قدس آنلاین: قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : بیماری های مشترک بین انسان و حیوان یا زئونوزها گروهی از بیماریهای عفونی هستند که بطور طبیعی بین حیوانات مهره دار و انسانها قابل انتقال هستند و بیشترین خطر انتقال این بیماریها به انسان در زمان تماس مستقیم و یا غیر مستقیم انسان با حیوانات، محصولات و یا محیط زندگی آنهاست.

بیش از ۲۰۰ نوع بیماری مشترک میان انسان و حیوان به ثبت رسیده است

به گزارش قدس آنلاین ، دکتر سید کاظم فرهمندبا بیان اینکه ۱۳ تیر ماه روز ملی زئونوز و هدف از برگزاری این مناسبت آگاه سازی آحاد جامعه و گروههای در معرض خطر است اظهار داشت: با وجود اینکه این بیماریها قابل پیشگیری هستند، سالانه صدها هزار انسان را در جهان بخصوص در کشورهای در حال توسعه تحت تاثیر قرار می دهند.
وی  در ادامه گفت: بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان از قرنها پیش تشخیص داده شده و در حدود ۲۰۰  بیماری از این نوع توصیف شده است. این گروه از بیماری ها بواسطه انواع عوامل بیماریزا از جمله باکتری ها، انگلها، قارچها و ویروس ها ایجاد می شوند.

او افزود: بیشتر از ۶۰ درصد عوامل عفونی تازه شناخته شده که در دهه های گذشته انسانها را تحت تاثیر قرار داده است دارای منشاء حیوانی بوده اند، همچنین ۷۰ درصد از بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان از حیات وحش منشا میگیرد.

دکتر فرهمند خاطر نشان کرد: بعضی از بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان از طریق غذا و هوا (تب مالت، سل)، برخی بوسیله گزیده شدن بوسیله پستانداران (هاری) و یا گزش حشرات(سالک) و گروهی از طریق آلودگی محیط زیست (کیست هیداتیک) قابل انتقال هستند.

قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:در کشور ما برخی از بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان بصورت بومی وجود دارند که مهمترین این بیماریها عبارتند از: هاری، سالک جلدی و احشایی، تب مالت، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و لپتوسپیروز، همچنین علاوه بر این برخی بیماریها مثل بیماری دنگی که قبلا در کشور ما وجود نداشت و یا از اهمیت کمتری برخوردار بود در سالهای اخیر بعنوان یک تهدید روزافزون در نظر گرفته می شود.

  شایان ذکر است دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حساس نمودن مسئولین و مدیران سایر بخش های توسعه  جهت افزایش هماهنگی ها و همکاریهای بین بخشی همچون سالهای گذشته نقش مهمی در کنترل این بیماری ها ایفا می کند.

تشکیل جلسات درون و برون بخشی، برگزاری جلسات و کارگاه های آموزشی، اطلاع رسانی از طریق جراید و رسانه های محلی و برگزاری بازدیدهای مشترک از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مشهد به این مناسبت می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.