شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴

معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان در گفت وگو با «قدس‌آنلاین»:

«فدک» پاداش وقف خدیجه(س) برای اسلام بود/ وقف خدیجه(س) به توسعه اسلام کمک کرد

فرشته روخ افزا

قدس‌آنلاین/ نازلی مروت: معاون فرهنگی اجتماعی شورای فرهنگی اجتماعی زنان با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) یکی از بزرگترین واقفان تاریخ اسلام است، گفت: وقف و خدمت اقتصادی حضرت خدیجه کبری(س) از آن جهت اهمیت بیشتری پیدا می کند که در آن زمان کسی جز ایشان و حضرت علی(ع) در زمره یاران و صحابه پیامبر(ص) نبود.

دکتر فرشته روح‌افزا حماسه اقتصادی ام الائمه(ع) را درگسترش اسلام مؤثر دانسته و افزود: هر اقدام فرهنگی نیازمند حمایت اقتصادی است و اگر اموال خدیجه(س) نبود خداوند شخص دیگری را برای حمایت از رسالت نبوی نامزد می‌کرد، اما قرعه به نام همسررسول الله افتاد و جزءالسابقون‌السابقون قرار گرفت که نشانه جایگاه معنوی ایشان است.

استاد الکترونیک از دانشگاه منچستر انگلستان با اشاره به اینکه انتخاب یک زن برای حمایت اقتصادی از امر خطیر نبوت حاوی نکات ارزنده‌ای درباره جایگاه زن در اسلام است، اظهار کرد: زمانی که دعوت رسمی برای اسلام از سوی خدا اعلام شد، حضرت خدیجه و امیرالمومنین(ع) نخستین افرادی بودند که ایمان قلبی خود را اعلام کردند، حضرت خدیجه(س) علاوه بر اعلام ایمان به رسالت پیامبر(ص) با وقف اموال خود گام مهمی در توسعه دین برداشت.

این پژوهشگر و محقق مطالعات زنان افزود: خدیجه کبری(س) علاوه بر ثروت خود، جان وآبروی خود را نیز وقف اسلام کرد. هرچه از زمان اعلام نبوت پیامبر(ص) می‌گذشت، ایثار و گذشت خدیجه(س) توسعه بیشتری می‌یافت تا جایی که در پایان عمر در شعب ابیطالب گرسنگی خود را با یک خرما رفع می‌کرد.

دکتر روح‌افزا با اشاره به ثروت افسانه‌ای حضرت خدیجه گفت: خدیجه کبری(س) در دوره جاهلیت عرب جزو معدود زنانی بود که تجارت می‌کرد. با وجود این توان اقتصادی، زمانی که به همسری پیامبر در آمد به مرحله‌ای از ایمان دست یافت که توسط رسول الله(ص)، «طاهره» نامید شد. وی ویژگی های اخلاقی و رفتاری خدیجه کبری(س) را دلیل دست یافتن به این مرحله از ایمان دانسته و اظهار کرد: حضرت خدیجه(س) را «ام الیتامی» می‌نامیدند زیرا یکی از بانوانی بود که به ایتام کمک می‌کرده است. همچنین یکی از بانوان کارآفرین حجاز به شمار می‌آمد.

 معاون فرهنگی اجتماعی شورای فرهنگی – اجتماعی زنان به شباهت های رفتاری حضرت خدیجه(س) و امیرالمؤمنین(ع) اشاره کرد و گفت: کمک به ایتام و فقرا، کارآفرینی برای نجات اقتصادی جامعه از بیماری بیکاری و حمایت معنوی و جانی از نبوت ختم رُسُل از مشترکات «السابقون» اسلام است که موجب شد «اولئک المقربون» شوند. به نظر می رسد این ویژگی‌ها موجب رشد معنوی ایشان شد.

وی با بیان اینکه خداوند خدمات حضرت خدیجه را بی پاسخ نگذاشته، افزود: فاطمه(س) هدیه خداوند به خدیجه کبری در قبال خدمات ایشان به اسلام بود، زیرا فاطمه ترجمه سوره قدر و شأن نزول سوره کوثر است.

روح افزا در ادامه با اشاره به اینکه فدک پاداش وقف خدیجه برای اسلام بود، اظهار کرد: کمک به ایتام و محرومین موجب رشد معنوی فرد می‌شود. با این وجود خداوند فدک را به پاس خدمات اقتصادی او به دخترش فاطمه(س) بخشید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.