اهالی می‌گویند: اتوبوسرانی انگار با ساکنین «دوست‌آباد» قصد دوستی ندارد.

بلوار توس؛ گلایه‌های مردم، پاسخ اتوبوسرانی

دغدغه‌ای که اهالی بزرگترین روستای بلوار توس سال‌هاست از خدمات آن گلایه دارند اما هیچ عزمی برای رفع این مشکل جزم نشده است.

وقتی بنا به دعوت یکی از اعضای شورای اسلامی روستای دوست‌آباد عازم این روستا می‌شویم شاهد رفت و آمد اهالی این روستا با اعمال شاقه هستیم.

این در حالی است که بلوار توس تنها نام بلوار را یدک می‌کشد و ساکنین همجوار این بلوار قطعا جمعیت شان بیشتر از خیلی از شهرهای کشور است.

بلواری که دهها روستای بزرگ و کوچک در حاشیه آن جا خوش کرده‌اند اما محرومیت آن بیشتر از جاده یک روستای دورافتاده کشور می‌باشد.

 محدوده‌ای در برزخ شهر و روستا

از کال زرکش که محدوده خدماتی شهر مشهد تمام می‌شود تا سه راهی فردوسی، زندگی در مرز بین شهر و روستاست.

این محدوده بزرگ نه شهر محسوب می‌شود که حقوق شهروندی رعایت شود و نه روستاست که نام «آبادی» درست ادا شود لذا حاشیه‌ای در حاشیه مشهد شده است.

از میان ده‌ها روستای حاشیه این حاشیه «دوست‌آباد» الحق و الانصاف شرایط بهتری دارد.

در حالیکه اهالی روستاهای همجوار از انباشت زباله و بوی نامطبوع شیرابه رنج می‌برند همت اعضای شورای اسلامی روستای «دوست‌آباد» باعث شده تا اهالی این روستا از این معضل در امان بمانند. اما مشکل مشترکی دارند که تعداد اندک اتوبوس برای رفت‌و آمد است.

 جاده‌ای با بیشترین حجم تردد خودرو

شریفی یکی از اعضای شورای اسلامی روستای دوست آباد در گفت‌وگو با گزارشگر ما می‌گوید: در حالیکه از بلوار توس در مشهد جاده‌ای پرترددتر نداریم اما ساکنین این بلوار هنوز با مشکل رفت و آمد مواجه‌اند.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ روستا در حاشیه این بلوار واقع شده‌اند، می‌افزاید: اما تنها یک خط اتوبوسرانی برای تمام این روستاها وجود دارد که اصلا جوابگوی نیازاهالی این روستاها نیست.

این عضو شورای دوست آباد با اشاره به محرومیت روستاهای همجوار این جاده اظهار می‌دارد: به جای حمایت از مناطق محروم هیچ عزمی برای رفع این محرومیت‌ها جزم نیست.

او که سالهاست پیگیر مشکل تنها خط اتوبوسرانی روستاهای جاده توس است می‌گوید: اهالی روستاهای بلوار توس برای رفت و آمد چاره‌ای جز ساعت‌ها معطلی برای رسیدن اتوبوس ندارند در حالیکه این جاده دارای بیشترین حجم تردد خودروهای شخصی سبک و سنگین را دارد.

او با اشاره به سهم ناچیز هر روستا از سهمیه اتوبوسرانی می‌افزاید: این در حالی است که برای هر کدام از این روستاها باید سهمیه جداگانه‌ای در نظر گرفته شود.

دردسر بزرگ شرکت مخابرات

شریفی عضو شورای اسلامی روستای «دوست‌آباد» همچنین از عدم صدور قبض تلفن گلایه می‌کند و می‌گوید: شرکت مخابرات با عدم صدور قبض ماهانه باعث ایجاد دردسر بزرگی برای اهالی شده است.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی اهالی این مناطق می‌افزاید: هر مشترک تلفن ثابت علاوه بر پرداخت رقم قبض باید ماهانه بین ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان نیز برای دریافت قبض به دفاتر خدمات امور مشترکین پرداخت کنند.

این عضو شورای روستا با انتقاد از نگاه یک سویه مخابرات به روستا و شهر اظهار می‌دارد: این در حالی است که شرایط ساکنین روستا با شهر کاملاً متفاوت است.

به گفته وی با این رویه شرکت مخابرات، اغلب مشترکین به دلیل عدم پرداخت قبض با مشکل قطعی خط تلفن ثابت مواجه می‌شوند.

 رد ادعاها از سوی سازمان اتوبوسرانی

گزارشگر ما برای پاسخ به انتقادات مطرح شده به سراغ مسئول روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد می‌رود.

اتحادی در گفت‌وگو با گزارشگر ما می‌گوید: آنچه به عنوان انتقاد از کمبود اتوبوس برای بلوار توس عنوان شده ادعایی است که از سوی سازمان اتوبوسرانی پذیرفته شده نیست.

وی با بیان اینکه بلوار توس دارای یک خط اتوبوسرانی دائمی (۲۰۵) با ۱۸ دستگاه اتوبوس می‌باشد، می‌افزاید: اتوبوس‌های فعال این خط در ساعات عادی با سرفاصله ۱۰ دقیقه و در ساعات پیک با سرفاصله ۸ دقیقه به مسافران این ناوگان خدمات ارایه می‌دهند.

وی به انجام ۵۰۰ نفر سفر با هر دستگاه اتوبوس این خط اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: این آمار از نظر سازمان اتوبوسرانی از میزان قابل قبولی برخوردار است.

مدیر روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد همچنین به تردد سایر خطوط اتوبوسرانی در این بلوار نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: چند خط دیگر اتوبوسرانی مانند ۲۳، ۶۰ و... نیز بخشی از ترددهای این بلوار را پوشش می‌دهند.

اتحادی با اشاره به راه اندازی یک خط مینی‌بوسرانی تحت نظارت سازمان اتوبوسرانی ویژه بلوار توس می‌افزاید: خط ۹۶/ ۱۰ نیز با ۱۵۰ دستگاه مینی بوس تحت نظارت این سازمان فعال می‌باشد.

وی با رد انتقادهای مطرح شده اظهار می‌دارد: هیچ بلواری در مشهد وجود ندارد که ۱۷۰ دستگاه ناوگان اتوبوس و مینی‌بوس برای ارایه خدمات رفت و آمد در آن فعال باشد.

این مقام مسئول در عین حال از نبود برنامه‌ای برای توسعه خطوط اتوبوسرانی و مینی بوسرانی این بلوار خبر می‌دهد و می‌گوید: چون از نظر عرضه و تقاضا وضعیت مناسب و قابل قبولی وجود دارد لذا سازمان اتوبوسرانی فعلا قصد توسعه ناوگان این مسیر را ندارد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.