ایلام- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: در راستای مبارزه با بیابان زایی و افزایش سطح جنگل ها، در طول سال جاری و در هفته منابع طبیعی دو میلیون اصله نهال در سطح جنگل ها، اراضی و مراتع غرس شده است.

تغییر الگوی کاشت در مراتع ایلام لازمه حفظ خاک و جنگل

رضا احمدی روز چهارشنبه در گفتگو با قدس آنلاین، با تبریک هفته منابع طبیعی با بیان اینکه در راستای گسترش فرهنگ درخت کاری همه دستگاه ها موظف به همکاری با منابع طبیعی هستند، اظهارداشت: در همین راستا آموزش و پرورش با داشتن بیش از ۱۲ هزار مرکز آموزشی در استان، همه مراکز به اندازه فضای در اختیار موظف به کاشت نهال شده اند و علاوه بر این سپاه امیرالمؤمنین استان نیز در تمامی مراکز اداری و پادگان ها نهال کاری را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال هفته منابع طبیعی «منابع طبیعی با مردم برای مردم» است، افزود: مقام معظم رهبری در اهمیت درخت کاری بیان داشته اند که هر ایرانی یک نهال، و این شعار در استان ایلام نیز در حال محقق شدن است و مردم استان علاقه بسیاری به جنگل ها و مراتع داشته و در موضوع درخت کاری این دستگاه اجرایی را بخوبی یاری می کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام یکی از مشکلات حاد استان را تغییر اقلیم بوجود آمده عنوان و تصریح کرد: تخریب جنگل دلایل مختلفی دارد که یکی از دلایل آن تغییر اقلیم است و در سال جاری در ماه های دی و بهمن که اوج سرما در استان است، نه تنها بارندگی مناسب نداشتیم بلکه افزایش دمای بالای ۱۰ درجه نیز ثبت شد که این موضوع به چالشی برای جنگل ها و مراتع تبدیل شده و بارش ها رگباری صورت گرفته نیز موجب افزایش فرسایش خاک شده که سطح مفید خاک را کاهش می دهد.

رضا احمدی به نقش رسانه ها در توسعه فرهنگ صحیح استفاده از منابع طبیعی، افزایش جنگل کاری و ... اشاره کرد و بیان داشت: افزایش سن درختان، تراکم جنگل ها، خشکیدگی درختان و ... از عمده دلایل تُنک شدن جنگل هاست و رویش نهال در سطح جنگل های استان به صفر رسیده و می شود گفت که جنگل های موجود آخرین نسل درختان هستند و این موضوع، نیاز به درختکاری در سطح جنگل ها و مراتع و افزایش مراقبت از درختان و ذخیره های ژنتیکی آنها را بیشتر می کند.

وی به تغییر الگوی کاشت در مراتع و سطوح شیب دار اشاره کرد و ادامه داد: با همکاری جهادکشاورزی و کشاورزان در شهرستان های دره شهر، آبدانان و ملکشاهی کشت بوته های گل نرگس در مراتع و سطوح شیب دار افزایش یافته و یکی از مزیت های این بوته ها ۵ ساله بودن آنهاست و با این تغییر الگوی کشت، از فرسایش آبی و بادی در سطح زمین جلوگیری می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با بیان اینکه یک میلیون هکتار از اراضی زاگرس به کشاورزی بصورت سنتی اختصاص یافته است، یادآور شد: کشاورزانی که در عرصه های طبیعی به کشت می پردازند، اکثراً شخم را در سطح شیب انجام داده که فرسایش خاک را افزایش داده و علاوه بر این، در مراحل کاشت، داشت و برداشت، اقدام به سم پاشی و کوددهی شیمیایی کرده که اکوسیستم حشرات مفید، پرندگان و دیگر حیوانات را بر هم زده که باعث کوچ اجباری جانداران به دیگر مناطق می شوند و با تغییر الگوی کاشت و حرکت به سمت باغداری و غرس درختان میوه و گل های زینتی، درصدد حفظ منابع خاکی و جنگلی هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.