اوایل مهرماه جاری که گزارشی با عنوان «ساخت و ساز غیر قانونی، پشت تابلوی پلمب شهرداری» چاپ شد هرگز گمان نمی‌کردیم که در آخرین روز از همین ماه نیز خبری مبنی بر اجرای حکم قلع بنا در بازتاب این گزارش بزنیم.

اجرای حکم قلع بنا کمیسیون ماده ۱۰۰ در منطقه جانباز

در گزارش اول مهر روزنامه قدس آمده بود «اگر سری به محله کارخانه قند آبکوه یا همان بلوار جانباز بزنید به وفور با ساختمان‌های در حال ساختی روبه‌رو خواهید شد که تابلو و برچسب پلمب شد بر در و دیوارشان چسبانده شده یا دیوار بتنی بزرگی مقابلشان گذاشته‌اند اما با کمال تعجب می‌بینید عده‌ای داخل همان ساختمان در حال کار هستند».

روزنامه قدس در راستای رسالت خود سال گذشته نیز گزارشی در همین رابطه با عنوان «زور متولیان امر به سازندگان غیر مجاز در بلوار جانباز نمی‌رسد و تشکیل پرونده‌های ضرب و شتم بین مأموران شهرداری و سازندگان تنها عایدات اقدامات پیشگیرانه در برابر ساخت و سازهای غیر مجاز این منطقه برخوردار است» به چاپ رسانده بود.

این انتقادها در حالی از سوی این رسانه مطرح شده که متأسفانه در کلانشهر مشهد هیچ قطعیتی در اجرای دستورات شهرداری نبوده و نیست؛ هر چند عوامل نظارتی شهرداری به محض مشاهده تخلفی در امر ساخت وساز وارد عمل می‌شوند ولی نهایت کار آن‌ها نصب تابلو یا چسباندن برچسبی با عنوان پلمب ساختمان به دلیل تخلف و یا آغاز ماجراهای تازه‌ای از این جا است.

مطالبات عمومی برای اجرای حکم قلع بنا

بی‌تردید اجرای حکم قلع بنای دو طبقه غیر مجاز از ساختمان ۶ طبقه‌ای که روز گذشته در خیابان تلاش بلوار جانباز صورت گرفت پاسخ به دغدغه‌ای بود که مدت‌هاست مطالبه آن احساس می‌شد.

شهردار منطقه ۲ در حاشیه اجرای حکم رأی قلع بنای کمیسیون ماده ۱۰۰ در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: توجه به ساخت و سازهای اصولی و ضابطه‌مند براساس قوانین شهرسازی، شهرداری را بر آن داشته تا با قاطعیت بیشتر بر روند ساختمان‌ سازی نظارت داشته باشد.

قربانی با بیان اینکه با متخلفان ساختمانی برابر ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها و ماده ۵۴۳ قانون مجازات اسلامی با جدیت رفتار خواهد شد، افزود: ساخت طبقه مازاد، پیشروی طولی و تبدیل کاربری پیلوت به مسکونی از اصلی‌ترین تخلفاتی است که منجر به اجرای رأی قلع بنا می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در ساخت ‌و سازهای غیر مجاز، متضرران واقعی خود شهروندان هستند اظهارداشت: متأسفانه برخی افراد سودجو و متخلف، بدون توجه کافی به اطلاعیه‌های شهرداری اقدام به ساخت املاک فاقد قوانین اولیه ساخت و ساز می‌کنند و با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند که متضرران واقعی خود آن‌ها هستند.

شهردار منطقه ۲ مشهد با اشاره به ضرورت ورود تمام دستگاه‌های اجرایی برای پیشگیری از وقوع تخلفات ساخت و ساز گفت: قطعاً شهرداری بدون همکاری تمام دستگاه‌های متولی نمی‌تواند از بروز این تخلف بزرگ جلوگیری کند. قربانی با اشاره به رشد قارچ‌گونه بنگاه‌های املاک غیرمجاز در برخی از مناطق بویژه در محدوده بلوار جانباز از شهروندان درخواست کرد از خرید و فروش ملک این گونه واحدهای بدون شناسنامه خودداری کنند.

گفتنی است روز گذشته حکم قلع بنای دو طبقه غیر مجاز از یک ساختمان ۶ طبقه واقع در خیابان تلاش ۷ پس از بارها صدور اخطاریه و بی تفاوتی سازندگان به تابلوی پلمب، اجرا شد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.