مدیرعامل سازمان فناوی اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد گفت: در حال کار بر روی «کیف پول شهروندی» هستیم که از آن می‌توان هزینه‌های حمل‌ونقل، فروشگاه‌های شهرداری و... را به صورت الکترونیکی پرداخت کرد.

به دنبال ایجاد «کیف پول شهروندی» هستیم/فروش 5 میلیون «من‌کارت»
به گزارش قدس آنلاین ، محمدجواد رجائیان ،  با اشاره ه مأموریت‌هاس سازمان فاوا شهرداری مشهد، اظهار کرد: شهرداری مشهد 17 سازمان دارد و این 17 سازمان هرکدام قسمتی از فعالیت‌های مختلف مدیریت شهری را به عهده دارند. سازمان‌های مختلف ذیل معاونت‌های مختلف شهرداری دسته‌بندی شده‌اند. در کنار این سازمان‌ها، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد که دو وظیفه اصلی آن «هوشمندسازی سازمانی» و «هوشمندسازی شهری» است. 
وی ادامه داد: شعاری که در دوره جدید مدیریت شهری برای انتخاب شده «شهر هوشمند با رویکرد شهروندمحوری» است، در ادبیات موضوعی دنیا عبارت شهر هوشمند عبارتی وسیع‌تر از خدمات الکترونیک و صرفاً هوشمندسازی است. بر اساس تعریف پذیرفته‌شده بین‌المللی شهر هوشمند در شش محور حکمرانی هوشمند، اقتصاد هوشمند، مردم هوشمند، جابه‌جایی هوشمند، زیرساخت هوشمند و محیط هوشمند تعریف می‌کنند که هرکدام از این حوزه‌ها موضوعات متعددی دارد.
رجائیان افزود: برای نمونه در موضوع حکمرانی هوشمند یکی از مؤلفه‌هایی که شهر باید داشته باشد این است که حاکمان و مدیران آن قوانین تصویب کنند که هوشمندانه باشد و بتوانند شهر را هوشمندانه اداره کنند. بنابراین می‌بینیم که صرفاً جنبه فناوری اطلاعات در یک شهر هوشمند موجود نیست. یعنی اگر بخواهیم با نگاه شعار شهر هوشمند نگاه کنیم شورای اسلامی شهر که وظیفه قانون‌گذاری دارد باید قوانین هوشمندانه بگذارد، شهرداری باید آن قوانین را هوشمندانه اجرا کند و مردم نیز باید آن را اجرا کنند.
وی با بیان این‌که «فناوری اطلاعات می‌تواند به افزایش سرعت، رشد و شکوفایی هرکدام از 6 حوزه شهر هوشمند کمک کند»، تصریح کرد: برای نمونه هنگامی که ما از حمل‌ونقل هوشمند صحبت می‌کنیم، باید در طراحی معابر خود هوشمندانه عمل کنیم و هندسه معابر به گونه‌ای باشد که ترافیک روان باشد و هم از ابزارهایی استفاده کنیم که بتوان آن را مدیریت کرد و سازمان فاوا شهرداری مشهد در هرکدام از این حوزه‌ها کارهایی انجام داده است.
مدیرعامل سازمان فناوی اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد با اشاره به برخی اقدامات این سازمان در سال‌های گذشته، عنوان کرد: هم‌اکنون سیستم پرداخت الکترونیک در مشهد در قالب «من‌کارت» فعال است و حدود 5 میلیون کارت در دست مردم داریم که ضریب نفود آن بسیار بالاست.
وی ادامه داد: هم‌چنین در حوزه پرداخت در سال گذشته اولین شهری در کشور بودیم که فناوری پرداخت توسط موبایل با تکنولوژی NFC را راه‌اندازی کردیم که در حال حاضر افرادی که تلفن‌های همراه داری فناوری NFC دارند از طریق تلفن همراه خود با تعویض سیم‌کارت و نصب نرم‌افزار می‌توانند به جای من‌کارت از این سیستم استفاده کنند.
رجائیان بیان کرد: علاوه آن در حال کار بر روی «کیف پول شهروندی» هستیم که از آن می‌توان هزینه‌های حمل‌ونقل، فروشگاه‌های شهرداری و... را به صورت الکترونیکی پرداخت کرد. همچنین در حوزه حمل‌ونقل هوشمند نرم‌افزاری به نام «نقشه همراه مشهد» را داریم که تعدادمخاطب بالایی دارد و با دقت بالایی مسیریابی انجام می‌دهد و اخیراً این نرم‌افزار را به برخی سیستم‌های مخابراتی شهرداری مانند سامانه اتوبوس‌رانی و پارکینگ‌ها متصل کردیم.‌ بنابراین سازمان فاوا در همه حوزه‌های شهری از این جنس اقدامات انجام داده است.
وی در خصوص تعدد سامانه‌های الکترونیکی شهرداری مشهد و تجمیع آن‌ها، گفت: سامانه میز کار یکپارچه شهرداری مشهد که چندی قبل افتتاح شد حول محور هوشمندسازی سازمانی بود. سابقه حضور سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و زیرساخت IT در شهر مشهد به 25 سال قبل برمی‌گردد. به مرور با اضافه شدن نیازهای مختلف، واحدهای مختلف سازمانی، سامانه‌های مختلفی در حوزه‌های متفاوت شکل گرفته است که با تغییرات تکنولوژی در حوزه‌های خود به روز شده‌اند که بعضاً به هم متصل شده، سیستم‌هایی حذف شده و سیستم‌های جدیدی جایگزین شده است.
مدیرعامل سازمان فناوی اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد با بیان این که «در حال حاضر حدود 100 سیستم در شهرداری مشهد فعال است»، افزود: برخی از این سیستم‌ها به لحاظ ماهیت قابلت یکپارچه‌شدن دارند، اما برخی از این سیستم‌ها به دلیل این که کارکردن خاصی دارند قابلت تجمیع ندارند. برای نمونه در حال حاضر سامانه‌ای در شهرداری وجود دارد که مدیریت آرامستان‌ها را انجام می‌دهد که کار تخصصی سازمان فردوس‌ها انجام می‌دهد، همچنین سامانه‌ای برای آتش‌نشانی وجود دارد که کار تخصصی آتش‌نشانی توسط آن انجام می‌شود، این گونه سامانه‌ها به قوت به کار خود ادامه خواهند داد.
وی با اشاره به این که «برخی دیگر از سامانه‌های شهرداری مشهد قابلیت یکپارچه‌سازی دارند»، ادامه داد: برای نمونه در حوزه منابع انسانی سامانه‌های مختلفی در قسمت‌های مختلف شهر داشتیم تا سال گذشته که در حال حاضر تعداد بسیاری از این‌ها یکسان شده است. هم‌چنین در حوزه مالی هرکدام از مناطق شهرداری سامانه‌های جدا داشتند و این امکان فراهم بوده که خطاهایی رخ دهد. لذا در اینگونه موارد که بخش‌های عمومی سیستم است یکپاچه‌سازی در حال انجام است.
رجائیان اضافه کرد: یکپارچه‌سازی حوزه مالی مناطق تا پایان تابستان و سازمان‌ها تا پایان سال انجام می‌گیرد و به همین شکل تجمیع اطلاعاتی که قابلیت یکپارچه‌شدن و استفاده متمرکز در همه سیستم‌ها را دارند به مرور انجام خواهد شد و حدوداً به نصف کاهش پیدا خواهد کرد.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.