اهواز- ایام محرم، صفر و فاطمیه در خوزستان شکل دیگری است، از دور چادر سیاه پیچیده بر آجر های اماکن مذهبی را که ببینی دلت می گیرد اما باز هم ته ته همان دلگیری امنیت و آرامشی وصف ناشدنی داری...

 آرامش میان پرچم های سیاه حسینیه بارده

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛ تمام دنیا را ارزانی ام کنند گوشه ای، فقط گوشه ای از آن را ترجیح می دهم به ماندن، زیستن و مردن؛ همیشه از هرجا که ناامید شده ام میان این خانه به آن احساس ناب آرامش رسیده ام، همیشه عاشق بوده ام حتی زمانی که روزمرگی اجازه نداده فاصله  بین مان را طی کنم؛ اینجا حالم را خوب می کند، دوستش دارم، وقتی از دور چادر سیاه پیچیده بر آجر هایش را می بینم اگرچه دلم می گیرد اما باز هم ته ته همان دلگیری امنیت و آرامشی وصف ناشدنی دارم، من خط به خط و شکل به شکل تمام آذین های دیوارش را می فهمم، بارها متولد شده ام میان همین طرح ها و پرچم های سیاه با نام های سبز و قرمزش.

می دانم در این خانه «مردان خدا خوار نخسبند» که مردمش پر از جوانمردی اند و شوق دوباره زیستن برای اینکه ارزش ها را هدیه ات می کنند.

اینجا را که نداشته باشم ثانیه ها سال می گذرند، هوا در گلویم می ماند و تمام آسمانها خاکستری اند، پاهایم یاری نمی دهد به تکاپو...

خوزستان در ایام سوگواری ائمه هوای دیگری دارد

ایام محرم، صفر و فاطمیه در خوزستان شکل دیگری است، اگر در این ایام به جنوب بیایید راه و نیمه راه تکیه هایی را می بینید که علاوه بر غذای نذری چای و قهوه ای به دستت می دهند که هیچ جای دنیا نمی خوری، زمان، زمان ایام فاطمیه است، دوباره صداهای گوشه و کنار شهر عوض شده...و من تصمیم گرفته ام گزارش امروزم یک حسینیه باشد، حسینیه ای در محله مهدیس اهواز، این مکان مذهبی نیم ساخته است اما مراسماتش دیدن دارد و احساست می گوید؛ خانه خداست و مامن روزهای دلگیری.

مکانی برای تلفیق فرهنگ،سرمایه، آداب و رسوم مختلف

عضو هیات امنای هیت سیدالشهدا (بارده) درباره ساخت این حسینیه به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: هزینه ساخت این مکان از طریق کمک های مردمی، همکاری و همیاری هیئت امنا، جمعی از همشهریان و اهالی روستای بارده فراهم شده است.

محمدرضا پیر محمدی با اشاره به اینکه این حسینیه در منطقه ای از شهر اهواز واقع شده که اهالی آن از افراد کم درآمد و بی بضاعتی هستند که عمدتا از سایر استان ها به شهرستان مهاجرت کرده اند، خاطر نشان می کند: زبان اهالی این منطقه ترکی، عربی و فارسی است و این مطلب بیانگر جمع شدن چند فرهنگ و سرمایه و همچنین آداب و رسوم مناطق مختلف کشور در یک منطقه است؛ البته زبان باردی ها اکثراً ترکی است.

او درباره هدف از ایجاد این حسینیه اذعان می کند: ایجاد یک مکان فرهنگی- مذهبی که علاوه بر عزاداری برای ایام سوگواری، مکانی برای برگزاری جلسات در جهت رفع مشکلات اهالی منطقه باشد، مدتها مورد بحث اهالی بود، حسینیه سیدالشهدای بارده اهواز یادآور زنده نگه داشتن شهدای اسلام خصوصاً شیعیان است و اهالی بسیار خوشحال و خرسند هستند از اینکه در محله آن ها حسینیه تاسیس شده است.

پیر محمدی با بیان اینکه وجود یک مکان مقدس در این منطقه باعث تحکیم و تقویت عقاید دینی افراد می‌شود؛ تاکید می کند: تلاش ما برای برگزاری هرچه بهتر این مراسم ها و در درجه اول ترقیب و تشویق جوانان است، حداقل ۱۵۰۰ نفر از اهالی این منطقه و مناطق اطراف در عزاداری شرکت می‌کنند..

او با عنوان اینکه خوزستانی ها مردم خونگرم، مهمان نواز و مقید به احکام دینی هستند، می گوید: خادمی در حسینیه به صورت داوطلبانه است، زیرا اهالی برای کمک و خدمت رجوع می کنند، برای ایجاد این حسینیه احتیاج مالی و همیاری مردم و مسئولین را داریم، کمک های نقدی و غیر نقدی برای ایجاد یک مکان سالم و مطمئن برای اجرای مراسم های باشکوه در خور ائمه می باشد، از متولیان استانی انتظار داریم که ما را در این راه کمک کنند تا ما بتوانیم این مراسم را باشکوه تر برگزار کنیم.

پیر محمدی با بیان اینکه بانوان نیز دوشادوش مردان در این حسینیه حضور داشته و در مراسمات شرکت می‌کنند، ادامه می دهد: از متولیان کشوری انتظار بیشتری داریم که در این زمان که دشمنان در کمین و نقشه ضربه زدن به کشور ایران و اعتقادات مردمی هستند ما را در این زمینه کمک کنند تا بتوانیم علاوه بر اینکه پایه مراسم محرم و صفر هستیم، اجرای مراسمات دیگر را نیز داشته باشیم.

رسیدگی به افراد کم بضاعت

یکی از اهالی این منطقه به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: به غیر تاثیری که این حسینیه بر روی اهالی از نظر جذب به مراسم آیینی و دینی داشته است خوشبختانه باعث شده مکانی برای رسیدگی به افراد فقیر و کم بضاعت باشد.

محمود حسین زاده اضافه می کند: حسینیه بارده در ایام سوگواری و ولادت ائمه با توزیع غذا کمکی برای عده ای از اهالی کم درآمد هم آموزشی برای اشخاصی است که توانایی و امکان یاری به دیگران را دارند و هم امیدی برای قشری است که برای گذران زندگی با کمبودهایی مواجه اند.

او عنوان می کند: برای نسل جدیدی که سوال های زیادی درباره مذهب های مختلف دارند و به راحتی هم گفته ای را نمی پذیرند این مکان و شرکت در مراسم آن راهی است تا با توضیحات درست و اصولی زمینه های درست پیش روی آنها قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.