فردیس- با گذشت حدود ۷ ماه از عملکرد مستقل شهرداری فردیس به نظرمی رسد هنوز درموضوع خدمات شهروندی بخش عمده ای از انتظارات ومطالبات مردم این شهر محقق نشده است.

خدمات شهروندی مناسب مطالبه «فردیسی ها» از مدیریت شهری

قدس آنلاین – گروه استان ها- سعید فغانی: فردیس شهر نیم میلیون نفری و بسیار متراکم استان البرز در حالی نخستین سال مدیریت شهری مستقل خود را تجربه می کند که به نظر می رسد تا رسیدن به نقطه قابل قبول فاصله بسیاری دارد.

عدم وجود برخی امکانات سخت افزاری وزیرساختی در این شهر مساله ای است  که مدیران شهری را آزار می دهد  وکیفیت خدمات رسانی را در سطح پایینی نگه داشته است.

مشکلاتی چون نبود سرانه های خدماتی، گره های کور ترافیکی، معضل دستفروشان  وفقدان امکانات مورد نیاز شهری برای مواقع بحرانی تنها گوشه ای از مشکلاتی است که مدیریت شهری نوپای فردیس با آن مواجه است و باید برای حل آنها چاره ای اندیشید.

اوج این عدم تناسب میان جمعیت و وسعت شهر با امکانات موجود در بارش برف اخیر دیده شد و نشان داد شهر فردیس برای رسیدن به استاندارد شهری در حوزه خدمات وامکانات راه درازی در پیش دارد.

اما برای آگاهی از برخی مشکلات موجود شنیدن صحبت های برخی شهروندان فردیسی خالی از لطف نیست. مشکلاتی که برخی از آنها درکوتاه مدت وبرخی در بازه زمانی طولانی تر باید مرتفع شوند و البته در این بین دقت نظر و سرعت عمل شورا و شهرداری یک امر اجتناب ناپذیر است.

مشکلات همچنان پابرجا است

یکی از کسبه قدیمی خیابان اصلی فردیس با بیان اینکه حدود ۲۰ سال است که در این شهر کاسبی می کنم و به خوبی با مشکلات ریز و درشت فردیس آشنایی دارم گفت: جای تاسف است که همواره این مشکلات پابرجا است.

وی تصریح کرد: توقع ام به عنوان یک شهروند این است که شهرداری فردیس باتوجه به مستقل شدن خدمات بهتری را به شهروندان ارائه کند وما شاهد بهبود شرایط به نسبت ماه های قبل باشیم.

یکی از فروشندگان صنف کیف و کفش در محدوده کانال شرقی نیز با اشاره به لزوم ساماندهی دستفروشان در معابر مرکزی شهر فردیس گفت: حدود ۸ میلیون تومان ماهانه کرایه مغازه را پرداخت می کنم و این حق را دارم که با خیال راحت کاسبی کنم اما حضوردستفروشان مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است و کار ما را تحت الشعاع قرار داده است.

این شهروند ادامه داد:البته معتقدم دستفروشان هم مقصر نیستند چراکه به هر حال آن ها هم در پی کسب روزی هستند اما باید تمهیدی اندیشیده شود تا کسبه نیز به مشکل نخورند.

وی ادامه داد: شهرداری فردیس می بایست هرچه سریع تر یک مکان دائمی برای ساماندهی دستفروشان در نظر بگیرد چرا که ادامه فعالیت آن ها در کنار خیابان باتوجه به روزهای پایانی سال می تواند می تواند ترافیک سنگینی را به وجود بیاورد ولطماتی را به کسبه وارد کند.

یکی از دانشجویان رشته معماری نیزبا گلایه از مشکل فقدان فضای مناسب برای پارک خودرو در فردیس گفت: چندین سال است که این شهر با مشکلات ترافیک و نبود جای پارک روبرو است.

وی افزود: برای حل این مشکل باید پارکینگ های طبقاتی بیشتری احداث شود هرچند که انجام این کار محیط نسبتا وسیعی را می طلبد اما باید برای آن چاره ای اندیشیده شود چرا که باتوجه به افزایش جمعیت در سال های آینده با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.

تعامل لازم در بخش فرهنگی ورزشی

اما به نظر می رسد در کنار مشکلات ونارسایی هایی که در بخش خدمات شهری وجود دارد مطالبه اصلی مردم در موضوع سرانه های فرهنگی ورزشی متمرکز شده است جایی که متاسفانه فردیس دچار محرومیت های زیادی است.

یکی از مربیان ورزشی فعال فردیس دراین ارتباط با ناراحتی گفت: توقعات جامعه ورزش فردیس از مدیریت شهری تاکنون برآورده نشده است و انتظار همکاری بیشتری را داریم.

وی تصریح کرد: شهرداری فردیس باید نگاه کاربردی تری به توسعه ورزش همگانی وقهرمانی داشته باشد تا ورزشکاران مستعد از این طریق به ورزش ملی معرفی شوند اما با گذشت چند ماه از آغاز فعالیت شهرداری مستقل فردیس تحرکی چشمگیر در این بخش صورت نگرفته است.

این مربی ورزشی درادامه گفت: فردیس سرشار از استعداد در رشته های مختلف ورزشی است و تنها با حمایت از سوی مسئولین این شهرستان می توان در سال های آینده اخبار خوبی را از این ورزشکاران شنید.

وی تاکید کرد: معتقدم شهرداری فردیس می تواند نقشی که شهرداری مشکین دشت در ورزش ایفا می کند را  تکرار کند و حضوری محوری در توسعه زیرساخت های ورزشی و رونق فعالیت ها داشته باشد به شرط آنکه مقوله ورزش از سوی مدیریت شهری در همین بدو امر جدی تلقی شود و سنگ بنای آن  ابتدای کار  گذاشته شود.

یک فعال فرهنگی نیز با تاکید براینکه موضوع توسعه سرانه های فرهنگی باید به شکل جدی از سوی شهرداری وشورا دنبال شود گفت: می دانم که در این روزها مدیریت شهری در حال تدوین بودجه سال آینده شهر فردیس است ومباحث مختلفی در این بودجه صورت می گیرد.

وی ادامه داد: فردیس در بخش فضاهای فرهنگی همچون کتابخانه، سینما، فرهنگسرا و مراکز تفریحی به شدت در مضیقه است و توقع می رود در این حوزه ها برای این شهر نیم میلیون نفری فکری عاجل شود.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه فردیس باید از حیث فرهنگی هویتی مستقل بیابد و بتواند شهروندان را با خود همراه کند گفت: این ماموریت خطیر با همراهی مدیریت شهری میسر است و امیدوارم اهمیت آن از سوی نمایندگان مردم در شورای شهر هم مدنظر قرار گیرد.

شهروندی دیگر اتفاقات اخیر پس از بارش برف را مثال زد و گفت: مشکلات زیادی برای مردم پس از این اتفاق رخ داد و بخش اعظمی از آن به کمبود امکانات وتجهیزات شهرداری برمی گشت.

وی تصریح کرد: معتقدم شهرداری فردیس باید در بخش ارتقا تجهیزات شهری نگاه ویژه ای داشته باشد و ظرفیت سخت افزاری خود را برای مواقع بحرانی و خاص به سطح قابل قبولی برساند.

مردم حق دارند از مدیریت شهری ناراضی باشند

مطالبات و انتظارات به حق مردم فردیس را با یکی از اعضای شورای شهر در میان گذاشتیم. وی نیز با پذیرش این موارد مطرح شده از مردم خواست با صبوری وهمکاری لازم این فرصت را بدهند تا مدیریت شهری بتواند در جهت رفع  آنها گام بردارد

این عضو شورای اسلامی شهر فردیس در این ارتباط گفت: به مردم حق می دهیم تا از عملکرد شهرداری ناراضی باشند اما باید در نظر گرفت که شهرداری فردیس نوپا است و عقب ماندگی های چندین ساله را نمی توان به سرعت در یک سال جبران کرد.

حسن سعیدی باشسیز افزود: باتوجه به کمبود بودجه و امکانات، شهرداری با مشکلات بسیاری مواجه است که به طور در سال های آینده این مشکلات حل خواهند شد.

وی به لزوم حل معضل ترافیک در فردیس به عنوان یک مشکل ویژه اشاره کرد و گفت: حل مشکل ترافیک یک عزم همگانی را می طلبد و بدون کمک مردم نمی توان برای آن چاره ای اندیشید.

عضو شورای اسلامی شهر فردیس ادامه داد: برای حل ترافیک و مشکل جای پارک شورای شهر رسیدگی به پارکینگ طبقاتی وتکمیل آن در فلکه سوم را در دستور کار خود قرار داده است.

سعیدی باشسیزتصریح کرد: توسعه پارکینگ های طبقاتی حدود ۲۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد و به همین دلیل مشارکت صاحبان زمین ها و بخش خصوصی الزامی است.

وی در خصوص جمع آوری و ساماندهی دستفروشان نیز گفت:  دستور لازم برای ساماندهی دستفروشان توسط شورای شهر صادر شده است و منتظر هستیم تا شهرداری برای اجرای آن اقدام کند.

عضو شورای اسلامی شهر فردیس ادامه داد: محیطی برای ساماندهی دائمی دستفروشان در نظر گرفته شده است که با همکاری شهرداری و نیروی انتظامی این طرح برای سال آینده انجام خواهد شد.

سعیدی باشسیز به اهمیت توسعه سرانه های فرهنگی ورزشی در فردیس  اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شهر فردیس از این لحاظ  با نارسایی های زیادی روبرو است اما با اجرایی شدن طرح هایی نظیر سرای محله در آینده این کاستی ها به مرور جبران خواهد شد.

وی تصریح کرد: به طور حتم با گذشت زمان و درسال های آینده با مجموع برنامه ها و اقداماتی که مجموعه مدیریت شهری فردیس در نظرگرفته رضایت مردم نیز جلب خواهد شد چراکه شهرداری به زمان بیشتری نیاز دارد تا بتواند انتظارات شهر پرجمعیت فردیس را برآورده سازد.

رفع مشکلات عملکرد جهادی می خواهد

شهردارفردیس نیز با بیان اینکه زیرساخت‌های این شهر به شکل کامل از کرج جدا نشده است گفت: شهرستان نوپای فردیس برای پیشرفت نیازمند کمک و همکاری دستگاه‌های خدمات رسان است.

وی ادامه داد: شهرداری فردیس آخرین حلقه از تأسیس شهرستان را تکمیل می‌کند که زیرساخت‌های شهری این شهرستان تکمیل نیست و باوجوداین مشکل کار کردن سخت ‌تر است به همین منظور از همه دستگاه‌ها یاری می‌طلبیم.

وی افزود: باید در حوزه عمرانی اقدامات خوبی انجام شود که درصدد هستیم در این حوزه اقدامات قابل ‌توجهی را انجام دهیم که نتیجه‌اش ساماندهی وضعیت شهر خواهد بود.

غفاری اظهار داشت: مردم شریف فردیس با امیدی که در دل داشتند به استقلال شهرستان و شورای شهر رأی دادند و ما موظف هستیم در این زمینه تمام سعی خود را به ‌کار گیریم.

شهردار فردیس با تاکید براینکه امروز فردیس آبستن مشکلات و محرومیت هایی می باشد که رفع آنها از مسیر عملکرد جهادی در عرصه اقدام و عمل عبور می کند گفت: انشاالله  شهرداری فردیس مجموعه ای پویا، با نشاط، کارامد، عملگرا، پرتلاش و باانگیزه خواهد بود و مشکلات و موانع پیش روی توسعه همه جانبه شهر نیز یکی پس از  دیگری مرتفع خواهند شد و اجرای پروژه های متعدد عمرانی و خدماتی و ارتقای زیرساختها و محرومیت زدایی از محلات کمتر توسعه یافته به شهرمان فردیس زینتی دوچندان می بخشد.

شهردار فردیس به مشکلات اخیر پیش آمده پس از بارش برف سنگین اشاره کرد و گفت: نیروهای خدمات شهری شهرداری فردیس در همان ساعات اولیه بارش برف اقدام به نمک پاشی و برف روبی معابر اصلی و فرعی شهر کردند.

وی افزود:شهرداری فردیس با استفاده از ۳۰۰نیروی خدماتی، چهار دستگاه کامیون کمپرسی، ۶ دستگاه خاورکمپرسی، ۳ دستگاه بابکت، ۲۰ دستگاه انواع وانت، ۵ دستگاه لودرو یک دستگاه نمک پاش مکانیزه به شهروندان در این ایام ارائه خدمات کرد.

غفاری اظهار داشت: به علت نوپا بودن شهرداری فردیس، امکانات و تجهیزات لازم برای ارایه خدمات بهینه نداریم که این کمبود تجهیزات به صورت لایحه از طرف شهرداری به شورای شهر جهت ارایه خدمات مطلوب تر به شهروندان ارایه  شده است.

واقعیت های شهر فردیس گویای عدم تناسب میان امکانات موجود و توقعات عمومی است وحال در این فضا هم شهروندان وهم مدیریت شهری دو مسئولیت خطیر بر عهده دارند.

از یک سو شهروندان می بایست با تامل و صبوری والبته همکاری شایسته با مدیریت شهری این امکان را به وجود بیاورند که با گذشت زمان فضا وبستر مناسب برای تسلط شهرداری نوپای فردیس بر امور بیشتر شود واز دیگر سو مدیران شهری نیز باید با به کار گیری تمام ظرفیت های موجود بر مدار برآورده شدن  نیازهای مردم در بخش های مختلف حرکت کنند.

قطعا زمان نیاز است تا فردیس به شهری ایده آل و خوب برای شهروندانش مبدل شود به شرط آنکه هم افزایی و تعامل اولویت اول همگان باشد وبا توجه به ظرفیت های موجود در فردیس به طور قطع این مهم شدنی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.