با همه مشکلات و گرفتاری‌ها و آسیب هایی که امروز جامعه ما بدان دچار است، اما نباید از یاد ببریم که به هر حال ایران اسلامی در حال حاضر پرچمدار و منادی تمدن اسلامی در دنیاست.

قدس آنلاین- با همه مشکلات و گرفتاری‌ها و آسیب هایی که امروز جامعه ما بدان دچار است، اما نباید از یاد ببریم که به هر حال ایران اسلامی در حال حاضر پرچمدار و منادی تمدن اسلامی در دنیاست.

در چنین وضعیتی، آنچه مطلوب نظام و جامعه اسلامی ماست، دستیابی به رشد و پیشرفتی است که در قالب یک تمدن اسلامی محقق شود، از این رو باید به تصریح بیان داشت و تأکید کرد که اساساً پیشرفت علمی بدون درنظرگرفتن این مؤلفه از نگاه ما و آموزه‌های دینی ما، ارزش چندانی ندارد.

نکته‌ای که در این میان در مسیر رشد و توسعه و دستیابی به نسخه پیشرفت اهمیت زیاد دارد، همانا جمع بین آرمان گرایی و واقع گرایی است؛ به دیگر سخن، رویکرد و نگاه ارزشی و آرمان گرایی در عین واقع گرایی هیچ گاه نباید مغفول واقع شود، زیرا بی تردید یک جامعه مصرف گرایِ منفعت‌طلب که اعضای آن به دنبال لذت‌جویی به هر شکل و طریق و بهانه‌ای باشند، ولو اینکه در فناوری نیز پیشرفت کرده باشد، الگوی مناسبی برای ما نیست.

اینجاست که اهمیت و ضرورت برخورداری از ایدئولوژی و در وهله بعد سبک زندگی اسلامی مشخص می‌شود، زیرا جامعه‌ای که برپایه سبک زندگی اسلامی بنیان گذاشته شده باشد، در آن مؤلفه‌ها و شاخصه‌های ایمانی همچون صبر و استقامت، ایثار و از خودگذشتگی، مجاهدت و خستگی ناپذیری و غیره تبلور خاصی دارد و افراد در آن با روحیه عالی و نشاط فراوان ناشی از روحیه دینی، به رویارویی با دشمنان و مشکلات خود می‌روند و از این منظر، مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر تلاش به منظور تحقق سبک زندگی ایرانی و اسلامی، یک مطالبه و مسئله راهبردی است.

رهبر فرزانه انقلاب چند سال است، نسبت به این موضوع توجه و دغدغه خود را نشان داده‌اند، بخصوص در سفر سال ۹۱ به خراسان شمالی به این موضوع پرداخته و به این حقیقت اشاره داشتند که رسوخ سبک زندگی غربی در جامعه ایرانی، میراثی شوم از دوران پهلوی است که باید به مقابله با آن و نشانه هایش اهتمام داشت.

جای بسی تأسف و نگرانی است که رگه‌هایی از سبک زندگی غربی در جامعه ایرانی رسوخ یافته که ریشه این مسئله به روند پرشتاب مدرنیزاسیون به سبک غربی در کشور، آن هم در دوران پهلوی بازمی گردد. رژیم خودباخته پهلوی با حرص و ولعی خاص در پی مدرن کردن کشور بدون توجه به ریشه‌های فکری تمدن ایرانی - اسلامی بود و امروز نشانه هایی از آن فرهنگ غلط در جامعه ما و بخصوص در سبک زندگی برخی افراد مشاهده می‌شود، بنابراین، نخبگان و صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی برای علاج این مشکل باید وارد میدان شده و با نظریه پردازی و ارائه راهکار به کمک مدیران و کارگزاران ارشد نظام بیایند.

واقعیت این است که هم اکنون با توجه به تهاجم همه جانبه غرب بخصوص در حوزه سبک زندگی، ضرورت اهتمام در ابعاد ملی برای عملیاتی سازی رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب در این باره بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود؛ بخصوص از حوزه و دانشگاه به عنوان دو بال علمی و فرهنگی کشور انتظار می‌رود، در این خصوص با احساس تکلیف و دغدغه مندی وارد شده و به رسالت تاریخی خود بپردازند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.