البرز - حامد فرضی با بیان اینکه تخصیص ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای فعالیت های حوزه منابع طبیعی اتفاق بسیارخوبی است گفت: سهم اعتبارات صندوق ارزی در استان با توجه به دو سد استراتژیک کرج و طالقان بسیار حائزاهمیت است.

تخصیص ۲۰۰ میلیون دلار برای فعالیت‌های حوزه منابع طبیعی/مشارکت ۳۰ درصدی مردم البرز در  طرح‌ها

 به گزارش خبرنگار قدس آنلاین حامد فرضی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان البرز صبح امروز دوشنبه در نشستی خبری که با محوریت آبخیز داری برگزار شد اظهار کرد: البرز سهم بسزایی در تامین منابع آب از این دو سد جهت استفاده کشاورزی وآب شرب سه استان بزرگ البرز، تهران و قزوین را بر عهده دارد.

وی افزود: منابع طبیعی متعلق به آحاد مردم است و همه از این عرصه ملی سهم دارند چراکه بایستی کمک کنیم تا فرهنگ جامع منابع طبیعی به معارف عمومی تبدیل شود.

فرضی با بیان اینکه در کل کشور و در طول ۴۰ سال اخیر به دستور مقام معظم رهبری اتفاق نادری در حوزه منابع طبیعی رخ داده  است، گفت: تخصیص ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای فعالیت های حوزه  منابع طبیعی و آبخیزداری، بسیار ارزشمند و کارگشا است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان البرز با اعلام اینکه سهم اعتبارات صندوق ارزی در استان با توجه به دو سد استراتژیک کرج و طالقان بسیار حائزاهمیت است، گفت:البرز سهم بسزایی در تامین منابع آب از این دو سد جهت استفاده کشاورزی وآب شرب سه استان بزرگ البرز، تهران و قزوین را بر عهده دارد.

وی افزود: این دو سد بزرگ نگاه ویژه ای درراستای کاهش مخاطرات سیل دارد و یکی از دغدغه های ما وجود سیلاب های مخرب در استان است که درفصل بارندگی شاهد هستیم وتجربه های تلخی از این سیلاب ها داریم.

این مسئول از مهمترین فعالیت های حوزه آبخیز داری در استان را بحث مشارکت و حضور مردم برشمرد و گفت: غالب پروژه ها در سطح استان با محوریت مشارکت مردم است و معتقدیم حضور مردم در اجرای این پروژه ها اثرات خوبی را به دنبال خواهد داشت.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان البرز خاطرنشان کرد:اعتبارات صندوق توسعه ملی بر مبنای اولویت بندی در حوزه منابع طبیعی تهیه وطراحی شده است همچنین انجام مطالعات لازم با تشکیل کارگروهی در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به صورت هفتگی و روزانه انجام می گیرد.

فرضی با بیان اینکه ۲۰ حوزه آبخیزداری که جزء حوزه های بحرانی درسطح استان البرز بودند شناسایی شدند، گفت: این فعالیت ها با مشارکت مردم برای اجرای طرح های آبخیز داری صورت گرفت.

وی ادامه داد: مشارکت در حوزه درختکاری، کوپه کاری، راه سازی، اجرای پروژه های بیولوژیک به گونه ای که مردم بر اساس نیاز خود در این مسیر گام برداشتند.

فرضی میزان سهم مشارکت مردم در اجرای پروژه های منابع طبیعی را ۳۰ درصد برشمرد و گفت: این یک اتفاق بزرگ در کشور در طرح منابع طبیعی و آبخیز داری است.

وی در بخشی دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه ۳۷۰ هزار هکتار عرصه مرتعی در البرز وجود دارد، گفت: مناطق بحرانی استان بر اساس ضروریات مناطق بحرانی مشخص شده است.

این مسئول عنوان کرد: در شهر طالقان و بخش آسارا کرج برای مقابله با مخاطرات سیل اقدامات مهمی انجام شده است و تغذیه سفره های زیرزمینی آبی نیز یکی از دغدغه های اصلی بوده که اقدامات خوبی انجام گرفته است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری البرز با اشاره به اعتبارات سفرریاست جمهوربه استان درحوزه منابع طبیعی گفت: استان البرز ۵۴ هزار هکتار عرصه های بیابانی دارد و ۲۵ هزار هکتار آن کانون ریزد گرد داخلی است که تاثیرات مخربی در استان های همجوار و البرز داشته است.

وی افزود: محدوده کانون ریزگردها به عنوان کانون مشترک با استان مرکزی، قزوین و تهران می باشد که مجموعا در حدود ۱۵۰ هزار هکتار عرصه را شامل می شود و اگر اقدامات لازم در سر لوحه کار قرار ندهیم مخاطرات بسیاری را خواهد داشت.

فرضی با بیان اینکه ۲۰ میلیارد تومان اعتبار در سفر ریاست جمهوری به استان البرز تخصیص یافته است، گفت: ازاین میزان ۶۰ درصد اعتبارات محقق شد که از این میزان در پروژه های بیابانزایی شهرستان نظرآبادو اشتهارد که بالغ بر ۸ هزار هکتار است در دست اجرا می باشد که یکی از پروژه های شاخص استان است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین مبنی براینکه در خصوص مدیریت دام ازجمله شترکه درسطح مراتع سرگردان هستند چه اقداماتی صورت گرفته است، گفت: متاسفانه شترهای سرگردان در محل پروژه های بیابانزایی یکی از معضل بسیارخطرناک استان به شمارمی آید.

این مسئول افزود: در روستای گلدره یک طرح پرورش دام در یک سطح مشخص قرار داده ایم که ۱۵۰ راس شتر در آن قرار دارد.

فرضی گفت: متاسفانه شاهد ورود شترهای سرگردان دیگری هستیم که از استان های همجوار وارد البرز می شوند .

وی افزود: با مشخص کردن عرصه بیش از ۱۰۰ هکتاری محدوده ای برای رسیدگی به وضعیت شترهای استان البرز تعیین شده تا شترها در آن منطقه قراربگیرند و شناسنامه دار شوند و در نهایت شترهای غیرمجاز از استان خارج شوند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری البرز در زمینه شیوع طاعون نشخوارکنندگان در استان گفت: دام ها از منطقه بروزشیوع بیماری که محدوه طالقان است خارج شده اند و خوشبختانه این بیماری حتی در یک مورد از دام های اهلی را درگیر نکرده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.