۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰
کد خبر: 591944

دبیرکل ناتو که به عراق سفر کرده است، گفت: ما به درخواست دولت عراق در این کشور باقی خواهیم ماند.

دبیرکل ناتو: در عراق باقی خواهیم ماند

به گزارش قدس آنلاین، ینس استولتنبرگ دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که به عراق سفر کرده است گفت: نیروهای ناتو بنا به درخواست دولت عراق در این کشور باقی خواهند ماند.

اظهارات دبیرکل ناتو پنج روز پس از درخواست پارلمان عراق برای زمان بندی کردن خروج نیروهای بیگانه از این کشور مطرح شده است.

استولتنبرگ که  با حیدر العبادی نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد گفت: ما اینجا هستیم، زیرا عراق این را می‌خواهد. ما بدون موافقت و دعوت عراق، اینجا حضور نداریم و العبادی کتبا از ناتو این درخواست را داشته است.

وی با بیان اینکه ناتو بیش از آنچه که نیاز است در عراق باقی نخواهد ماند، افزود: نیروهای ۱۹ کشور عضو ناتو، آموزش نیروهای عراقی به‌ویژه در زمینه مین زُدایی و نگهداری تجهیزات نظامی را گسترده‌تر خواهند کرد.

دبیرکل ناتو تاکید کرد که ناتو به آموزش نیروهای عراقی تا زمانی که لازم باشد برای حصول اطمینان از عدم ظهور مجدد داعش، ادامه خواهد داد.

استولتنبرگ گفت: ناتو برای رسیدن به این هدف، به عراق در تاسیس مدارس و دانشکده‌های نظامی و تلاش برای اصلاح مؤسسات و مبارزه با فساد، کمک می‌کند.

دبیرکل ناتو روز دوشنبه با حیدر العبادی نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

العبادی در این دیدار با تاکید بر اهمیت همکاری با ناتو به منظور از بین بردن تروریسم، گفت: پیروزی حقیقی و بزرگی که علیه تروریست‌های داعشی کسب کردیم باید حفظ شود.

وی افزود: ما باید ایدئولوژی تروریسم را از بین ببریم و به مبارزه با آن ادامه دهیم.

دیدار دبیرکل ناتو و العبادی در حالی صورت گرفته که وزیران دفاع ناتو اواخر بهمن ماه گذشته با درخواست واشنگتن برای افزایش ماموریت آموزشی ناتو در عراق به منظور تحقق ثبات در این کشور بعد از سه سال مبارزه با داعش، موافقت کردند.

قرار است نظامیان ناتو، ماموریت آموزش سربازان عراقی را برای زدودن مین‌ها، بمب‌ها و خمپاره‌های برجامانده از گروه تروریستی داعش که هنوز عمل نکرده‌اند، است برعهده گیرند و این ماموریت پس از برگزاری نشست سران کشورهای عضو ناتو در ماه جولای ۲۰۱۸ که قرار است دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز در آن حضور یابد، آغاز خواهد شد.

این در حالی است که پارلمان عراق پنج روز قبل در مصوبه‌ای از دولت خواست که جدولی زمانی برای خروج نیروهای خارجی از این کشور تهیه کند.

پارلمان عراق همچنین اعلام کرد که معتقدیم با آزادی کامل خاک عراق از لوث تروریست‌ها دیگر نیازی به حضور نیروهای خارجی در عراق نیست.

منبع: روسیا الیوم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.