شهردار تهران گفت: رقم ۱۰۰ میلیون دلار برای نوسازی بافت فرسوده و حمل و نقل ریلی شهری کم است که باید در مجلس شورای اسلامی افزایش پیدا کند.

درخواست شهردار تهران برای افزایش اعتبارات حوزه بافت فرسوده

به گزارش قدس آنلاین، محمد علی نجفی صبح امروز طی سخنانی در مراسم «بهره برداری از پروژه پل های تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید خرازی با محور ۴۵ متری شهید باقری» با اشاره به بازدیدهای صبح امروز خود از پروژه تونل آرش – اسفندیار، بزرگراه طبقاتی نیایش و دریاچه شهدای خلیج فارس، تصریح کرد: همه آن چیزی که امروز دیدیم مایه خوشحالی و شعف بود؛ چراکه شهر تهران در نقاط مختلف به یک کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل شده و علی رغم همه مسایل و مشکلاتی که شهرداری با آن دست به گریبان است، کماکان فعالیت های اجرایی، عمرانی و تلاش هر روزه کارکنان شهرداری، شرکت ها و پیمانکاران طرف قرارداد با قدرت و علاقه مندی زیاد دنبال می شود.

وی ادامه داد: خوشحال هستیم که خدمات جدیدی به مردم ارایه می شود و شهروندان آن طور که حقشان است، از مواهب و امکانات زندگی در تهران بهره بیشتری می برند.

شهردارتهران با اشاره به مشخصات پارکینگ طبقاتی بزرگراه هاشمی گفت: این پارکینگ دارای ۹ طبقه زیرزمین و دو طبقه روی زمین برای فعالیت های تجاری بوده و تجربه جالبی است که تیم مهندسی شهرداری و تیم مشاوران و پیمانکاران مرتبط با این پروژه انجام می دهند. این پروژه اولین ساخت و سازی است که به جای اینکه از پائین و فونداسیون شروع شود، از بالا شروع شده و به پائین می رود.  

نجفی در ادامه تصریح کرد: یکی از سیاست های اصلی شهرداری تهران آن است که پروژه هایی که مطالعات آنها تکمیل شده و در صورت سرمایه گذاری روی آن ها، در زمان منطقی بازگشت سرمایه خواهد داشت را به بخش خصوصی و بخش های عمومی علاقه مند واگذار کنیم؛ در این راستا آمادگی داریم که ادامه این پروژه پارکینگ طبقاتی را در چهارچوب مصوب شورا، به صورت واگذاری کامل، مشارکتی، BOT  و ... به بخش خصوصی و عمومی واگذار کنیم.

شهردار تهران عنوان کرد: این پارکینگ کمک بسیاری به مسایل مربوط به بیمارستان شهید رجایی، پارک ملت و پردیس سینمایی ملت خواهد کرد و به طور قطع از نظر اقتصادی برای کسانی که در آن سرمایه گذاری کنند، سود قابل قبولی به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه از پیشرفت بیش از ۹۷ درصدی پروژه تونل آرش – اسفندیار و بهره برداری از این پروژه تا دهه فجر خبر داد.  

نجفی در ادامه به امکانات و پتانسیل های موجود دریاچه شهدای خلیج فارس اشاره کرد و گفت: انصافا تهران هنوز از ظرفیت های زیادی برای کارکردن برخوردار است و ظرفیت های خیلی زیادی نیز برای فعالیت های اقتصادی و توسعه گردشگری وجود دارد که یکی از این ظرفیت ها، دریاچه شهدای خلیج فارس است. به نحوی که به راحتی می توان چهار – پنج پروژه قابل قبول و اقتصادی را روی این دریاچه تعریف کرد.

شهردار تهران با بیان اینکه متاسفانه بخشی از فعالیت های دریاچه شهدای خلیج فارس رها شده است، افزود: این در حالی است که این دریاچه می تواند محل بسیار خوبی برای گردشگری، تفریح و تفرج مردم باشد و از نظر اقتصادی نیز به شهرداری و سرمایه گذران کمک قابل توجهی کند. از جمله این پروژه ها می توان به  دسترسی دریاچه به بخش جنوبی بزرگراه حکیم اشاره کرد که براساس مذاکرات صورت گرفته، قرار شد پروژه ای برای احداث پل عابر پیاده و پارکینگ طبقاتی در جنوب دریاچه شهدای خلیج فارس با سرمایه گذاری بخش خصوصی تعریف شود.

وی به پارکینگ طبقاتی احداث شده در ضلع شمالی دریاچه شهدای خلیج فارس اشاره و تصریح کرد: به نظر من در ساخت این پارکینگ کمی بی سلیقگی بوده است، چراکه احداث یک پارکینگ طبقاتی روی ارتفاع در کنار دریاچه به معنی گرفتن دیدن دریاچه از جهات مختلف است، در حالی که می شد این پارکینگ را نیز همانند پارکینگ طبقاتی نیایش به زیر زمین برد. در ادامه نیز اگر قرار باشد پارکینگ دیگری طراحی شود، باید به سمت زیرزمین باشد تا دید دریاچه را از هیچ جهتی محدود نکند.

نجفی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت پرشتاب مدیریت شهری، اظهار کرد: تهران حرکت، تنفس و زندگی می کند و حیات در تهران مثل گذشته وجود دارد که ارزشمند است؛ همچنین  نفس های تهران همه کشور را به تحرک وا می دارد و باعث ایجاد روحیه در سرتاسر شهرها می شود.

شهردار تهران افزود: شهر تهران از نظر مسایل فرهنگی، هنری، گردشگری، ساخت و ساز و تجربه مهندسی در سطح بالا و کیفیت عالی تهران نقش اساسی در توسعه کشور دارد؛ در ادامه  نیز امیدواریم دست به دست هم دهیم تا تهران را به شهری نمونه نه تنها در ایران، بلکه در منطقه تبدیل کنیم.

وی در خصوص اینکه هم اکنون مشکلاتی همچون تامین منابع مالی برای تکمیل پروژه ها و سپس تعریف پروژه های جدید از اصلی ترین مسایل مدیریت شهری به شمار می رود، اظهار کرد: در این زمینه در لایحه  بودجه سال ۹۷ دولت، پیش بینی های نسبتا خوبی برای تهران و در بعضی موارد برای عموم کلانشهرها صورت گرفته است.  

وی ادامه داد: تیم شهرداری و شورای شهر نیز باید تلاش کنند تا طی یک ماه آینده از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این امکانات و امتیازاتی که در لایحه بودجه پیش بینی شده است را افزایش داده و تکمیل  کنند تا برای سال آینده در بخش منابع و دسترسی، به خصوص منابع پایدار وضعیت بهتری داشته باشیم.

نجفی با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال ۹۷ دولت مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای کلانشهرها پیش بینی شده است که ۵۰ درصد از این اوراق مشارکت برای برنامه های حمل و نقل ریلی خواهد بود، یادآور شد: پیش بینی شده سهم دولت و شهرداری در برنامه های ریلی ۵۰ - ۵۰ باشد. همچنین براساس پیشنهاد ما تبصره ای درباره محدوده اجرای طرح LEZ و کنترل معاینه فنی خودروها در دولت به تصویب رسید که در لایحه بودجه در نظر گرفته شده است.

شهردار تهران در خصوص اینکه دولت جدولی برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی پیش بینی کرده است که کلانشهرها به صورت عام و شهر تهران به طور خاص می توانند از سه مورد آن استفاده کند، تصریح کرد: نخستین موضوع برداشت ۲ میلیارد دلار برای برنامه های مربوط به آلودگی هوا، محیط زیست و جمع آوری پسماند است؛ همچنین حدود ۳۵۰ میلیون دلار برای حمل و نقل ریلی، ۱۰۰ میلیون دلار برای حمل و نقل ریلی شهری و ۱۰۰ میلیون دلار برای نوسازی بافت های فرسوده پیش بینی شده است که تهران می تواند از آنها استفاده کند.

وی با بیان اینکه البته به نظر ما رقم ۱۰۰ میلیون دلار برای نوسازی بافت فرسوده و حمل و نقل ریلی شهری کم است که باید در مجلس شورای اسلامی افزایش پیدا کند، گفت: این موضوع را در دولت هم مطرح کردیم اما دوستان برای افزایش ارقام رای ندادند. اگر این چند مورد به تصویب نمایندگان مجلس برسد و ارقام مقداری افزایش پیدا کند، می توان سال آینده را سالی پر رونق از نظر اجرای فعالیت های مختلف و تسریع در اجرای طرح های توسعه تهران دانست.

نجفی عنوان کرد: ما از قبل نیز درباره دو - سه پیشنهاد دیگر با نمایندگان مجلس صحبت کردیم و امیدواریم نمایندگان به صورت خاص، این پیشنهادات را به لایحه اضافه کنند.


سهولت دسترسی به دریاچه شهدای خلیج فارس از طریق تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید خرازی

در این مراسم پیروز حناچی معاون عمرانی شهردار تهران  گفت: با بهره برداری از این پروژه امکان دسترسی شهروندان به دریاچه شهدای خلیج فارس و دسترسی محلی فراهم می شود.

وی با تاکید بر لزوم رویکرد مدیریت شهری و توجه ویژه به حوزه قلمرو عمومی تصریح کرد: در اجرای پروژه‌ها ضمن توجه به سرمایه گذاران و مجریان طرح‌ها باید توجه بیشتری به شهروندان شود تا پروژه ها برای رضایتمندی شهروندان تعریف و به بهره برداری برسد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه در دوره جدید مدیریت شهری توجه بیشتری به برنامه‌های توسعه قلمرو عمومی خواهد شد، افزود: حوزه عمرانی در گذشته با این ایده شروع به کار کرده بود، اما به سمت سویل حرکت کرد که در این دوره به رویکرد اولیه خود باز می گردد و برای ایجاد این ظرفیت علاوه بر سویل توجه بیشتری به خلاقیت و جاذبه به عنوان یک اصل پرداخته می شود.

وی خاطرنشان کرد: در دنیا از دو مولفه خلاقیت و جاذبه برای تولید ثروت استفاده می‌شود که در دوره مدیریت جدید شهری نیز از این دو عنصر بهره خواهیم برد.

حناچی در پایان با اشاره به اینکه مدیریت شهری در حال گذار از شرایط بسیار دشواری است، ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدواریم تا با همکاری، همراهی و هم افزایی این دوره با موفقیت پشت سر گذاشته شود.  

تکمیل پروژه های تهران نیازمند ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است

محسن هاشمی  نیز در حاشیه بهره برداری از پل های تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید خرازی با محور ۴۵ متری شهید باقری در منطقه ۲۲ گفت: تهران بیش از ۸۰۰ کیلومترمربع مساحت دارد که در مجموع برای اتمام پروژه های در دست احداث ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است.  

وی با بیان اینکه با فرض تعویق در ۴ سال آینده برای اجرای پروژه های شهر تهران افزود: عدد سرمایه گذاری برای این پروژه ها در صورت اضافه نشدن پروژه جدید ۳۰ هزار میلیارد تومان است که تلاش می شود، شهرداری تهران از منابع مختلف اعتبار مورد نیاز را تامین کند تا بتوانیم طبق زمان بندی پروژه ها را به نتیجه برسانیم.  

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه پروژه هایی که پیشرفت فیزیکی بیشتری دارند برای افتتاح در اولویت تخصیص بودجه قرار می گیرند، تصریح کرد: شهرداری باید منابع مورد نیاز پروژه های شهری را از محل درآمدهای پایدار، ناپایدار، کمک های دولت، سیستم بانکی و از همه مهم تر مشارکت بخش خصوصی تامین کند.

هاشمی خاطرنشان کرد: اگر اعتمادسازی بخشی خصوصی برای مشارکت در پروژه ها ایجاد شود می توان به تامین بخش عمده ای از اعتبارات لازم برای اجرای پروژه های شهری امیدوار بود.  

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.