یزد - مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد گفت : در سال گذشته بیش از ۸۳هزار گردشگر خارجی به شهر یزد سفر داشتند که این میزان در سال جاری بیش از ۱۱۰هزار نفر بوده و رشد گردشگر در استان ۲۳درصد رشد داشته و برای اینکه این روند ادامه داشته باشد باید زیر ساختهای گردشگری در استان تقویت شود.

لزوم تقویت زیر ساختهای گردشگری در شهر جهانی یزد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، فاطمه دانش یزدی  امروز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار داشت : صنعت گردشگری بعد از صنعت نفت یکی از صنعت های درآمدزا می باشد  که رابطه مستقیمی با معیشت  و اشتغال دارد  و در برطرف سازی بیکاری این صنعت نقش مهمی دارد. سازمان جهانی گردشگری برای  مشاغل حوزه گردشگری بیش از ۸۰۰نوع شغل تعریف کرده  و به ازای هر گردشگر ۱۱نوع شغل ایجاد می شود که متاسفانه ما از این ظرفیت ها  بخوبی استفاده نمی کنیم.

وی افزود: در حوزه گردشگری سلامت و گردشگری مذهبی گامهای خوبی در استان برداشته شده و زیرساختهای گردشگری در استان در حال رشد می باشد.

دانش یزدی تصریح کرد : در زمینه زیر ساختهای گردشگری  ۱۲۴هتل و مهمانپذیر و مجموعه اقامتی  با ۵هزار تخت داریم.  در مجموعه واحد های سنتی بیش از ۵۳واحد و  ۵۱واحد بین راهی و بیش از ۱۱کمپ کویر نوردی  اضافه شده و در بحث سرمایه گذاری در سال ۹۲سرمایه گذاری در استان ۲۰میلیارد تومان بوده که این آمار در سال ۹۵به ۱۴۳میلیارد تومان رسیده است.

این مسئول تصریح کرد : در حوزه گردشگری بیش از ۶۳میلیارد هزینه شده و در حوزه اقتصاد مقاومتی ۹۲۲مورد اشتغالزایی صورت گرفته است و در زمینه اشتغال پایدار روستایی و عشایری هم اعتبارات خوبی هزینه شده است.

دانش یزدی خاطر نشان ساخت : طرح های گردشگری  در حال ساخت ۵۰درصد رشد داشته ایم و ۱۰۹پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۸۵میلیارد تومانشده و ۱۴۳میلیارد تومان سرمایه گذاری دیگر مورد نیاز است و این طرح ها زمینه اشتغال بیش از ۲هزارو ۱۸۲نفر را فراهم می سازد و در حوزه صنایع دستی ۴۰۷فرصت شغلی در استان در سال ۹۶فراهم شده است.

وی تصریح  کرد: در زمینه صادرات صنایع دستی بیش از ۲هزار نفر آموزش دیده اند و بیش از ۱۹میلیون دلار در زمینه زیلو، گلیم و شیشه صادرات داشتیم و هنرمندان ما در دو جشنواره ایتالیا  و هلند شرکت داشته اند. واحد ۳نشان اصالت توسط یونسکو و اخذ ۴۳نشان مرغوبیت کالا داشته ایم  و در همه شهرستانها  برا ی ایجاد بازارچه های صنایع دستی  تخصیص اعتبارات صورت گرفته است.

این مسئول ادامه داد : در حوزه ثبت آثار ملی نیز بیش از یک هزارو ۷۲۰ اثر ملی  در سال ۹۵و ۹۶و به ثبت رسیده که آثار ملی ما ۹۱اضافه شده و بیش از ۵اثر بافت تاریخی یزد ، قنات زارچ ، قنات حسن آباد ، باغ دولت آباد و باغ پهلولان پور به ثبت جهانی رسیده است. در حوزه مرمت و بازسازی آثار باستانی ۲۸۱اثر در ۲سال گذشته بازسازی شده و  ساماندهی قنات زارچ نیز انجام شده  و با همکاری کشور آلمان موزه صدر العلما یزد در دست احداث می باشد که طی یک طرح ۵ساله این موزه احداث خواهد شد .

این مسئول در خصوص ساماندهی بافتهای شهرستان ها نیز گفت: ساماندهی بافت های اردکان مهریز و یزد در دستور کار می باشد  و دربحث ساماندهی خانه های تاریخی ایرانی ۳۵۱پروژه مشارکتی برای حمایت و اقامت ساکنان بافت تاریخی در دست انجام می باشد.

وی افزود : در حوزه گردشگری ۷۸واحد اقامتی ،۴۶واحد بومگردی که ۴۰مجوز در حال صدور می باشد.  ۱۰۶واحد پذیرایی سنتی و بین راهی و ۸۴واحد خدمات مسافرتی و ۹دفتر اطلاع رسانی گردشگری ،۱۱کمپ و مجتمع بین راهی  در استان فعال می باشد .

دانش یزدی تصریح کرد: در سال جاری بیش از ۴۶جشنواره در راستای ماندگاری گردشگران در استان برگزار گردیده  و ۱۱جشنواره بین المللی نیز شرکت نموده و برای نوروز۹۷بیش از ۷۵جشنواره نوروز گاهی در استان پیش بینی شده است و در این جشنواره ها برنامه های شاهنامه خوانی و حافظ خوانی نیز داریم .

مدیر کل میراث فرهنگی استان در خصوص برگزاری جشن سده زرتشتیان در استان گفت: این جشن یک مراسم معنوی و آئینی میباشد که در جذب گردشگر بسیار موثر می باشد و همه ساله  در استان این جشن برگزار می گردد. امسال طرحی را برای برگزاری این جشن به شورای تامین استان ارائه دادیم  و خواهان برگزاری این جشن در شهرستانهای میبد اردکان شدیم  که  شورای تامین با طرح مورد نظر میراث موافقت نکرد و قرار شد با بررسی بیشتر این جشن در سال آینده برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.