قزوین_ مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: در ۵ ماه گذشته سال جاری، نظارت بر کشتار بیش از ۶۰۰ هزار رأس دام توسط دامپزشکی این استان انجام شده است.

نظارت بر کشتار بیش از ۶۰۰ هزار رأس دام توسط دامپزشکی قزوین انجام شده است

به گزارش قدس آنلاین، سید بهمن نقیبی اظهار داشت: از ابتدای سال ۱۳۹۱ لغایت پایان ۱۳۹۵ به میزان ۲۹۱ هزار و ۷۸۴ کیلو گوشت قرمز  غیر قابل مصرف در کشتارگاههای دام استان قزوین ضبط و معدوم شده است.

 مدیر کل دامپزشکی استان قزوین گفت: نظارت های بهداشتی دامپزشکی در کشتارگاهها به عنوان یکی از مهمترین اماکن برای کنترل نظارت بهداشتی بر تولید فرآورده های خام دامی حائز اهمیت بوده و در همین راستا بر اساس اطلاعات جمع بندی شده، از ابتدای سال ۱۳۹۱ تا پایان سال ۱۳۹۵، ۶۰۱ هزار و ۷۲۶ رأس دام در کشتارگاههای استان قزوین تحت نظارت دامپزشکی ذبح شدند که از این تعداد رأس دام کشتار شده، ۳۸میلیون و ۲۵۷ هزار و ۳۸۰ کیلو گرم گوشت قرمز سالم استحصال و ۲۹۱ هزار و ۷۸۴ کیلو گرم گوشت قرمز ضبط و معدوم شده است.

وی تشریح کرد: عمده دلایل ضبط لاشه های دامی بیماریهای زردی، کاشکسی(لاغری مفرط)، سل و سایر بیماریهای متفرقه در دام بوده است که در صورت کشتار غیر مجاز دام خارج از محیط کشتارگاه می توانست موجب بروز بیماری در جمعیت انسانی شود.

این مقام مسئول همچنین از ضبط ۲۷هزار و ۶۷۳ عدد کبد (جگر سیاه) و ۲۱هزار و ۱۲۵ عدد ریه(جگر سفید) و ۲هزارو ۷۴۸ عدد کلیه(قلوه) در طی همین مدت در کشتارگاههای دام استان خبر داد و افزود: عمده دلایل ضبط احشاء دامی بیماریهای انگلی از قبیل کیست هیداتیک، دیکروسلیوم و سیستی سرک بوده که مواردمذکور قابلیت بیماریزایی در انسان را دارا است.

نقیبی در پایان به عموم مردم توصیه کرد: از خرید گوشت قرمز فاقد مهر و لیبل دامپزشکی خودداری کرده و در صورت مشاهده هر گونه تخلف درتولید وعرضه فرآورده های خام دامی مراتب را ازطریق سامانه پیامکی ۵۰۰۰۱۵۱۲ به اداره کل دامپزشکی استان قزوین اطلاع رسانی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.