هدف اصلی سعودی‌ها از حملات بی‌وقفه به مردم یمن طی سال‌های گذشته به زانو درآوردن آن‌ها و گروه‌های مقاومت در کشور بوده است. عربستان سعودی قصد داشت از طریق این حملات، یمنی‌ها را در دایره هیمنه ایالات متحده آمریکا قرار دهد اما تا به امروز موفق به تحقق هدف خود نشده است

مجاهدت‌های محور مقاومت تفکر وهابیت را در انزوا قرار داده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از هفته نامه بیت المقدس؛ دستاوردهای میدانی و فکری محور مقاومت در مواجهه با تکفیری‌ها و تفکر وهابی به گونه‌ای است که بسیاری از توطئه‌های مروجان این تفکر تا به امروز خنثی شده است. اکنون که این توطئه‌ها با شکست سنگینی مواجه شده‌اند، حامیان تفکر وهابی به فکر ایجاد دودستگی و انشقاق در صفوف مسلمانان و به ویژه شیعیان و اهل‌تسنن افتاده‌اند؛ حربه‌ای که البته با تدابیر و هوشمندی حامیان محور مقاومت در منطقه ازجمله جمهوری اسلامی ایران، نتیجه‌ای به دنبال نداشته است. اما درهرصورت، تداوم این تلاش‌ها و توطئه‌ها خطر بزرگی است که برای امت اسلامی کمین کرده است و لزوم هوشیاری دربرابر آن‌ها همواره باید مدنظر قرار گیرد.

در همین ارتباط و همچنین درخصوص آخرین تحولات مربوط به جنگ رژیم سعودی عیله مردم بی‌دفاع و بی‌گناه یمن، گفت‌وگویی با «احمد المؤید» رئیس تشکل حقوق بشری «سبأ» انجام شده است که مشروح آن را مطالعه می‌کنید؛

در شرایط کنونی برخی رژیم‌های عربی نظیر عربستان سعودی مروج تفکر وهابی و افراطی‌گری در منطقه هستند. علت اصلی این اقدامات را چه ارزیابی می‌کنید و چه راهکاری را برای مقابله با آن مناسب می‌دانید؟

همانطور که اشاره کردید، تفکر وهابیت و افراطی‌گری در بسیاری از کشورهای منطقه ترویج شده است. اگر امروز شاهد ویرانی‌های گسترده در کشورهای عربی هستیم، علت اصلی آن، ترویج همین تفکر وهابیت است. فجایعی که در منطقه اتفاق می‌افتد نشأت‌گرفته از همین جنس تفکر است. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که قدرت تفکر وهابیت با مجاهدت‌های محور مقاومت به‌تدریج درحال فروکش کردن است. امروز ایران، عراق، سوریه، لبنان و حتی یمن به مقابله مستقیم با این تفکر برخاسته‌اند. درخصوص راه‌های مقابله با تفکر وهابیت هم باید گفت که حبّ اهل‌بیت (ع) مسأله‌ای است که همگی مسلمانان را زیر یک سقف واحد گردهم می‌آورد. پیامبر اسلام (ص) متعلق به تمامی طوائف و مذاهب است.

بنابراین، اگر دنبال نقطه اشتراکی می‌گردیم که مسلمانان هیچ اختلافی پیرامون آن با یکدیگر نداشته باشند، بدون شک آن نقطه اشتراک حبّ اهل‌بیت (ع) است. اجلاس محبان اهل‌بیت (ع) که اخیرا در تهران برگزار شد، به ویژه در این برهه از شرایط حساس کنونی که منطقه آبستن حوادث و تحولات بسیار است، نمونه‌ای موفقیت‌آمیز از فعالیت‌هایی محسوب می‌شود که تقویت و تحکیم وحدت اسلامی را به دنبال دارد. ما طی سال‌های گذشته نتایج تفکر تروریستی ـ وهابی را به عینه مشاهده کرده‌ایم. امروز شاید کمتر خانواده‌ای در کشورهای عربی پیدا شود که از آسیب‌های پیروان تفکر وهابی ـ تروریستی در امان مانده باشد.

ادعایی مطرح می‌شود مبنی براینکه جنگ‌ها و منازعات کنونی در منطقه در واقع، نشأت‌گرفته از اختلافات گسترده میان شیعیان و اهل‌تسنن است. شما این مسأله را چگونه می‌بینید؟

به نظر من هیچ اختلاف شیعی ـ سنّی حقیقی در جهان اسلام وجود ندارد. در بسیاری از کشورها ازجمله ایران، سوریه، لبنان و حتی یمن، فعالیت‌هایی وجود دارند که در آن شیعیان و اهل‌تسنن به صورت مشترک به انجام آن‌ها می‌پردازند. حتی دراین میان، مسیحیان نیز به خوبی دیده می‌شوند. بنابراین، اگر به راستی اختلاف عمیق و ریشه‌ای میان شیعیان و سنی‌ها وجود داشت، آن‌ها در یک جبهه برای مقابله با تفکر وهابی ـ تکفیری قرار نمی‌گرفتند. کسانی که سخن از وجود اختلافات گسترده میان شیعیان و اهل‌تسنن به میان می‌آورند، بدون تردید به دنبال تحقق اهداف و اغراض سیاسی هستند. این توطئه‌های مذبوحانه در نهایت به نتیجه نخواهد رسید؛ کما اینکه پیشتر نیز توفیقی حاصل نکرده است. مروجان وهابیت و افراطی‌گری دشمن مشترک مسلمانان ـ اعم از شیعه و سنی ـ هستند و این مسأله غیرقابل انکار است.

عربستان سعودی برای توجیه جنایت‌های خود علیه مسلمانان، اینگونه ادعا می‌کند که از اهل‌تسنن دربرابر خطرات شیعیان دفاع می‌کند. آیا شما صحت این ادعای سعودی‌ها را تأیید می‌کنید؟

درباره عربستان سعودی باید بگویم که سردمداران این کشور اساسا دینی ندارند. آن‌ها تنها از دین برای تحقق اهداف و اغراض سیاسی خود بهره‌برداری می‌کنند و هیچ سنخیتی با هیچ دینی ندارند. عربستان سعودی بزرگترین حامی تفکر وهابی ـ افراطی‌گری است. ریشه‌های تفکری و عقیدتی بیش از ۱۰۰ گروه تروریستی که طی سال‌های گذاشته در سوریه حضور داشته‌اند، درست همان ریشه‌های تفکر وهابی خاندان سعودی بوده است. تفکر وهابیت، تفکری خارج از اسلام است. سعودی‌ها مروج این تفکر هستند و نه حامی اهل‌تسنن. سنی‌ها از تفکر وهابی عربستان سعودی برائت می‌جویند. امروز همگان پیامدهای دردناک تفکر وهابی و افراطی‌گری را با چشمان خود می‌بینند.

عربستان سعودی در ادامه جنایت‌های خود علیه مردم یمن اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به فرودگاه «صنعاء» را نمی‌دهد. آیا عربستان قادر به تحقق اهداف خود از طریق ممانعت از ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن، خواهد بود؟

دیگر همه می‌دانند که طی سه سال گذشته عربستان سعودی چه جنایت‌هایی را علیه مردم بی‌گناه یمن مرتکب شده است. هدف اصلی سعودی‌ها از حملات بی‌وقفه به مردم یمن طی سال‌های گذشته به زانو درآوردن آن‌ها و گروه‌های مقاومت در کشور بوده است. عربستان سعودی قصد داشت از طریق این حملات، یمنی‌ها را در دایره هیمنه ایالات متحده آمریکا قرار دهد اما تا به امروز موفق به تحقق هدف خود نشده است. سعودی‌ها در این سال‌ها به هر وسیله و ابزاری برای نابودی مردم یمن متوسل شدند. اکنون نیز به محاصره همه‌جانبه به عنوان یکی از همین ابزارها می‌نگرند.

مقامات سعودی درحالی هدف از محاصره یمن را شلیک موشک بالستیک ارتش و کمیته‌های مردمی به فرودگاه نظامی در ریاض اعلام کرده‌اند که خود به صورت روزانه صدها موشک به مردم یمن شلیک می‌کنند. این هیچ معنایی جز اتخاذ سیاست‌های دوگانه ندارد. ما خطاب به سعودی‌ها اعلام می‌کنیم که نه با محاصره و نه با هیچ وسیله دیگری، مردم یمن به زانو درنخواهند آمد.

ارزیابی شما از مواضع سازمان ملل متحد درقبال جنایت‌های رژیم سعودی علیه مردم بی‌دفاع و بی‌گناه یمن چیست؟ آیا سازمان ملل به وظایف خود درقبال یمنی‌ها عمل کرده است؟

سازمان ملل سیاست یک بام و دوهوا را درقبال یمن درپیش گرفته است. نفاق و درویی در نزد مقامات سازمان ملل و مواضع آن‌ها موج می‌زند. تنها عاملی که در تصمیم‌گیری‌های مقامات سازمان ملل مؤثر واقع می‌شود، منافع و مصالح است. با تمامی این مشکلات و عدم حمایت جهانی از ملت یمن، ما قائل به این هستیم که هزینه تسلیم بسیار فراتر از هزینه ایستادگی و مقاومت است.

منتشر شده در ویژه نامه بیت المقدس روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.