رشت- معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت کشور با تاکید بر اینکه اختصاص درصدی از تولید ناخالص ملی به تحقیقات سبب پیشرفت جامعه خواهد شد، گفت:براساس برنامه ریزی های انجام شده دربرنامه پنجم قرار براین بود، سه درصد درآمد ناخالص ملی را صرف تحقیقات کنیم که متاسفانه به نیم درصد هم نرسیده که این بخشی به مشکلات اقتصادی کشور و تهدیدات بر می گردد.

تنها نیم درصد از در آمد ناخالص ملی کشور صرف تحقیقات می شود

به گزارش قدس آنلاین، دکتر رضا ملک زاده درمراسم بزرگداشت هفته پژوهش بهداشت که به میزبانی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان ۲۷ آذر ماه  در رشت برگزار شد؛ با اشاره به اینکه یکی از مهمترین زیر ساخت ها در حوزه پژوهش، نیروی انسانی مستعد و علاقه مند به کارهای تحقیقاتی و پژوهشی است افزود: دانشگاه های علوم پزشکی باید جهت تحقق این مهم، سرمایه گذاری کنند تا کیفیت کارهای پژوهشی برای توسعه کشور افزایش یابد.

وی با اشاره به توسعه و تجهیز آزمایشگاه های مرجع تحقیقاتی به عنوان ابزار ارتقای مطالعات مداخله بالینی، تصریح کرد: وزارت بهداشت از راه اندازی و تجهیز آزمایشگاه های جامع تحقیقاتی در دانشگاه های علوم پزشکی حمایت می کند و تا کنون ۱۱ آزمایشگاه جامع تحقیقاتی در دانشگاه های علوم پزشکی راه اندازی شده است و دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز یکی از دانشگاه هایی است که مجوز راه اندازی این آزمایشگاه را اخذ نموده که انشالله در آینده نزدیک شاهد راه اندازی آن باشیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز در این مراسم درسخنانی اظهار داشت:  تقریبا ۳۶۰ میلیارد تومان در اختیار معاونت ها مراکز تحقیقاتی جهت انجام فعالیتهای تحقیقاتی در نظر گرفته شد، به عبارتی  یک درصد بودجه  دانشگاه ها  در حوزه تحقیقات باید هزینه می شد.

ملک زاده تصریح کرد: ما از دانشگاهها خواستیم حداقل یک درصد بودجه خود را به پژوهش اختصاص دهد که دانشگاه علوم پزشکی گیلان فقط نیم درصد به این امرتخصیص داده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ،احداث  ۱۱ ازمایشگاه جامع تحقیقاتی ،راه اندازی کتاب دیجیتال و رصد علم و فناوری را از اهم فعالیت های حوزه تحقیقات وزارت بهداشت خواند و افزود:  در موسسه نیماد ۱۵۷ طرح از ۴۵ دانشگاه کشور پذیرفته شد که متاسفانه از دانشگاه گیلان هیچ طرحی برای تصویب نداشتیم .این طرح برای همه است لذا شایسته تا دانشگاه علوم پزشکی گیلان با درخواست بودجه و ارائه طرح در ارتقا کمی و کیفی تحقیقات حوزه سلامت جدی تر ورود نماید.

وی با اشاره به درخواست کم دانشگاه گیلان در تصویب بودجه تحقیقاتی گفت: درخواست شما سبب تخصیص بودجه برای اجرای  پروژه تحقیقاتی  و ارتقای دانشگاه خواهد بود.

وی با تاکید بر عدم فعالیت گسترده دانشگاه علوم پزشکی گیلان درحوزه تحقیقات و پژوهش خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد اعضای هئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان هیچگونه فعالیت پژوهشی ندارند۴۲ درصد کمتر ازدو تا ۱۰ مقاله دارند ۲۰ درصد از اعضای هییت علمی بیش از ده فعالیت علمی دارند.

ملک زاده اذعان داشت:۵۰درصد فعالیت پژوهشی اعضای هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان حتی یک استناد هم ندارد و ۱۴ درصد مقالات ۲۰ استناد داشته است.

وی با اشاره به قدمت و سابقه فعالیتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اذعان داشت:دانشگاه گیلان زودتر از دانشگاه مازندران تاسیس شده اما درروند انتشار مقالات از جایگاه خوبی برخوردار نیست.

هدف برنامه راهبردی دانشگاه تربیت دانشجویان کار آفرین است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز  در این مراسم  با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پرشکی گیلان در حال بیدار شدن از خواب رخوت است گفت:طی یک سال اخیر دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تکیه بر برنامه راهبردی و نقشه استراتژیک به سوی مرزهای دانش حرکت کرده است و در این مسیر اگر چه تاکنون دانشگاه علوم پزشکی گیلان نتوانسته در فعالیت های پژوهشی جایگاهی در خور و مناسب شان خود بدست آورد، اما اکثر شاخص های پژوهشی حوزه سلامت در گیلان دارای روند رو به رشد هستند و از سال ۹۵ نیز تمامی هدف گذاری های دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این مسیر بوده است.

شاهرخ یوسف زاده چابک با تاکید بر انتخاب این راه دشوار تصریح کرد: در حال حاضر  ۵ میلیون دانشجو و۱۰ میلیون فارغ التحصیل در کشور وجود دارند و هدف این برنامه این است که  دانشجویان توانایی و مهارت های لازم برای تولید و خلق ثروت پس از فارغ التحصیلی را داشته باشند تا پس از اتمام تحصیلات، بدون داشتن کار اداری، خود کار آفرین باشند و اگر این محقق شود معضل بیکاری نیز تا حدودی در کشور حل خواهد شد.

وی اظهار داشت: در این راستا مجتمع فناوری های پیشرفته در دانشگاه علوم پزشکی گیلان شکل گرفته است و در این خصوص کارگروه های مختلف تخصصی تبیین شده است.

وی دست یابی به دانشکده فناوری های نوین سلامت را از مهمترین اهداف دانشگاه بر شمرد و گفت: با راه اندازی این دانشکده، استان گیلان نیز به فناوری های نو در حوزه سلامت دست پیدا خوهد کرد.

یوسف زاده از احداث مرکز جامع سرطان سطح ۳ و مرکز تحقیقاتی پرفسور سمیعی در سایت لاکان خبر داد و افزود: احداث و راه اندازی این مرکز یک حرکت بسیار بزرگ برای دانشگاه علوم پزشکی گیلان است که در مجتمع دانشگاهی سایت لاکان مقدمات اجرای آن فراهم شده است.

یوسف زاده با اشاره به راه اندازی صندوق فناوری در پارک علم و فناوری گیلان گفت: ۴۰درصد سهام این صندوق متعلق به دانشگاه علوم پزشکی گیلان است که با شروع به کار آن، بسیاری از پژوهشگران می توانند جهت اجرای طرح ها و تامین منابع مالی پروژه های تحقیقاتی از آن بهره گیرند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی طرح دره دانایی را به عنوان یک پروژه در دستور کار قرار داد و با ارایه طرح آن به دولت مصصم است تا منطقه سفید رود از امام زاده هاشم تا فومن که اکثر مراکز صنعتی و دانشگاهی (شهر صنعتی رشت – مجتمع دانشگاه گیلان – مجتمع دانشگاهی سایت لاکان –دانشگاه آزاد اسلامی -بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی و... )در آن قرار دارند را به عنوان یک منطقه صنعتی و فناوری های سلامت محور معرفی کند تا تمام کسانی که علاقمند به سرمایه گذاری در این خصوص هستند بتوانند در آن به فعالیت بپردازند.

وی گفت: در راستای  طرح راه انداری صندوق فناوری ،ما برای حمایت از ایده های دانش بنیان یک صندوق با پارک علم و فناوری داریم و ۴۰ درصدش سهم دانشگاه علوم پزشکی گیلان و ۶ برابر سهم دانشگاه گیلان است و در حال حاضر ۶ میلیارد در شروع کار سرمایه دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان یادآور شد: گیلان این ظرفیت را دارد که به عنوان هاب منطقه ای در خاورمیانه مطرح شود و این امر به حتم افزایش ثروت ملی و حرکت در مسیر دانش را به دنبال خواهد داشت.

ایجاد صندوق حمایت از پژوهشگران در پارک علم و فناوری گیلان

در ادامه دکتر شادمان نعمتی –معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با اشاره به نقشه استراتژیک دانشگاه گفت: ما به‌صورت همه‌جانبه مسائل را واکاوی کردیم و برنامه‌ای طولانی‌مدت داریم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان از ایجاد صندوق حمایت از پژوهشگران در پارک علم و فناوری گیلان خبر داد و گفت: از این طریق می‌توانیم به‌صورت فوری و عملیاتی پول را در اختیار پژوهشگران قرار دهیم.

وی بابیان اینکه هر مرکز تحقیقات باید یک محصول در بازار سلامت داشته باشد گفت: درزمینهٔ نیروی انسانی کارهای مهمی درباره بدنه حوزه پژوهش انجام‌شده است.

وی با تأکید برجذب عضو هیئت‌علمی پژوهشی افزود: درزمینهٔ کنترل پیشرفت اعضای هیئت‌علمی دانشگاه کارنامه پژوهشی در قالب PDP تدوین خواهد شد.

نعمتی با اشاره به بهبود محور بروندادهای پژوهشی تصریح کرد: ۲۷۸ طرح مصوب در سال ۹۴ داشتیم و در نظر داریم در سال ۹۶ این طرح‌ها را به ۴۶۰ طرح تحقیقاتی برسانیم.

وی با تأکید بر اینکه باید در سال ۹۸ به ۶۰۰ مقاله علمی و تحقیقاتی برسیم بیان کرد: با تدوین و بازنگری در آیین‌نامه‌ها به عدد ۴۰۰ رسیده‌ایم و با اعطای گرنت به اعضای جوان هیئت‌علمی می‌توانیم به این عدد برسیم‌.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان بابیان اینکه بالای ۲۰۰ دانشجوی علوم پزشکی در استان گیلان در حال تحصیل هستند افزود: اما ازاین‌بین تنها ۲۰ یا ۳۰ مقاله پژوهشی خواهیم داشت، ما احتیاج به مقاله‌های پژوهشی بیشتری داریم.

نعمتی با اشاره به راه‌اندازی سیستم رجیستری و ثبت اطلاعات بیماری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیان کرد: امیدواریم با حمایت وزارت علوم کنترل این رجیسترینگ در اختیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان باشد.

وی با تأکید بر منحل کردن مراکز تحقیقاتی منفعل گفت: اگر این مراکز خود را به شاخص‌ها نرسانند با مراکز توسعه تحقیقات بالینی ادغام خواهند شد.

در پایان مراسم ، از ۴۰ پژوهشگر برتر درحوزه سلامت در سه بخش هیات علمی، کارمندی و دانشجویی تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.