با تلاش‌های بهزیستی و کمیته‌ امداد طی یک سال گذشته ۲۷ هزار نفر از جمعیت هدف این دو نهاد حمایتی از پوشش خدمات دولتی خارج و با استفاده از طرحهای اشتغالزا به استقلال معیشتی و خودکفایی رسیدند.

هیچ سالمند پشت نوبتی در استان خراسان رضوی نداریم/خارج شدن ۲۷ هزار نفر از مددجویان ازپوشش حمایت دولت

دکترحمید رضا پوریوسف مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین گفت: بهزیستی برای خدمت رسانی به سالمندان و خردورزان جامعه آماده همه نوع همکاری می باشد وهم اکنون با تلاشهای مددکاران و مراکز تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی هیچ سالمند پشت نوبتی در استان  نداریم.

وی  یادآور شد: هم اکنون ۴۵ مرکز شبانه روزی و ۴ مرکز روزانه درسراسر استان خراسان رضوی به این عزیزان خدمت رسانی می کنندو حتی برای پذیرش سالمندان جدید نیز امکان جذب  به تعداد کافی وجود دارد.

پور یوسف بیان کرد: در حال حاضر۳۰ هزار خیر و نیکوکار شناخته شده در استان به جامعه‌ی هدف بهزیستی کمک می‌کنندو علی رغم مشکلات مالی و اقتصادی باز هم کمکهای نیکوکاران به جامعه هدف-درمقایسه با سالهای گذشته-افزایش داشته است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه هم اکنون کم سن وسال ترین سالمندان در استان خراسان رضوی زندگی می کنند یادآور شد:استان خراسان رضوی جوان ترین استان از نظر شاخص سالمندی محسوب می شود و کمترین جمعیت سالمندی را در بین دیگر مناطق کشور داریم.

وی همچنین در باره چشم انداز  آمار کشوری این پدیده جمعیتی گفت: پیش بینی می شود در سال ۱۴۳۰ حدود ۲۵ درصد جمعیت ایران سالمندان بیش از ۶۰ سال باشند در حالی که هم اکنون به ازای هر ۱۲ نفر یک سالمند داریم وبه مرور در سالهای آینده کهنسالان نیز افزایش خواهند داشت.

وی همچنین در باره فرهنگ ساز ی برای توجه خانواده ها به سالمندان خاطرنشان کرد: تامین نیازها و خواسته های قشر سالمند اولویت نهادهای حمایتی وضروری است و باید در این زمینه همه نهادها همکاری و هم افزایی داشته باشند.

پوریوسف با اشاره به اینکه طرح شهر دوستدار سالمند برای فرهنگسازی در بحث سالمندان در استان اجرا شده است، افزود:این طرح کاربردی و اجتماع محور یکی از زیرساختها وضرورتها برای مدیریت صحیح پدیده سالمندی است وبر اساس این طرح در ایجاد و بازسازی فضاها، طراحی های شهری و امکانات شهری باید مد نظر شهرسازان و مدیران قرارگیرد.

وی تاکید کرد: روند تکریم سالمندان در جامعه و در استان مطلوب است اما با توجه به روز آمد شدن نیازهای اجتماعی وعاطفی همواره این عزیزان  به طور جدی نیازمندتوجه هستند و باید نهادهای فرهنگی و رسانه ها برا فرهنگ سازی در بین نسل جوان اقدام کنند.

پوریوسف با بیان اینکه دراین روز به مناسبت روز جهانی سالمند از این عزیزان به عنوان ولینعمتهای خانواده ها تجلیل می شود افزود:هم اکنون چهار دهم درصد جمعیت سالمندان این استان معادل دو هزار نفر از خدمات مراکز شبانه روزی، روزانه و خدمات در منزل استفاده می کنند و دو هزار و ۳۰۰ سالمند نیز در بهزیستی پرونده دارند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در پایان با بیان اینکه چرخه ارائه خدمات به سالمندان استان تکمیل است یاد آور شد: در این زمینه همه همکاران مددکار تلاش لازم را دارند اما باید در بحث تخصیص اعتبارات کافی و سرانه سالمندی بهزسیتی استان مورد حمایت بیشتر قرار گیرد.

پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.