وقوع بارش‌های نسبتاً خوب در ابتدای سال آبی جدید این نوید را می‌دهد که وضعیت بارش‌ها نسبت به سال گذشته، شرایط بهتری داشته باشد. اگرچه این بارندگی‌ها که در پی خشکسالی‌های اخیر واقع شده است، اجازه نخواهد داد از وضعیت خوب آبی سخن به میان آوریم، اما کارشناسان بر این باورند که سال آبی جدید بمراتب شرایطی بهتر از سال گذشته خواهد داشت.

پاییز  پرباران برای خراسانی‌ها در راه است

ایمان بابائیان، رئیس پژوهشکده اقلیم شناسی که مرکزیت آن در مشهد واقع شده است درخصوص شرایط جوی پیش رو در سال آبی جدید گفت: با توجه به نقشه‌های پیش‌یابی و شرایط پدیده‌های دورپیوندی، درمجموع بارش کشور درنیمه دوم سال ۱۳۹۷ در محدوده نرمال پیش بینی می‌شود. الگوی بارش کشور در نیمه دوم سال دارای بیشینه بارش در پاییز در نیمه شمالی و زاگرس است.

وی افزود: در فصل پاییز به دلیل استقرار پرارتفاع و ایجاد سامانه بندالی (Blocking) در جنوب اروپا و دریای سیاه، مسیر سامانه‌های بارشی به عرض‌های جنوبی منتقل شده که با انتظار بارش‌های نرمال تا بیش از آن بویژه در شمال، غرب و شمال غرب کشور هماهنگ است.

به گفته وی بارش مهر در اغلب مناطق کشور بویژه در غرب و شمال غرب بیش از نرمال، آبان در حد نرمال (بخش‌هایی از جنوب غرب متمایل به کمتر از نرمال) آذر در محدوده نرمال، در دی ماه بخش‌هایی از غرب کشور متمایل به کمتر ازنرمال و در بهمن با فعال‌تر شدن سامانه‌های جنوبی، بارش در محدوده نرمال خواهد بود.

وی یادآور شد: در پاییز میانگین دمای مناطق شمالی و غربی در محدوده نیم تا یک درجه بیش از نرمال و در شرق کشور تا ۲ درجه بیشتر از نرمال خواهد بود.

  مدیریت بهینه منابع آب

رئیس پژوهشکده اقلیم شناسی یادآور شد: علی‌رغم پیش‌بینی‌های فوق، کشور همچنان با خشکسالی شدید آبشناسی روبه‌رو خواهد بود که مدیریت بهینه منابع آب و کاهش سهم استفاده از منابع آب‌های زیرزمینی برای پایداری منابع آب را ایجاب می‌کند.

بابائیان در ادامه تصریح کرد: در سال زراعی گذشته، ۲۲ استان بارش کمتر از نرمال را تجربه کرده‌اند، هفت استان دارای بارش نرمال بوده‌اند و تنها دو استان آذربایجان غربی و شرقی بارش بیش از نرمال داشته‌اند.

وی افزود: بیشترین کاهش نسبی بارش به ترتیب در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب با ۷۵، ۳/۶۷، ۶۷، ۵۶ و ۵۳ درصد نسبت به دوره مشابه بلندمدت رخ داده است؛ این در حالی است که مقدار کاهش در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد ۲۹۵، چهارمحال و بختیاری ۲۶۷، گیلان ۲۵۴، فارس ۶/۱۶۸، مازندران ۴/۱۴۶، بوشهر ۱۲۵، هرمزگان ۱۲۰ و خوزستان ۱۰۷ میلیمتر است. بیشترین کاهش بارش در حوضه‌های آبریز خلیج فارس و دریای خزر رخ داد.

رئیس پژوهشکده اقلیم‌شناسی درخصوص پیش‌بینی بارش‌ها نیز اظهار داشت: میانگین بارش کشور در فصل پاییز در محدوده نرمال تا بیش از نرمال است و در استان‌های شمالی، شمال غرب و دامنه‌های زاگرس درغرب کشور بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

  مهر و آبان؛ بیشترین حجم بارش پاییزی

بابائیان گفت: انتظار می‌رود، بیشترین افزایش بارش فصل پاییز در دو ماه مهر و آبان و در نواحی غربی و شمالی کشور رخ دهد. کاهش بارش از اواخر آذر تا دی وجود دارد، اما دوباره شاهد فعالیت سامانه‌های بارشی بویژه در عرض‌های جنوبی‌تر کشور در ماه‌های پایانی سال خواهیم بود. در مجموع بارش کشور در نیمه دوم سال در حد نرمال است، اما توزیع ماهانه آن همگون نیست.

  افزایش دمای ۱ تا ۲ درجه‌ای

وی درباره پیش بینی وضعیت دما نیز گفت: با توجه به پیش بینی فعالیت سامانه‌های بارشی و افزایش ابرناکی، میانگین دمای فصل پاییز به استثنای شرق کشور از نیم تا یک درجه بیش از نرمال خواهد بود، این درحالی است که افزایش دما در شرق کشور بین ۱ تا ۲ درجه پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: از دی تا بهمن، با جابه جایی سامانه‌های بارشی به عرض‌های جنوبی احتمال ناهنجاری منفی دما در این مدت در بخش هایی از جنوب کشور وجود دارد چون تغییرات شدید دما در نقشه‌های میانگین ماهانه تعدیل می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.