معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: تلاش ما بر این است که در ابتدای امر وضعیت آموزش را سروسامان دهیم؛ البته این به معنای این نیست که کارهای زیربنایی دیگری که قرار است انجام شود را تعطیل و کنار بگذاریم و منتظر نتیجه‌گیری آموزش باشیم.

سروسامان دادن به وضعیت آموزش هنر در خراسان رضوی
 
به گزارش قدس آنلاین ، محمدرضا محمدی با حضور در تحریریه این خبرگزاری در خصوص اهم فعالیت‌ها و برنامه‌های اداره ارشاد خراسان اظهار کرد: ما کار را به‌صورت موازی پیش می‌بریم؛ هم برای بحث کیفی‌سازی آموزش قدم برمی‌داریم و هم کارها و اقداماتی که بایستی جزو وظایف تکلیف شده دستگاه هست را پیش ببریم و این نکته اصلی‌ای است که می‌توانیم روی آن تکیه کنیم. 
وی ادامه داد: در مکان‌های مختلف گفته‌ام که جنس کار من از سال 72 که وارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شدم، جنس آموزشی بوده است و تمام دغدغه من بحث آموزش و هنر است. از افتخارات طول مدت چندین سال خدمتم در این دستگاه هم هنرستان هنرهای زیبا است که از ابتدای تاسیسش خودم حضور داشتم تا سال 93 و از سال 93 به بعد هم کار آموزشی انجام می‌دادم.
معاون هنری و سینمایی ارشاد خراسان رضوی تصریح کرد: آنچه در طرح اصلی دورنمای کارکنان اعلام کردم، سامان دادن به وضعیت آموزشی حوزه هنر است و بارها هم تاکید کردم که ما هرچقدر ورود پیدا کنیم برای این‌که آموزش را با کیفیت ارائه کنیم، مشکلات دیگری که سر راهمان وجود دارد، خودبه خود برطرف خواهد شد. بعضی می‌گویند که چرا اینقدر روی این موضوع تاکید می‌کنید، به دلیل این‌که اعتقاد باطنی من این است که اگر ما در نمایش ایرادی داریم، اگر نمایش ضعیفی در بعضی از موارد داریم، اگر خروجی ضعیفی را در هنرهای تجسمی در بعضی موارد داریم یا در سینما و موسیقی، همه این‌ها به ضعف نوع آموزشی که ارائه می‌کنیم و ضعف آموزشگاه‌های ما در بعضی از موارد بازمی‌گردد.
محمدی خاطرنشان کرد: نکته دوم پرداختن به انجمن‌هاست؛ اگر انجمن‌ها را تقویت کنیم و روی روال قانون بیاوریم، بهتر می‌توانند به جامعه هنری خدمت کنند. انجمن‌ها با شیوه‌ای که در حال حاضر فعالیت می‌کنند، از تمامی پتانسیل‌هایشان استفاده نشده و شاید با قاطعیت بعد از 25 سال کار در این دستگاه که از دور ناظر بر آن بودم، بتوانم بگویم اشکال عمده‌ای که در این کار وجود دارد، پرداختن به اصل قضیه نیست؛ یعنی آن چیزی که واقعیت وجودی انجمن‌ها بوده، اجرایی نشده است و بیشتر انجمن‌ها صرفا برای کار آموزشی ورود پیدا کردند؛ در صورتی‌که کار انجمن صرفا آموزش نیست و ما آموزش را به بخش خصوصی در آموزشگاه‌های آزاد هنری سپردیم.
وی با بیان این که انجمن باید کار ستادی انجام دهد و حتی برای آموزشگاه‌ها هم خوراک تهیه کند، افزود: با قاطعیت می‌توانم بگویم که فقط از 20 تا 25 درصد از ظرفیت‌ انجمن‌ها استفاده می‌شود. تلاش ما بر این است با همتی که روسای انجمن‌ها دارند و جلساتی که با آن‌ها داشتیم، به سمت وسوی برویم که بتوانیم انجمن‌ها را ترغیب کنیم تا از بیشترین پتانسیل‌هایشان برای این موضوعات استفاده کنند.
معاون امور هنری ارشاد خراسان رضوی در پاسخ به این‌که چطور می‌شود موجب رونق هنر استان شد و دستگاه‌های نظارتی مانند ارشاد و دیگران چه باید کنند، اضافه کرد: در چند سال گذشته فعالیت‌های خوبی در زمینه فعالیت‌های هنری اتفاق افتاده و به‌نوعی تلنگری به بحث اقتصاد هنر وارد کرده و درآمدزایی‌ای را در این حوزه برای کسانی که در این زمینه ورود پیدا کرده‌اند، بوجود آورده‌؛ اما ما یک‌سری منتقدینی هم داریم که می‌گویند اجراهایی که اتفاق می‌افتد، آیا این قدرت و کیفیت را دارد برای کسانی که بلیت می‌خرند و نمایش را می‌بینند و آیا از لحاظ روحی ارضاء می‌شوند.
محمدی عنوان کرد: ما با نمایش‌هایی که با کیفیت بالا اجرا می‌شود هیچ مخالفتی نداریم و روند باید به همین صورت ادامه پیدا کند و مسلما حمایت هم می‌کنیم؛ اما در مورد نمایش‌هایی که سطح کیفی بسیار پایینی دارند، بنا بر این شد که در شورای هماهنگی نمایش استان، یک برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دهیم که کیفی‌سازی صورت گیرد؛ یعنی به حقوق شهروندی احترام بگذاریم و اگر یک شهروند بلیت خریده و به یک سالن نمایش مراجعه می‌کند، وقتی که خارج می‌شود، حدود 60 تا 70 درصد نیاز فکری‌اش را تامین کرده باشد که با خودش بگوید نمایشی که از قبل توضیحاتی درباره‌اش شنیدم، همان نمایشی است که دیدم.
وی گفت: در این طرف قضیه باید درآمدزایی فعالیت‌های هنری را درنظرگرفته اما در کنار آن هم بایستی به حقوق مشتریان که مراجعه‌کنندگان به حوزه‌های هنری هستند، هم دقت‌نظر داشته باشیم؛ بنابراین باز هم می‌توانم اشاره کنم به قضیه آموزش و این‌که باید ورود پیدا کنیم و گروه‌های هنری چه در شاخه تجسمی، موسیقی، نمایش و سینمایی را تقویت کنیم که با ارائه کارهای با کیفیت، توان مالی‌شان بالا برود.
معاون هنری ارشاد خراسان رضوی افزود: ما برای استانداردسازی باید از دستگاه‌های دیگر هم کمک بگیریم. جهاد دانشگاهی و آستان‌قدس ورود پیدا کردند و کمک می‌کنند. آموزش‌وپرورش باید از ظرفیت‌های خودش به ما در این زمینه کمک کند. درست است که همه دستگاه‌ها به نوعی فعالیت‌های فرهنگی و به‌نوعی هنری را در حوزه ما انجام می‌دهند، اما پاسخگویی تکلیفی آن بر عهده دستگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ اگر در جایی کاری مشکل پیدا کند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پاسخ دهد.
محمدی بیان کرد: ما آمادگی این را داریم که از تمام حمایت‌هایی که دستگاه‌های دیگر می‌توانند در این زمینه برای ما داشته باشند، استقبال کنیم. شهرداری اخیرا نگارخانه خیلی خوبی را در بحث نگارخانه شهر راه‌اندازی کرده و قول‌هایی را هم در مورد سالن نمایش دادند که فکر می‌کنم پیگیر هستند و به نتایجی می‌رسند. ما به عنوان ستاد، هماهنگ‌کننده و تنها مرجع صادرکننده مجوزهای این‌چنینی از دستگاه‌های مختلف استقبال می‌کنیم که ورود پیدا کنند و به ما کمک کنند.
مسئولیت برگزاری نمایشگاه‌ها با مدیران نگارخانه‌هاست
وی در پاسخ به سوالی در خصوص کم‌وکیف برگزاری نمایشگاه‌ها در نگارخانه‌ها و چگونگی نظارت بر آن‌ها در حوزه نگارخانه‌ها تصریح کرد: برای برگزاری نمایشگاه‌ها یک روال خاصی را داریم و هر مدیر نگارخانه‌ مسئولیت نگارخانه‌ خودش را بر عهده دارد؛ چه در نگارخانه‌های که مربوط به دستگاه می‌شوند مانند نگارخانه پایتخت و چه نگارخانه‌های که مربوط به بخش خصوصی‌اند؛ یعنی ما مسئولیت مستقیم را به شخص مدیر نگارخانه واگذار کردیم؛ این‌که آثاری که ورود پیدا می‌کند را بررسی کنند که آیا این آثار امکان اکران روی دیوار را دارد یا خیر. ما در مورد نوع کار ورود پیدا نمی‌کنیم اما به هر حال یک خط‌قرمزهایی هم برای این‌که کار روی دیوار برود یا نرود، وجود دارد؛ جدای از این‌که ضوابط نظام مقدس جمهوری اسلامی باید رعایت شود، یک ضوابط استانی هم به ویژه در مشهد وجود دارد.
معاون هنری ارشاد خراسان رضوی اظهار کرد: ما ورود آن‌چنانی پیدا نمی‌کنیم که سخت‌گیری‌های لازم را داشته باشیم. بنا داریم برای نگارخانه‌ها برند ایجاد کنیم ولی برای آموزشگاه‌ها قصد این کار را نداریم؛ چون که بحث آموزش عمومی است؛ اگر در نگارخانه پایتخت فرهنگی جهان اسلام یک نمایشگاهی از آثار استاد فرشچیان قرار است، برگزار شود، ما اجازه ندهیم یک نمایشگاه هنرجوی از یک هنرستان در آنجا برگزار شود؛ به دلیل این‌که بعد از چندین سال عموم مخاطب ما می‌فهمند که هر وقت می‌خواهند یک کار عالی را مشاهده کنند، به نگارخانه پایتخت مراجعه کنند و اگر از طرف نگارخانه پایتخت هم تبلیغاتی برای برگزاری یک نمایشگاه صورت گیرد، مخاطب می‌داند که به آنجا برود، یک کار عالی را باید ببیند. اگر مراجعه کند و کار فاخر نبیند، مسلما اعتماد نسبت به آن حوزه از بین خواهد رفت. همچنین می‌خواهیم این برنامه در حوزه نمایش هم اتفاق بیفتد؛ البته بایستی زیرساخت‌ها هم آماده شود و تعداد سالن‌های نمایش به این حد برسد که بتوانیم این تفکیک‌ را انجام دهیم.
محمدی خاطرنشان کرد: در حوزه بحث نظارتی مسلما وقتی دستگاهی مجوز می‌دهد، خودش هم باید نظارت آن را بر عهده گیرد؛ اما دستگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از لحاظ کمی و نیروی انسانی ضعف دارد. نداشتن نیرو و کمبود نیرو برای رصد کردن تمام بخش‌های فرهنگی و هنری در بعضی از جاها باعث ضعف نظارت ما شده که این ضعف نظارت لطماتی را به دستگاه ما و به مردم زده است و تا مشکل نیروی انسانی حل نشود، کار خیلی ویژه‌ای نمی‌توان انجام داد و ما باید با همین بضاعتی که در دستگاه وجود دارد، کارمان را پیش ببریم.
وی گفت: آشفتگی‌هایی در نرخ‌گذاری وجود دارد که دلیل آن هم به خود ما برمی‌گردد؛ به جهت این‌که از سال 91 تا الان ما هیچ نرخ جدیدی را به آموزشگاه‌هایمان اعلام نکردیم؛ یعنی نرخ شهریه‌ای که برای آموزشگاه آزاد هنرهای تجسمی در سال 91 با هزینه‌های سال 91 اعلام کردیم، همان مبلغی است که در سال 97 است؛ یعنی شش سال هیچ تغییری ایجاد نشده است؛ البته هنوز اتفاقی هم از طرف وزارتخانه برای این نرخ‌گذاری صورت نگرفته اما ما بنا داریم با تقویت انجمن‌ها، نرخ‌گذاری را در استان بر عهده انجمن بگذاریم.
معاون هنری ارشاد خراسان رضوی عنوان کرد: ما از هر انجمنی تقاضا می‌کنیم که نرخ هر سال را با آنالیز خاص خودش به ما پیشنهاد دهد که چرا به این نرخ رسیده و در یک شورایی تصویب می‌کنیم و ابلاغ می‌کنیم. همچنین می‌توانیم به وزارتخانه برای تصویب پیشنهاد کنیم و آن‌ها به ما ابلاغ کنند. راهکارهای متفاوتی وجود دارد اما ما دنبال انجام این کار هستیم که اگر یک فردی به یک آموزشگاه ما مراجعه کرد، مطمئنا بداند نرخی که از او به عنوان شهریه دریافت می‌کنند، نرخ مصوب ماست و این پراکندگی و آشفته‌بازاری که در حوزه نرخ‌گذاری شهریه‌ها وجود دارد، از بین برود.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.