اهواز_ بحث بر روی انتقال آب کارون آنقدر در استان خوزستان تکرار شده است که دیگر نه چوبی بر سر مسئولی می زند و نه حتی در مقام دلرحمی متولی ای را تکان می دهد، اینبار این اعتراض با سفر جهانگیری و حضور کلانتری پیوند می خورد آن هم در شرایطی که نامه محرمانه ای روی میز است و نمایندگان مردم خوزستان ادای وظیفه می کنند در قبال این گزینه روی میز...

مجرمانه ای محرمانه/ نامه ای که آب خوزستان را به باد داد

قدس آنلاین- گروه استان ها: در حاشیه سفر معاون اول رییس جمهور «جهانگیری» نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی بعد از ترک جلسه شورای اداری در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین می گوید: در اعتراض به عملکرد دکتر کلانتری «معاون رییس جمهوری در بحث محیط زیست» علیه مردم خوزستان جلسه را ترک کردیم، کلانتری به جای اینکه کار خود را انجام دهد، با یک نامه محرمانه اعلام کرده ما در خوزستان مشکلی نداریم و می توان آب را انتقال داد.

جواد کاظم نسب الباجی با اشاره به معضلات فراوان استان خوزستان اظهار می کند: کلانتری مشکلات خشکی تالاب‌ها از جمله تالاب شادگان و هورالعظیم،  آلاینده های نفتی و صنعت نیشکر که نفس خوزستان  را بریده اند ندیده است؟   بحث ریزگردها و ایجاد کانون ریزگرد یکی از موارد تاریخی در استان خوزستان است.

مکاتبه خطرناک

او با تاکید بر اینکه هر کدام از وزرا به دنبال تامین آب در منطقه خود است، بیان می کند: در توجه به موضوع انتقال آب برای خوزستان که بسیار مهم است، سال گذشته تمام نمایندگان مخالفت خود را اعلام کردند. تا به حال خیال ما راحت بود که محیط زیست کارشناسی را رعایت می‌کنند و اجازه انتقال آب را نمی دهد، اما چند روز قبل نامه محرمانه ای را مشاهده کردیم که از آقای کلانتری خطاب به جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری بود که استان خوزستان آب مازاد دارد و نسبت به آب انتقال بین حوزه‌ای آن می توان اقدام کرد، این خطرناک‌ترین مکاتبه‌ای است که در بحث انتقال آب می توان داشت.

او می افزاید: سازمان محیط زیستی که متولی امر نظارت در محیط زیست است خود متولی نابودی آن و آسیب زننده به طبیعت خوزستان می شود، کلانتری تا به امروز پاسخی به این موضوع نداده است به همین دلیل نمایندگان امروز در جلسه اداری در اعتراض به حضور کلانتری در این جلسه، جلسه را ترک کرده و به شرطی در جلسه شرکت می‌کنیم که کلانتری معذرت خواهی کند.

سد گتوند آبروریزی بزرگ دولت

این نماینده بیان می کند: من به شخصه با آقای کلانتری صحبت کردم نامه خود را نفی که نکرد بلکه با صراحت اعلام کرد خوزستان مشکلی از بابت بی آبی ندارد بلکه مشکل مدیریت آب دارد، حرف معاون رئیس جمهور در بحث محیط زیست خطرناک است از رئیس جمهور می‌خواهیم کلانتری را عزل کند، مسئله انتقال آب خط قرمز ماست.

او خاطر نشان می کند: دکتر کلانتری رئیس خانه کشاورزی ایران است و باید به فکر کشاورزی همه کشور باشد، با توجه به وسعت و حاصلخیزی اراضی کشاورزی خوزستان با وجود دستور مقام معظم رهبری هنوز حق آبه در فاز دوم آن تامین نشده است. ۷ کانون ریز گرد در استان داریم کلانتری نه به کشاورزان رحم کرد و نه به محیط زیست.

الباجی می گوید: مشکلات این استان از جمله تالابها باید برطرف شود. فلرهای نفتی باید خاموش شود به نیشکر که با۲۵ هلدینگ و منافع آن به جیب آقایان می رود توجه کنند. وضعیت آب کارون را ببینند، سد گتوند را در نظر بگیرند که یک آبروریزی بزرگ برای دولت است.

نامه محرمانه مجرمانه

او تاکید می کند: کلانتری به عنوان مسئول نامه ای داده اما جهانگیری چرا باید این نامه را قبول کند.  اگر این نامه قانونی است چرا باید محرمانه باشد از چه چیزی می ترسند؟ دیگر کافیست مردم خوزستان این بی عدالتی را تاب نمی آورند، آنها بیدارند و تحمل بی مهری شما را نمی کنند.

 نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه به احترام ۴ میلیون و نیم خوزستانی ترک جلسه می‌کنیم عنوان می کند: ظلمی که در حق مردم می‌شود بخشیدنی نیست، کلانتری با یک لابی پشت پرده سیاسی مجوز داده است که خوزستان مشکل کم آبی ندارد، تا به حال در تاریخ محیط زیست رسم نبوده است که مجوزانتقال آب بدهند، تالاب‌ها خشکیده اند، رودخانه ها خشک شده، مردم هندیجان گریه می‌کنند و معیشت مردم وابسته به آب است.

انتقال آب استان را به نابودی می کشاند

او تاکید می کند: با انتقال آب استان به نابودی کشیده می شود، به مردم می گوییم که محیط زیست و معاون ریاست جمهوری «جهانگیری» پشت پرده آب را از خوزستان می‌برند، وظیفه شرعی و مردمی خود می‌دانیم که به انتقال آب اعتراض کنیم.

ناصری نژاد ادامه می دهد: کلانتری باید از مردم خجالت بکشد که دیروز پشت پرده نامه به انتقال آب می نویسد و امروز روبه روی مردم می‌نشیند، این هم خلاف چهارچوب نظام و هم خلاف بیانات رهبری است و باید جواب داده شود مردم باید مطلع باشند.  

 او بیان می کند: سال گذشته مجلس طرح بهشت آباد را تصویب کرد، همان زمان نیز ما در مجلس تجمع کردیم و نزد رئیس جمهور رفتیم تا آن نامه ملغی شد.

نماینده مردم شادگان می گوید: کلانتری به طور کلی گفته که ما آب مازاد نداریم، سال‌های سال است دولت این بحث را به طور انحرافی مطرح کرده که آب را برای شرب انتقال می دهند، مگر چقدر آب برای شرب لازم است؟ آب شرب دارند، صنعت دارند، سرانه فضای سبز آن‌ها چندین برابر خوزستان است و بردن آب برای شرب بهانه‌ای بیش نیست.

آسیب به خوزستان هدفمند است

در همین رابطه نماینده مردم ایذه و باغملک نیز عنوان می کند: اعتراض خود را در مجلس هم تکرار می کنیم این نامه نشان می دهد به صورت هدفمند و سازمان‌یافته به استان خوزستان آسیب می زنند، آب خوزستان را می برند برای تفریح های آبی، باغداری و فضای سبز.

هدایت اله خادمی اضافه می کند: صنعت فولاد را به استان‌های کویری می‌برند که آب ندارد بعد مجبور به تامین آب برا آن می شوند، بعد در اکثر مناطق ما برای شرب هم آب بشکه ای و تانکری می آید.

 او می افزاید: در بحث بودجه، هزارو۹۸۰ میلیارد تومان بودجه جاده‌های ایران بوده که از این مقدار ۶۵ میلیارد تومان به خوزستان تعلق گرفته است، از بودجه راه‌آهن ۲۴۰ هزار میلیاردی به خوزستان چیزی تعلق نگرفته است، وقتی مردم ما می‌گویند هوا نداریم ولی هواتو داریم بدون هیچ درخواستی نتیجه همین می‌شود.

خادمی ادامه می دهد: مکاتبه کردیم، مشاجره کردیم ما نیاز به کمک مردم و امامان جمعه داریم از نظر سیاسی آقای کلانتری آمده بود تا عکس العمل مردم خوزستان را بسنجند و اگر این عکس العمل توسط نمایندگان انجام نمی‌گرفت ضربات مهلک بیشتری به خوزستان می‌زدند.

پوشش برای انتقال آب

 نماینده مردم دزفول هم می گوید: این دولت مشکلات ایجاد می‌کند حضور آقای کلانتری امروز به عنوان رئیس محیط زیست در خوزستان مثلاً به این دلیل است که در بحث ریزگردها پیگیری می‌کنند و دنبال علاج مشکلات هستند،  امروز متوجه شدیم که این پوششی است برای انتقال آب.

پاپی زاده اعلام می کند: مردم می خواهند آقای کلانتری وظایف خود را در بحث حفاظت از محیط زیست انجام دهد، خوزستانی ها آگاه تر از آن هستند که چند روز قبل نامه محرمانه بنویسید و امروز در تلویزیون حضور یابید آنهم به عنوان دلسوز خوزستان،   ما دلسوز نمی‌خواهیم بلکه وظایف خود را انجام دهید.

ظلم تاریخی در حق خوزستان

او تصریح می کند: آقای کلانتری از زمانی که آمده دقیقاً بر خلاف محیط زیست موضع گرفته در بحث تراریخته ها که به سلامت مردم آسیب می‌زند و ما می‌دانیم باید جلوی آن گرفته شود در اولین نظق خود گفته است، وارد کننده ها می توانند آن را وارد کنند، این محصولات خطرناک را به دلیل حجم پول تبادلی وارد می کنند.

این نماینده با بیان اینکه سازمان محیط زیست اساسا باید مخالف این موضوعات باشد می افزاید: در شرایطی که استان خوزستان زیر ریزگردها مانده است با انتقال آب موافقت کردند، این ظلم تاریخی در حق مردم خوزستان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.