قزوین_ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین گفت: در دهه ی اخیر حداقل ۵۰ درصد از واحدهای مسکونی دارای مقاومت در برابر زلزله بوده و ۵۰ درصد باقی مانده با برنامه های پیش بینی شده از جمله دریافت تسهیلات و مشارکت مردم مقاوم سازی می شود.

50 درصد واحدهای مسکونی قزوین در برابر زلزله مقاوم است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، علی فرخ زاد ظهر روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قزوین که در سالن جلسات مدیریت بحران استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: باتوجه به زلزله خیز بودن این استان، برنامه های مختلفی برای کاهش خسارت های حوادث غیرمترقبه همچون زلزله برگزار می شود که از نمونه آن می توان به برگزاری مانور زلزله و ایمنی در ۲ دو روز گذشته اشاره کرد.

وی افزود: با برگزاری مانور در یکی از محل های قدیمی و بافت های فرسوده، توانستیم نقاط ضعف را ارزیابی کنیم و در شرایط بحرانی زلزله، اقدامات لازم را انجام دهیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین با بیان اینکه عدم آموزش لازم به شهروندان یکی از مشکلات است که آموزش در اولویت قرار دارد، گفت: در وقوع زلزله اخیر شاهد خروج مردم از منزل و پناه بردن آنها به خیابان ها بوده ایم و آموزش ها در این حوزه می تواند مؤثر واقع شود؛ توصیه می شود مردم قبل از وقوع زلزله محل های امن در منازل خود را شناسایی کنند و از فرار کردن بپرهیزند.

فرخزاد بیان کرد: در دنیا ۴۳ بحران و بلایای طبیعی شناخته شده که از این تعداد ۳۰ تا ۳۴ بحران در کشور و ۲۰ تا ۲۵ بحران در استان شناخته شده است و می توان گفت که در دنیا به عنوان دهمین کشور در وقوع حوادث غیر مترقبه هستیم؛ استان قزوین رتبه نهم الی دهم را در این زمینه به خود اختصاص می دهد.

وی یادآور شد: احتمال فعال شدن گسل های مختلف در منطقه شمال قزوین از جمله منطقه بویین زهرا، آوج و آبگرم تا لهارد و اشتهارد وجود دارد که در سال های گذشته شاهد فعال شدن زلزله بخش بویین زهرا بوده ایم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین با اشاره به میزان مقاوم سازی بافت های مسکونی در روستاها اضافه کرد: در دهه ی اخیر حداقل ۵۰ درصد از واحدهای مسکونی دارای مقاومت در برابر زلزله بوده و ۵۰ درصد باقی مانده با برنامه های پیش بینی شده از جمله دریافت تسهیلات و مشارکت مردم مقاوم سازی می شود.

فرخزاد عنوان کرد: واحدهای عمومی از قبیل مدارس و مراکز درمانی ۷۰ درصد واحدهای آموزشی مقاوم سازی شدند و مقاومت لازم را در برابر زلزله دارد؛ به صورت تقریبی یکهزار و ۴۰۰ واحد آموزشی در استان قزوین وجود دارد که ۹۰۰ واحد از آنها مقاوم سازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۴ مرکز درمانی از جمله کوثر، ۲۲ بهمن، شهیدرجایی و بوعلی در شهر قزوین وجود دارد که قدمت زیادی را به خود اختصاص می دهد که با احداث بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی، الحاقیه شهید رجایی و بیمارستان الوند نیازهای درمانی را تضمین و تأمین می کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین تصریح کرد: هماهنگی که بین مدیریت بحران و ستاد مدیریت بحران مناسب است و آمادگی خود را در زمان بحران نشان داده ایم که از نمونه آن می توان به حضور امدادگران هلال احمر در زلزله کرمانشاه اشاره کرد.

فرخزاد یادآور شد: استان قزوین به عنوان استان معین در زلزله کرمانشاه از بین ۸ استان کشور شناخته شد که بازسازی شهرستان گیلانغرب به بنیاد مسکن قزوین واگذار شد که این نشان می دهد که به عنوان استان پیشرو محسوب می شود.

وی اضافه کرد: بیمارستان ۴۵ تختخوابی را که برای اربعین در مرز مهران مستقر شده بود بعد از وقوع زلزله کرمانشاه، این بیمارستان به شهر ثلاث باباجانی منتقل شد. 

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین نیز در این نشست گفت: از ۴۶ سال گذشته تا به امروز نوع حوادث و تعداد آن افزایش یافته که علت اصلی آن، گرمایش زمین و گازهای گلخانه ای است؛ از سال ۱۹۰۰ تا ۲۰۱۶ بیش از ۱۶۱ هزار  نفر حوادث طبیعی و غیرطبیعی کشته شده اند.

ایرج زاهدپور عنوان کرد: در استان قزوین ۸ گسل فعال وجود دارد که مهم ترین آنها در شمال و ۱۲ کیلومتری شهر قزوین قرار گرفته استکه می تواند مخاطراتی را برای این استان به همراه داشته باشد.

وی عنوان کرد: کم آبی به عنوان یک مخاطره ی جدی در استان قزوین است که قطعا جایگزینی هم برای آب وجود ندارد؛ تنها استانی هستیم 100 درصد آب شرب را از بخش زیرزمینی استفاده می کنیم و برداشت آب از این بخش دوبرابر بیشتر از مقدار طبیعی است.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: سیل، سرمازدگی، آنفلوآنزا، فرونشست زمین، خشکسالی و سرمازدگی از جمله مخاطرات این استان است و وجود شهرک های صنعتی یکی از مشکلات در استان است که نیاز به توجه ویژه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.