گفت: متاسفانه جایگاه حقوقی شورا مشخص نیست و یکی از چالش‌های ما در همین بخش محسوب می‌شود به طوری‌که شیوه تعامل شوراها با شهرداری‌ها مشخص نیست.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران تصریح کرد: لذا برخی از شهروندان مطالباتی را از شورا دارند که البته این مطالبات به حق است. اما این در حالی است که شورا اختیاراتی را برای پاسخگویی ندارد و ابزاری نیز برای نظارت بر این موضوع دیده نشده است.

امینی با اشاره به اینکه در شورای اول شهر تهران در سال ۷۸ مصوبه‌ای مبنی بر اینکه شهردار باید معاونین و شهرداران مناطق و حتی روسای سازمان‌ها را براساس رأی اعتماد اعضای شورای شهر تهران انتخاب کند گفت: علی رغم اینکه این مصوبه نقض نشده است اما در این سال‌ها نیز اجرا نشده است.

وی ادامه داد: متأسفانه ابزارهای لازم شورا برای انجام وظایف قانونی مشخص نیست که امیدواریم در این زمینه بتوانیم در این دوره اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

امینی گفت: بودجه کشور توسط مجلس به‌عنوان پارلمان ملی تصویب و یک بازوی نظارتی تحت عنوان دیوان محاسبات بر نحوه هزینه کرد بودجه نظارت دارد تا انحرافی در بودجه صورت نگیرد اما متأسفانه و علی‌رغم اینکه بودجه شهرداری توسط شورا تصویب می‌شود اما شورا هیچ بازوی نظارتی و دیوان محاسباتی برای نظارت بر بودجه شهرداری ندارد و به‌طور معمول بیش از ۵۰ درصد از بودجه شهرداری انحراف می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد: با تشکیل نهاد مستقلی تحت عنوان دیوان محاسبات شهر نظارت بر هزینه کرد بودجه شهرداری فراهم شود.

امینی همچنین به عدم واریز اعتبارات به یک حساب واحد تحت عنوان خزانه شهر انتقاد کرد و گفت: این موضوع نیز باید مورد توجه قرار گیرد چرا که ما تا زمانی که خزانه واحد در شهرداری نداشته باشیم شاهد فساد مالی هستیم و باید به زودی این خزانه واحد در شهرداری شکل بگیرد و تمامی درآمدهای شهرداری در یک حساب واحد واریز شود.

وی به تشکیل کمیته تنقیح قوانین در دوره گذشته شهر تهران اشاره کرد و گفت: اقدامات خوبی در این کمیته انجام شده که از آن جمله می‌توان به راه اندازی سامانه جامع مصوبات ادوار شورا اشاره کرد که تمامی مصوبات وارد این سامانه شده‌اند.

امینی در ادامه به تدوین آیین‌نامه مکاتبات اعضای شورای شهر تهران اشاره کرد و گفت: به دنبال تهیه این آیین‌نامه هستیم تا اعضا نحوه مکاتبات خود را مطلع باشند و به زودی این آیین‌نامه در صحن علنی مطرح خواهد شد.

در ادامه محمد علیخانی با بیان اینکه کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ابتدای آغاز به کار، توسعه حمل و نقل عمومی ایمن و روان و همچنین کاهش آلودگی هوا را به عنوان شعارهای اصلی و رویکرد اصلی خود انتخاب کرد، گفت: متاسفانه در ابتدای حضورمان در شورای شهر متوجه شدیم آمارهایی که مدیریت قبلی شهرداری تهران در خصوص سهم حمل و نقل عمومی در سفرها ارائه می‌کند نادرست است، چرا که در گذشته اعلام شده بود که سهم حمل و نقل عمومی در سفرها ۶۳ درصد است اما حالا بررسی‌ها نشان می‌دهد که با احتساب تاکسی، حمل و نقل عمومی سهم ۴۹ درصدی را در جابجایی مسافر دارد.

وی با بیان اینکه مدیران پیشین اعلام کرده بودند که بیش از سه میلیون سفر با مترو به صورت روزانه انجام می‌شود، افزود: حالا بررسی‌ها نشان داده که کمتر از دو میلیون سفر روزانه با مترو انجام می‌شود.

علیخانی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های ما در آغاز به کار شورای شهر پنجم بحث ایمنی خطوط مترو بود، گفت: خوشبختانه توانستیم ایمن نبودن خط هفت مترو را پیگیری کرده و این خط را تا پایان ایمن سازی متوقف کنیم و قطارهای این خط که به صورت قرضی از سایر خطوط گرفته شده بود را نیز به خطوط‌شان بازگردانیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داد که برای تکمیل خطوط فعلی مترو یعنی از خط یک تا هفت نیازمند ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم، گفت: باید اعلام کنم که ما خط هشت مترو نداریم و خط فعلی ادامه خط یک محسوب می‌شود که متاسفانه به جای خط هشت، جا زده شده است.

به گفته علیخانی برای خرید ۲۰۰۰ واگن، ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است که با بودجه فعلی شهرداری ۱۰ سال طول می‌کشد که خطوط فعلی کامل شود.

وی با بیان اینکه یا باید برای تکمیل خطوط ۱۰ سال صبر کنیم یا باید به فکر شیوه‌های دیگر همچون کسب درآمد پایدار یا فاینانس باشیم، گفت: در کمیسیون عمران و حمل و نقل به صورت ویژه بر روی دو طرح در راستای توسعه درآمد پایدار فعالیت می‌کنیم که باید بگویم یکی از این طرح‌ها بازنگری در محدوده طرح ترافیک است، چرا که محدوده فعلی طرح ترافیک ۳۷ سال است که اینگونه مانده و هیچ تغییری در آن انجام نشده و تنها هر ساله عوارض ورود به آن تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه از اشکالات طرح ترافیک موجود بی عدالتی و توزیع نامناسب است، گفت: در حال بازنگری هستیم به گونه‌ای که هر خودرویی که بخواهد وارد محدوده شود نباید جامعه هزینه آن را پرداخت کنند.

علیخانی با بیان اینکه در بازنگری محدوده طرح ترافیک بحث افزایش قیمت مطرح نیست و حتی ممکن است قیمت‌ها نیز کاهش بیابد، گفت: درآمد شهرداری از عوارض این محدوده کم است و حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد تومان می‌شود که نصف حقوق پرداختی هر ماه کارکنان شهرداری است.

به گفته علیخانی، ساماندهی پارک حاشیه‌ای در سطح شهر تهران نیز طرح دومی است که در کمیسیون حمل و نقل در حال پیگیری است که به نظر می‌رسد با اجرای این دو طرح که تا ماه آینده به صحن علنی شورای شهر می‌آید ضمن اخذ رضایت مردمی، میزان درآمد شهرداری از این دو محل افزایش یابد.

وی همچنین در خصوص گره‌های ترافیکی نیز با بیان اینکه بحث اصلاح گره‌های ترافیکی در شورای شهر مطرح شد، گفت: قرار شد اولویت با حل گره‌های ترافیکی کم هزینه باشد.

وی در خصوص استفاده از سایر درآمدهای حمل و نقل همچون LRT گفت: ما مخالف استفاده از سایر مدل‌های حمل و نقلی نیستیم اما به شرطی که سرمایه گذاری انجام شود.

علیخانی با بیان اینکه به نظر من LRT بهتر از BRT فعلی است، گفت: اگر قرار باشد در بودجه اعتباری در نظر گرفته شود قطعا اولویت ما با مترو است اما در کنار مترو احداث LRT به شرط تامین منابع بلامانع است.

وی همچنین در خصوص انتصابات اخیر شهردار تهران نیز گفت: متاسفانه تا الان انتظارات ما در خصوص انتصابات برآورده نشده، هر چند که انتصابات خوبی نیز انجام شده اما در برخی انتصابات انتظارات مردم، رای دهندگان و... برآورده نشده است هر چند که ما محدودیت‌ها و مشکلات را می‌دانیم و می‌دانیم که برخی نیروها به صورت فله‌ای وارد سیستم شده‌اند که حالا حتی برای تامین حقوق ماهیانه آنها دارای مشکل هستیم اما معتقدیم مدیریت جدید شهرداری به جای استفاده از نیروهای بازنشسته و از کار افتاده می‌توانست از جوانان خلاق استفاده کند.

وی افزود: اعضای شورا در مورد این موضوع با یکدیگر همصدا هستند اما برخی ترجیح می‌دهند به صورت خصوصی با شهردار تهران صحبت کرده و برخی همچون من وقتی می‌بینیم تاثیری ندارد در حضور رسانه‌ها انتقاد می‌کنیم.

وی در خصوص سرانجام تاکسی‌های اینترنتی نیز با بیان اینکه ما مخالف تاکسی‌های اینترنتی نیستیم افزود: اما بر اساس قانون، ساماندهی حمل و نقل عمومی در داخل شهرها بر عهده شهرداری است و ما باید نسبت به ساماندهی این تاکسی‌های اینترنتی اقدام کنیم، چرا که متاسفانه شاهدیم که در چند ماهه اخیر برخی اتفاقات ناگوار در بستر این تاکسی‌ها انجام شده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل اعلام کرد که قرار است سامانه پروژه‌های عمرانی و حمل و نقلی شهرداری تهران راه اندازی شود تا همه اطلاعات مذکور در خصوص پروژه‌های عمرانی و حمل و نقلی پایتخت با درج توضیحات در آن قید شود تا همگان به آن دسترسی داشته باشند.

سخنگوی شورای شهر تهران  نیز در این جلسه با بیان اینکه خوشبختانه در دوره جدید مدیریت شهری تعامل خوبی بین دولت و مدیریت شهری ایجاد شده است گفت: حضور نجفی در هیات دولت فرصتی است تا مسائل مشترک بین دولت، شهرداری و شورا بررسی شود و راه حل مناسب ارائه شود چرا که بدون شک حل مشکلات تهران می‌تواند برای سایر شهرها نیز راهگشا باشد.

 علی اعطا همچنین در خصوص شائبه نقش موسسه همشهری در احتکار کاغذ گفت: در خصوص مافیای کاغذ و نقش موسسه همشهری اطلاعی نرسیده است.

وی در خصوص دستاورد حضور نجفی در هیات دولت نیز با بیان اینکه رویکردها در حال تغییر است، گفت: معتقدیم که حسن ارتباط نجفی و دولت دستاوردهایی را نیز برای شهرداری داشته است.

وی در خصوص سرانجام تحقیق و تفحص از موسسه همشهری گفت: طبق قانون جدید فرآیند تحقیق و تفحص سخت‌تر شده است و اطلاعات موسسه همشهری به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی رسیده اما اعضای این کمیسیون اطلاعات را کافی ندانسته و خواهان توضیحات بیشتر شدند که این موضوع در دست بررسی است.

وی همچنین در خصوص تحقیق و تفحص از مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب نیز گفت: تا کنون طرحی در خصوص تحقیق و تفحص از شهر آفتاب ارائه نشده است.

اعطا همچنین در خصوص مصوبه برج باغ نیز گفت: یکی از بندهای مصوبه‌ای در شورای شهر دوم به برج باغ معروف شده است، گفت: در سال ۸۶ و در طرح جامع تهران در قالب دستورالعمل ماده ۱۴ قانون زمین شهری عملا به موضوع برج باغ صحه گذاشته شده است و اگر الان مصوبه شورا به تنهایی لغو شود روند برج باغ متوقف نمی‌شود. چرا که در اسناد بالادستی به این موضوع صحه گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه شورای پنجم از موضوع برج باغ عقب نشینی نکرده است، گفت: کمیسیون‌های تخصصی در خصوص اصلاح این مصوبه ساعت‌ها کار کارشناسی انجام داده و در نوبت ورود به صحن علنی شورای شهر است که در این طرح اعلام شده که روند ساخت و ساز در باغات متوقف شود و طرح جایگزین به شورای عالی شهرسازی ارائه شود که امیدواریم این مهم محقق شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.